2019-08-07, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uzi916
Det här är varför det fortfarande är olöst

– De finns över hela Sverige och vi kommer att prata med alla de här männen. Om de sedan stämmer in på beskrivningen av gärningsmannen kommer de få lämna ett dna-prov som bara jämförs med det spår vi har i mordutredningen, säger Jan Staaf vid polisen.

Ta DNA även om dom inte stämmer in på beskrivningen.

Ta det säkra före det osäkra ffs

smh
Tror du att han fortfarande finns i Linköpingstrakten?
Citera
2019-08-07, 17:32
Medlem
uzi916s avatar
Det var på en av bänkarna där som ett av polisens hetaste vittnen förmodligen pratade med gärningsmannen strax efter dådet. Han uppges då ha varit helt apatisk.
Citera
2019-08-07, 17:40
Medlem
Citat:
Det var på en av bänkarna där som ett av polisens hetaste vittnen förmodligen pratade med gärningsmannen strax efter dådet. Han uppges då ha varit helt apatisk.
Ja, och det skulle ju kunna tyda på total utmattning efter en så häftig aggressionshandling. Totalt slut, kanske inte p g a ånger utan för att han nu genomfört något som han känt stark lust till, nämligen att få uppleva hur det känns att död någon.
Citera
2019-08-07, 17:42
Medlem
uzi916s avatar
Rickard såg hur en man i en halvlång jacka kom springande mot centralstationen och tåget mot Norrköping.

Det var bara några minuter efter dubbelmordet.

”Han såg kraftig ut”
– Klockan var åtta minuter över åtta och jag tog för givet att han skulle med tåget till Norrköping som gick klockan 08.10.

Hur gammal tror du att han var?

– Kanske 20 år.

Beskriv hans kroppsbyggnad.

–Han var minst lika lång som jag och jag är 183 centimeter.

–Han såg kraftig ut, men det kan kanske beror på att han hade en sådan stor jacka på sig.

1. Anna-Lena Svensson, 56, går från sitt hem på Åsgatan på väg till sitt arbete Competens i Götaland AB strax före klockan 8.

2. Klockan är strax före 8 på tisdagsmorgonen. Mohammed Ammouri, 8, promenerar från sitt hem på Barnhusgatan på väg till Tunvallaskolan.

3. På Åsgatan, strax efter korsningen Åsgatan och Karl Dahlgrensgatan i centrala Linköping möter de mördaren. Mördaren attackerar Anna-Lena Svensson först och hugger henne med en kraftig kniv. Svårt skadad i mellangärdet faller hon ihop på gatan. Mohammed Ammouri blir nästa offer. Mördaren skär honom i halsen.

4. 07.54 kommer larmet till polisen. En kvinna och en pojke har blivit knivskurna. Åttaårige Mohammed ligger utslagen och livlös på rygg med blod i ansiktet. Anna-Lena Svensson lever fortfarande och ropar på hjälp. Anna-Lena Svensson påträffas vid ett buskage, knivhuggen i magen. Cirka 15 meter längre bort ligger pojken. Han är så svårt skadad att han avlider i ambulansen.

5. Gärningsmannen flyr från mordplatsen till fots. Han tar vägen bort från Åsgatan ned mot Tränggatan.

6. Polisens tekniker finkammar området. Där hittas det misstänkta mordvapnet, en kraftig kniv av butterflymodell. Den ligger slängd i buskarna nära mordplatsen. På platsen hittas även andra spår, bland annat ett mindre klädesplagg. Samtidigt förhörs vittnen.

Mördaren ska vara i 20-årsåldern. Han är bredaxlad, cirka 180 centimeter lång och klädd i en beige, knälång jacka och blå eller svart toppluva.

Polisen misstänker att det handlar om en psykiskt störd person.

Har poliset kollat med psyket? Den perioden om ngn lagts in och varit apatisk osv
Citera
2019-08-07, 17:51
Medlem
Citat:
Rickard såg hur en man i en halvlång jacka kom springande mot centralstationen och tåget mot Norrköping.

”Han såg kraftig ut”
– Klockan var åtta minuter över åtta och jag tog för givet att han skulle med tåget till Norrköping som gick klockan 08.10.

– Kanske 20 år.

–Han såg kraftig ut, men det kan kanske beror på att han hade en sådan stor jacka på sig.

1. Anna-Lena Svensson, 56, går från sitt hem på Åsgatan på väg till sitt arbete Competens i Götaland AB strax före klockan 8.

2. Klockan är strax före 8 på tisdagsmorgonen. Mohammed Ammouri, 8, promenerar från sitt hem på Barnhusgatan på väg till Tunvallaskolan.

3. På Åsgatan, strax efter korsningen Åsgatan och Karl Dahlgrensgatan i centrala Linköping möter de mördaren. Mördaren attackerar Anna-Lena Svensson först och hugger henne med en kraftig kniv. Svårt skadad i mellangärdet faller hon ihop på gatan. Mohammed Ammouri blir nästa offer. Mördaren skär honom i halsen.

4. 07.54 kommer larmet till polisen. En kvinna och en pojke har blivit knivskurna. Åttaårige Mohammed ligger utslagen och livlös på rygg med blod i ansiktet. Anna-Lena Svensson lever fortfarande och ropar på hjälp. Anna-Lena Svensson påträffas vid ett buskage, knivhuggen i magen. Cirka 15 meter längre bort ligger pojken. Han är så svårt skadad att han avlider i ambulansen.

5. Gärningsmannen flyr från mordplatsen till fots. Han tar vägen bort från Åsgatan ned mot Tränggatan.

6. Polisens tekniker finkammar området. Där hittas det misstänkta mordvapnet, en kraftig kniv av butterflymodell. Den ligger slängd i buskarna nära mordplatsen. På platsen hittas även andra spår, bland annat ett mindre klädesplagg. Samtidigt förhörs vittnen.

Mördaren ska vara i 20-årsåldern. Han är bredaxlad, cirka 180 centimeter lång och klädd i en beige, knälång jacka och blå eller svart toppluva.

Polisen misstänker att det handlar om en psykiskt störd person.

Har poliset kollat med psyket? Den perioden om ngn lagts in och varit apatisk osv
Psyket och kända psykavvikare var väl bland det första som kollades. Men man har missat något. GM undkommer, kan inte hittas. Vad har man gjort för fel?
Citera
2019-08-07, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Ja, och det skulle ju kunna tyda på total utmattning efter en så häftig aggressionshandling. Totalt slut, kanske inte p g a ånger utan för att han nu genomfört något som han känt stark lust till, nämligen att få uppleva hur det känns att död någon.

Men vittnet beskrev väl att ansiktet var förvridet av ångest, eller något liknande? Visst, det är omöjligt för en utomstående att se av vilken orsak ett ansiktet är ”förvridet”... men tyder ändå på ett inre tumult som inte gärna kan likställas vid fysisk utmattning eller någon form av lättnadskänsla?
Citera
2019-08-07, 18:06
Medlem
Citat:

”Han såg kraftig ut”

– Kanske 20 år.

Min högst personliga men i personlig mening väldigt rimliga inställning till varför ”tåg”-spåret inte känns särskilt hett: polisen har med största sannolikhet kollat igenom samtliga kameror utan att ha hittat gärningsmannen på den. Att en gärningsman lyckas hoppa på ett tåg utan att fastna på en kamera får ses som osannolikt trots att det fanns färre övervakningskameror för 15 år sedan.
Citera
2019-08-07, 18:10
Medlem
Citat:

Pratade med? Pratade till.. 😆 för han svarade väl inte? Har du uppgifter om vem gm är? Som du säkert vet så ska polisen nu börja släktforska, så om du vill ha en miljon i utbyte mot din information så skicka ett mail till GW? Mordet kommer ändå att lösas så småningom. Om jag missförstod så ber jag om ursäkt.
Citera
2019-08-07, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Ja det är ju en person som ”man aldrig kunnat gissa” vi letar efter.
Du ger mkt bra input

Jag tror att personer i gms närhet kan ha anat att han är gm, men att han skyddats av ett falskt alibi. Och att de som skyddat honom inte angivit honom pga att de känner skuld och skam över att var upphovsmän till det falska alibi som medfört att han inte gripits.

Tror inte att orsaken till att mordet förblivit ouppklarat är att det saknas ett motiv, utan att motivet inte går att kopplas till gm. Han har gjort det i samförstånd med en annan person, en slags anstiftare. När dna från gärningsmannen inte matchar denna anstiftare så har polisen skrivit av spåret och tillhörande motiv. Och så har alla uppslag avverkats och eftersom gm inte hittats så framstår morden som motivlösa, vilket skulle vara unikt i kriminalhistorien. Imho.
Senast redigerad av clandeztino 2019-08-07 kl. 18:22.
Citera
2019-08-07, 18:20
Medlem
Soterns avatar
Citat:

Jag har alltid trott att han mördade Mohammed först? Då kanske Anna-Lena Svensson var förstahandsoffer?
Citera
2019-08-07, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag har alltid trott att han mördade Mohammed först? Då kanske Anna-Lena Svensson var förstahandsoffer?

Mohammed mördas med största sannolikhet först. Och är med lika stor sannolikhet måltavlan.
Citera
2019-08-07, 18:49
Medlem
Citat:
Till min vetenskap så arbetar den svenska polisen väldigt fyrkantigt.

Dom jobbar som en pyramid, fast nedifrån upp, dvs dom försöker sålla bort tills man kommer till kärnan, utesluta metoden.

Min vilda gissning är dock att han inte gör mycket väsen av sig.

Tack vare alla självutnämnda experter här så vet han, den minsta lilla tabben, så åker han dit för det.

Dom har hans dna, inga droger

försöker gå vidare eoch anser att det som hände var nått han gjorde i unga dar när han mådde som sämst.

samhället hjälpte han ej , dom får skylla sig själva.

Har besökt brottsplatsen i senare hand

osäker på exakt vad o hur han tänker o känner.

men han har dock rättfärdigat hans handilng ett ex kan vara, "8 åringen va ung, ja gjorde honom en tjänst nu slipper han leva i en äcklig värld och behöva utstå en massa skit som ja ha behövt göra, anna lena hjälpte ja också, nu slipper hon alla sjukdomar o va gammal e inte kul speciellt inte i ett samhälle som inte ens tar hand om dom gamla o sjuka, nu har hon frid nu är hon fri" typ så.

Detta gör att skuldkänslorna är icke existerande vilket underlättar för honom själv, annars hade ångesten ätit upp honom och han hade erkännt ganska tidigt för att han va tvungen o lätta på sina känslor.

Varjegång han han blir arg, ilsken o vill utbrott återupplever han gärningen. ( tror han gjorde de när han va yngre, men inte för ofta och inte för njutningen skull, isf hade han slagit till igen. tror ej han tänker så mkt på de idag utan det är ett gammalt kapitel i hans liv

Min magkänsla säger också att han läser flashback...

Vad tror du om hans livssituation idag. Jobbar han? Arbetslös? Sjukpensionär?
Lever han ensam eller är han gift/sambo? Har han barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in