2019-08-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Du kan ju inte på fullaste allvar tro att han begick mordet pga att han sett en mordfilm? Det funkar liksom inte så. Han har säkert kollat på mordfilmer, därför att han har haft fantasier att mörda. GM är ju gravt störd.

Men som sagt: Slumpvis utvalt offer i bekantskapskretsen. Killen bör rimligtvis få sluten psykvård med särskild utskrivningsprövning och aldrig mer släppas ut.

Så du menar att psykiskt störda människor inte kan bli påverkade utav att kolla på t.ex. inspelade mord? Är DU på fullaste allvar undrar jag då?

Var väl bra jävla många som anslöts till IS på just det sättet. Han säger ju tydligen själv att efter att ha sett mord på film etc att det inspirerade honom osv? Han har ju för fan planerat skiten, och driften&idén måste väl komma någonstans ifrån?
Citera
2019-08-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Slumpmässigt att det blev Peter då en annan kompis inte svarade på uppringningen. Den vännen som har missat samtal vid den tiden, tackar nog sin lyckliga stjärna att han inte svarade på samtalet. Tänk att ens liv kan handla om att man svarar på ett mobilsamtal. Ruggigt.

Ja tänk om han inte svarat hade han
förmodligen levt i dag. Den som inte svarade hade tur. Hade han en utvald lista att de här
ringer jag?

GM måste vara sjuk och hoppas han får
den vård han behöver.
Citera
2019-08-07, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
förmodligen levt i dag. Den som inte svarade hade tur. Hade han en utvald lista att de här
ringer jag?

den vård han behöver.

Ja, inte omöjligt att det fanns fler på den eventuella listan. Så om inte heller PP hade svarat kunde det ju lika gärna vara en annan kille som stått i GM mördarbana.
Citera
2019-08-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindsus86
Eller kanske en empatistörd medelklasstonåring som ville se hur det var att döda någon. Sen ringde han polisen efteråt och skyllde på nödvärn eller psykisk sjukdom eller så.

Bara en teori. Har ingen aning.

Boom, you called it!

Helvete så tragiskt. Vad vet vi EXAKT om GMs bakgrund?
Citera
2019-08-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Och varför ska man bry sig om det? Det veqrkar inte ha något med motivet att göra om JL tänkt ta kål på en annan snubbe först.

Jag tror att alla här som tjatar om bögar minst sagt själva är litet "bi-curious"!
Det är ju ofta så att dessa som tjatar om bög etc, själva är smygbögar. Inget ont i det. Men tjatigt i tråden.
Ang häktningen säger man i dagens artikel i AB att häktningen var just för att han inte skulle begå fler dåd:

Citat:
En av skälen till att pojken häktades var att han kunde ”fortsätta sin brottsliga verksamhet”.
– Har man gjort sig skyldig till en så pass allvarlig gärning så finns det en sådan risk, det går i vart fall inte att utesluta. Det är inte bara mord man inte kan utesluta, utan även andra brott också, säger åklagaren Rickard Wahlqvist.
Citera
2019-08-07, 20:30
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Du kan ju inte på fullaste allvar tro att han begick mordet pga att han sett en mordfilm? Det funkar liksom inte så. Han har säkert kollat på mordfilmer, därför att han har haft fantasier att mörda. GM är ju gravt störd.

Men som sagt: Slumpvis utvalt offer i bekantskapskretsen. Killen bör rimligtvis få sluten psykvård med särskild utskrivningsprövning och aldrig mer släppas ut.

Man ska nog inte glömma bort det farliga videovåldet.

Utsläppt lär han nog bli.
Citera
2019-08-07, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insurance
Boom, you called it!

Helvete så tragiskt. Vad vet vi EXAKT om GMs bakgrund?

Går rykten om att han är homosexuell.
Citera
2019-08-07, 20:31
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boxlunch
Så du menar att psykiskt störda människor inte kan bli påverkade utav att kolla på t.ex. inspelade mord? Är DU på fullaste allvar undrar jag då?

Var väl bra jävla många som anslöts till IS på just det sättet. Han säger ju tydligen själv att efter att ha sett mord på film etc att det inspirerade honom osv? Han har ju för fan planerat skiten, och driften&idén måste väl komma någonstans ifrån?

U. Ar det ju inte mig du argumenterade med men jag svarar ändå. Det den andre skribenten ville säga var ju att det int där mordfilmer som ligger bakom GM: s agerande, utan sannolikt ör det hans psykiska status som är bakgrund till illgärningen. Filmerna är liksom sekundära även om han tittat på dem och velat efterlikna.
Citera
2019-08-07, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
U. Ar det ju inte mig du argumenterade med men jag svarar ändå. Det den andre skribenten ville säga var ju att det int där mordfilmer som ligger bakom GM: s agerande, utan sannolikt ör det hans psykiska status som är bakgrund till illgärningen. Filmerna är liksom sekundära även om han tittat på dem och velat efterlikna.

Det är ju precis det som är min poäng? Eller?
Citera
2019-08-07, 20:33
Medlem
Citat:

Hamnar han i sluten ungdomsvård är han ute om fyra år. Och ingen kommer ha glömt. Han blir en paria och totalt utfryst. Blir nog lättare för honom om han får bo på institution med likar resten av sitt liv. En olycka med dödlig utgång, det kan man förlåta. Men ingen lär förlåta honom för detta. Nånsin.

En rysk roulette med mobiler: Den som svarar dör.
Citera
2019-08-07, 20:34
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
ringer jag?

den vård han behöver.

Detta ger allt en annan dimension och blir än hemskare för PP föräldrar och för inte tala om nummer 1 på listan eller nummer 3 någonstans kommer denna lista till ytan. Nummer 1 kommer troligen flyta upp och berätta att jag blev uppringd klockan xx men svarade inte och jag lever tack vare det.

Samtidigt så kommer skuldkänslor infinna sig för de på listan som klarat sig. Skuldkänslor på samma sätt som för överlevande från Tsunamin eller Estonia. Skuldkänslor där självmordstankar och förebråelser kommer fram att PP kunde varit i livet.
Citera
2019-08-07, 20:34
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boxlunch

Nej jag tror inte för en sekund på det. Jag tror att han dels är störd och farlig redan till att börja med och jag tror att han har kollat mordfilmer pga att han har haft fantasier om det.

Du kan ju inte tro på vad en rubbad person har för förklaringar och hur denne rationaliserar sitt brott.

IS handlar om helt andra saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in