Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Din undersökning får mig åter att tänka på hur gärningsmannen kommer till mordplatsen. Även han har bara max fyra minuter att vinka på , troligen mindre. Det naturliga vore för en övervakare att befinna sig på östra trottoaren , mitt emot Grand. Ur den positionen bör han röra sig parallellt med paret Palme fram tills dom korsar Sveavägen, därefter framför dom.
Problem uppstår här med att de vittnen som befunnit sig på östra trottoaren inte sett några person Sveavägens östra trottoar samt vid mordplatsen. Tänker här på ex Rolders sällskap och Hellgren. Även Nicola Fauzzi borde mött en sådan övervakare, liksom Anders Björkman med sitt ”entourage” .
Ett altnernativ är att GM har tillgång till bil och när Palmes börjar röra sig kör Sveavägen söderut och släpper GM söder om dekorimakorsningen. Problemet här är att det saknas vittnesmål för att stödja en sådan hypotes. Ett rykte gör gällande att två män till fots ska rört sig snabbt norrut på Sveavägen vid 2323. Någon som känner igen ett vittnesmål där denna uppgift finns med?
Ja du, det problemet har jag länge och nogsamt försökt lösa utan att hitta någon klockren förklaring.
I hypotesen att GM går bakom paret Palme över Sveavägen och är Tensonmannen vid Skandias entré så bör han då omedelbart därefter ha gått förbi dem ute vid trottoarkanten för att hinna stå och vänta.
Men då blir väntandet vid Dekorimas skyltfönster väldigt kort, kanske endast 20-30 sekunder, och SÅ fel kan väl inte Inge Morelius ha uppfattat situationen?
Visserligen tror jag att han såg AB vanka vid reklampelaren, tittade sig omkring, tittade mot Dekorima igen etc för att till sist se en man stå vid Dekorimas skyltfönster th om entrédörren.
Förr tänkte jag mig att GM, då han 23.20 upptäckte att paret Palme gick över Sveavägen, fortsatte söderut på den västra trottoaren i raskare takt än dem så att han kunde ställa sig vid Dekorima kanske 1 minut innan mordet. Kanske kan va nåt?
GRK säger att GM inte kan ha befunnit sig vid Dekorima mer än högst 1 minut innan paret Palme kom dit. Riktigt hur de kommit till den slutsatsen framgår inte.
Ett tungt argument i detta är givetvis att paret Palme korsade Sveavägen först ca 23.20, dvs 1,5 minut före mordet.
Dessförinnan kan ingen ha förstått att de skulle passera Dekorima. Det är omöjligt.
Så hur man än vrider och vänder på detta så kan inte GM ha stått särskilt länge vid Dekorima.
De tidiga teorierna (Kanger m fl) om 6-7 min håller inte alls.
Dessutom verkar polisen redan från början ha struntat i att mäta tid på sträckan bokhandeln-Dekorima. De har alltid påstått att paret Palme började gå ca 23.15.
Om det vore sant, vilket det omöjligt kan vara, så skulle de ha varit vid Dekorima redan 23.19-23.19.30.
Beträffande de två männen känner jag också igen det och tror att det kan stå i Borgnäs bok kanske. Vi får kolla.