Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Om obefogade massanmälningar alltid ledde till avstängning förr eller senare skulle Youtube vara ganska fritt från politiskt material vid det här laget.
Jag säger inte att Google inte gör fel ibland, men jag köper inte teorin att de aktivt censurerar bara på grund av politisk hemvist.
Att fler höger- än vänsterkanaler blir avstängda kan ju bero på att högerkanalernas innehåll oftare bryter mot Googles regler.
Min erfarenhet av Big Tech (alltså de sociala medierna) bekräftar det du skriver.
Högern känner sig ofta orättvist behandlade, men efter att ha dagligen varit engagerat i en av de sociala mediernas funktioner och vad som händer så skulle jag säga att de undersöker inte politisk hemvist.
Vänsterkanaler blir också avstängda om de sprider hat och missaktning.
Exempelvis så agerar de amerikanska jättarna likadant om man skriver negativt om vita som om man gör det om svarta. Något som många vänstervridna i Sverige kan ha svårt förstå.
Den skillnaden jag kan säga finns, är att den moderata vänstern ("sossevänstern" i Sverige) tenderar att vilja vara snälla, medan högern tenderar att inte bry sig så mycket om snällhet (tänk Hanif Bali), vilket gör att högern lättare bestraffas.
Men det är faktiskt lätt för vänsterfolk åka dit också. Exempelvis så agerar Big Tech på ordet "nigger" oavsett vem som säger det, och det gör att svarta kan åka dit på det också. Svartas språkbruk gör att de, enligt min upplevelse, faktiskt har lättare att bli avstängda.