Haffade Thomas Manns Den helige syndaren på en second hand-butik. Den verkar rätt omhuldad och jag ser framemot att få läsa den. Jag valde den mest på känsla då jag inte vet allt för mycket om författaren, men har hört hans namn i något sammanhang från förr.
Pierre Schori: Minnet och elden - En politisk memoar med samtida synpunkter (2014)
Just den funderar jag också på att köpa, provläste lite i den på biblioteket och den verkar bra.
De två böcker jag senast köpte var:
Med rent uppsåt av Peter Bratt.
Varför? Jag vill veta mer om Bratts syn på IB-affären då jag anser honom vara mer trovärdig än Guillou.
Citat:
Med avslöjandet av IB, som fick rikets herrar, med Olof Palme i spetsen, att gå till attack och rättsväsendet att skicka honom i fängelse, skrev Peter Bratt in sig i den svenska samtidshistorien. Hans samhällskritiska engagemang kom också under de många åren på Dagens Nyheter att prägla hans journalistik. Gång på gång tog han fram obehagliga sanningar kring ledande ämbetsmän och politiker, som Björn Rosengren och Lennart Geijer. Med samma uppriktighet berättar han i dessa memoarer om sina egna drivkrafter och tillkortakommanden, om överklassfamiljen han växte upp i, om alkoholproblem och vardaglig lycka. Han ger ett inträngande porträtt av den okände vännen sedan värnpliktstiden Håkan Isacson, den egentlige nyckelpersonen bakom IB-affären. Med osentimental skärpa skildras redaktionssammanträden på FIB/Kulturfront med ledande företrädare för 68-vänstern.
Jaktpilot i RAF : en stridsflygare berättar av Geoffrey Wellum.
Köpte den delvis för att den var billig. Den har dock fått bra recensioner på goodreads så jag tror (hoppas) det är bra läsning. Boken handlar om en WW2-flygare som delger sina minner från kriget.
Citat:
Geoffrey Wellum skriver på ett sätt som gör läsaren delaktig - som att han berättade för sin bäste vän. Dialogerna är många och långa och författaren har också inre monologer som påminner inte så lite om Joyceiskt "stream-of-conciousness". Han växlar mellan att vara engelskt skolpojkaktigt väluppfostrad, grabbigt full av pilotslang, gentlemannamässigt sammanbiten och ömsom förbannar ömsom ber ödmjukt till Gud. Såväl lyckokänslan i att flyga för första gången som förtvivlan att se sina kamrater dö i en försvinnande spinn och brandrök ligger så direkt i texten att det är lätt att själv känna lyckoruset, skräcken, svindeln och hela spektrat av stora känslor som denne unge pilot upplever.
Var förbi Myrorna för att kolla om de fått in någonting nytt sedan sist och kom över dessa tre:
Lunar Park - Bret Easton Ellis Under vulkanen - Malcolm Lowrey Seven Deadly Sins - Corey Taylor
Nöjd med köpen varav Lowreys och Taylors böcker har jag inte läst tidigare. Hört mycket gott om Under vulkanen, hör ju lite till allmänbildningen att ha läst den känns det som, tillika att ha sett Hustons filmatisering (som jag ej sett heller). Corey Taylors bok fick följa med för att fylla ut erbjudandet om 3 för 49kr. Min första "riktiga" konsert var Slipknot på Hovet någon gång tidigt 00-tal, känns på förhand att han har en del spännande historier att berätta om. Lunar Park har jag redan fast på engelska så passade på att köpa den svenska översättningen att ställa bredvid den och resten av de BEE-böcker jag har.
På min dagliga verksamhet plockade jag på mig storpocketen av Gustavs grabb av Leif GW Persson som jag haft innan men som jag inte hittar, så fick ersätta min förlorade med denna. En bok som jag läser nästan en gång om året, så snart blir det ännu en omläsning.
Sist ut så hämtade jag ut ett paket från Ginza som innehöll Kiss klassified : War stories from a Kiss Army general skriven av Carl Linnaeus, Johan Kihlberg och Mats Vassfjord. Fortfarande rätt färskt inlyssnad på Kiss sedan något år tillbaka då jag började lyssna på gruppen på allvar. Blir förmodligen kul läsning med mängder av fotografier som man inte har sett tidigare.
Var förbi Myrorna för att kolla om de fått in någonting nytt sedan sist och kom över dessa tre:
Lunar Park - Bret Easton Ellis Under vulkanen - Malcolm Lowrey Seven Deadly Sins - Corey Taylor
Nöjd med köpen varav Lowreys och Taylors böcker har jag inte läst tidigare. Hört mycket gott om Under vulkanen, hör ju lite till allmänbildningen att ha läst den känns det som, tillika att ha sett Hustons filmatisering (som jag ej sett heller). Corey Taylors bok fick följa med för att fylla ut erbjudandet om 3 för 49kr. Min första "riktiga" konsert var Slipknot på Hovet någon gång tidigt 00-tal, känns på förhand att han har en del spännande historier att berätta om. Lunar Park har jag redan fast på engelska så passade på att köpa den svenska översättningen att ställa bredvid den och resten av de BEE-böcker jag har.
På min dagliga verksamhet plockade jag på mig storpocketen av Gustavs grabb av Leif GW Persson som jag haft innan men som jag inte hittar, så fick ersätta min förlorade med denna. En bok som jag läser nästan en gång om året, så snart blir det ännu en omläsning.
Sist ut så hämtade jag ut ett paket från Ginza som innehöll Kiss klassified : War stories from a Kiss Army general skriven av Carl Linnaeus, Johan Kihlberg och Mats Vassfjord. Fortfarande rätt färskt inlyssnad på Kiss sedan något år tillbaka då jag började lyssna på gruppen på allvar. Blir förmodligen kul läsning med mängder av fotografier som man inte har sett tidigare.
Filmen Under vulkanen är rätt bra med en aspackad Albert Finney som svirar runt i den mexikanska byhålan.
Sten Selander: Linnélärjungar i främmande länder (1960)
Susanna Alakoski (red): Lyckliga slut - Sjutton berättelser om vardagsvåldet (2007)
Theodor Kallifatides: Det gångna är inte en dröm - En självbiografisk roman (2010)
Göran Walter: Ord och motsatsord - Svensk antonymordbok (2002)
Senast redigerad av Ördög 2019-08-12 kl. 21:00.
Svajjig, den börjar bra, nästan som en clancy thriller men sen tappar den fart, hela mellandelen är mer eller mindre skitseg, sen tar den sig mot slutet. Har inte riktigt läst ut den än så kan ej ge betyg.
Veckans besök hos Röda Korset resulterade i att jag blev sex stycken böcker rikare och 60kr fattigare.
Bruno K. Öijer - Trilogin
Horace Engdahl - Meteorer & Cigaretten efteråt
Arthur Machen - Drömmarnas berg
Kennet Ahl - Grundbulten
Susan Faludi - Ställd
Jonas Gardell - Till minne av en villkorslös kärlek
Sett till priset som jag betalade för enbart Jonas Gardells bok som var den inbundna utgåvan så gick jag ordentligt med plus rent ekonomiskt. Kul att hitta en bok av Arthur Machen då jag inte läst honom tidigare men namnet har ju följt med ett tag i mitt liv sedan jag började att läsa Lovecraft. Öijers poesi har jag redan i pocketutgåvan med samlade verk, men för priset så slog jag till. Detsamma med Grundbulten av Ahl som jag redan har i hyllan men inte denna utgåva, bra att ha och ge bort någon gång i framtiden. Engdahls bok har jag läst en gång tidigare, men tål att läsas om i framtiden. Och slutligen fick Susan Faludis bok om mansrollen följa med utav bara farten, också en bok jag varit medveten om ett tag men aldrig läst.