2019-08-07, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uzi916
Till min vetenskap så arbetar den svenska polisen väldigt fyrkantigt.

Dom jobbar som en pyramid, fast nedifrån upp, dvs dom försöker sålla bort tills man kommer till kärnan, utesluta metoden.

Min vilda gissning är dock att han inte gör mycket väsen av sig.

Tack vare alla självutnämnda experter här så vet han, den minsta lilla tabben, så åker han dit för det.

Dom har hans dna, inga droger

försöker gå vidare eoch anser att det som hände var nått han gjorde i unga dar när han mådde som sämst.

samhället hjälpte han ej , dom får skylla sig själva.

Har besökt brottsplatsen i senare hand

osäker på exakt vad o hur han tänker o känner.

men han har dock rättfärdigat hans handilng ett ex kan vara, "8 åringen va ung, ja gjorde honom en tjänst nu slipper han leva i en äcklig värld och behöva utstå en massa skit som ja ha behövt göra, anna lena hjälpte ja också, nu slipper hon alla sjukdomar o va gammal e inte kul speciellt inte i ett samhälle som inte ens tar hand om dom gamla o sjuka, nu har hon frid nu är hon fri" typ så.

Detta gör att skuldkänslorna är icke existerande vilket underlättar för honom själv, annars hade ångesten ätit upp honom och han hade erkännt ganska tidigt för att han va tvungen o lätta på sina känslor.

Varjegång han han blir arg, ilsken o vill utbrott återupplever han gärningen. ( tror han gjorde de när han va yngre, men inte för ofta och inte för njutningen skull, isf hade han slagit till igen. tror ej han tänker så mkt på de idag utan det är ett gammalt kapitel i hans liv

Min magkänsla säger också att han läser flashback...
Väldigt bra inlägg, mycket tänkbart.
Citera
2019-08-07, 14:23
Medlem
Citat:
Kommer ihåg när det nystades upp att han var en "nordbo" etniskt sätt och hur chockade dem flesta blev.

Va en svensk svensson? Mördat 2 ?

Man gick extremt, antingen löste man amok på hemlösa, pundare, små brottslingar, eller gravt psykiskt sjuka

man gick igenom alla som kunde tänkas begå ett sånt brott

återigen, snubben e mer svensson än alla svenssons i lkpg tillsammans
Ja det är ju en person som ”man aldrig kunnat gissa” vi letar efter.
Du ger mkt bra input
Citera
2019-08-07, 14:45
Medlem
Citat:
Det hade varit lättare att skapa sig en bild med hjälp av de polisen de facto vet.

Han är lite som jack the ripper fast i en mindre skala.

Han är inte unik på så sätt att han är den enda i människans existens historia som har levt, nej finns flera som honom, men hade varit bra att ha något att gå på-

Det hade hjälpt
Här skriver du något som flera i tråden efterlyst (min fetning). Polisen håller inne med vad som var det speciella med GM:s utseende. Men vi är kanske överens om att GM är östgöte, en vanlig Svensson-typ, har en udda personlighet, haft en utsatt barndom, burit på någon form av ilska/hämnd/lust att känna hur det skulle vara att mörda någon?
Citera
2019-08-07, 14:55
Medlem
constants avatar
Trodde redan det var gjort, men tydligen inte (publicerat 190807 kl 07.03):
Citat:
Nu ska mördarens DNA istället köras genom två kommersiella databaser för släktforskning i hopp om att hitta en släkting till mördaren. Polisen planerar att skicka in DNA:t i slutet av augusti för att få svar ett par veckor senare.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/hoppas-losa-dubbelmord-med-slaktforskning
Här framgår det vilka tjänster de kommer att använda och varför:
Citat:
Databaserna som den svenska polisen använder sig av i ett inledande skede är Gedmatch och Family tree. Den senare är en av de mest använda bland svenskar.

I Family trees användaravtal står det att rättsväsendet kan få tillstånd att använda tjänsten för att "identifiera kvarlevor av avlidna personer" eller för att "identifiera förövare vid mord, sexuella övergrepp eller kidnappning".

Andra populära sajter, som exempelvis My Heritage, skriver i stället att det är "strängt förbjudet att använda dna-tjänsterna för brottsbekämpande ändamål" i sitt användaravtal, med tillägget att tillstånd kan ges om domstolsbeslut finns.
https://www.svd.se/populara-dna-register-kan-anvandas-av-polisen
Senast redigerad av constant 2019-08-07 kl. 15:07.
Citera
2019-08-07, 14:59
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Trodde redan det var gjort, men tydligen inte (publicerat 190807 kl 07.03):
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/hoppas-losa-dubbelmord-med-slaktforskning

Nej de började med att testa. s.k familjesökningar. Men det skrevs redan då att det senare kunde bli aktuellt med släktforskningsdatbassökning.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/dna-traffar-i-dubbelmordet-i-linkoping
Citera
2019-08-07, 16:30
Medlem
uzi916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Här skriver du något som flera i tråden efterlyst (min fetning). Polisen håller inne med vad som var det speciella med GM:s utseende. Men vi är kanske överens om att GM är östgöte, en vanlig Svensson-typ, har en udda personlighet, haft en utsatt barndom, burit på någon form av ilska/hämnd/lust att känna hur det skulle vara att mörda någon?

Jag tror att polisen är seriösa gällande att lösa fallet.

Tyvärr så tror dom att ifall dom ger ut det dom vet om GM persona, så kommer han att ändra sitt utseende osv.

Dom har kört fast i 15 år, ta hjälp av befolkningen.

Dom ska och kan få ta åt sig äran, problem i SVerige är dock denna rädsla,,

man är rädd, tänk OM.

Hellre att man ger ut lite på det man håller och får allmänhetens hjälp som leder till ett gripande, även om GM väljer att ändra utseende och dom griper en " kapten klänning", än att dom ska sitta inne med en massa och fortfarande står fast.

Nu så tror dom att denna nya lag där man kan söka efter släktingar osv med ens DNA ska lösa fallet åt dom, jag hoppas innerligt det men tror inte det.

Det är ej pricksäkert, och förvarje dag som går så försvåras utredningen.

Man har hans DNA, låt samhället få hjälpa till utöver tips, en massa tips har getts in genom åren, fortfarande så är fallet olöst.

Låt ett gäng psykopater, sociopater som har kommit ut från kåken o e ute i friheten nu få hjälpa till.

Det behövs.
Citera
2019-08-07, 16:53
Medlem
Citat:
Jag tror att polisen är seriösa gällande att lösa fallet.

Tyvärr så tror dom att ifall dom ger ut det dom vet om GM persona, så kommer han att ändra sitt utseende osv.

Dom har kört fast i 15 år, ta hjälp av befolkningen.

Dom ska och kan få ta åt sig äran, problem i SVerige är dock denna rädsla,,

man är rädd, tänk OM.

Hellre att man ger ut lite på det man håller och får allmänhetens hjälp som leder till ett gripande, även om GM väljer att ändra utseende och dom griper en " kapten klänning", än att dom ska sitta inne med en massa och fortfarande står fast.

Nu så tror dom att denna nya lag där man kan söka efter släktingar osv med ens DNA ska lösa fallet åt dom, jag hoppas innerligt det men tror inte det.

Det är ej pricksäkert, och förvarje dag som går så försvåras utredningen.

Man har hans DNA, låt samhället få hjälpa till utöver tips, en massa tips har getts in genom åren, fortfarande så är fallet olöst.

Låt ett gäng psykopater, sociopater som har kommit ut från kåken o e ute i friheten nu få hjälpa till.

Det behövs.
Tror du att någon f d intern eller jobbarkompis vet något eller misstänker just honom?
Citera
2019-08-07, 16:58
Medlem
uzi916s avatar
Citat:

Absolut. Tro det eller ej, men det är väldigt vanligt att unga ilskna män känner att dom vill mörda någon, testa på i vissa fall, nyfikenheten.

Det är lika vanligt som kvinnor som föder barn och direkt efter födelsen hatar barnet, dom skämms för det men är inget dom kan råför, det är helt enkelt människans natur.

En ung arg man, ilskan kan bero på flera olika faktorer. ( ganska icke relevant för tillfället)

Låt oss bortse från vad vi vet, och låt oss göra det polisen har misslyckats med.

Att karaktisera ett spöke och få jackpott !

Vi har knappt något att gå på och detta gör det mer spännande och roligare, för min del ligger spänningen i att jag utmanar mig själv.

Låt oss brain-storma lite tillsammans

*De Facto*

¤Vi vet att han är små skygg av sig, aka anti social

Och de som pekar på det är

15 år med en stor hemlighet är inte lätt att bära på, och nångång brister man och talar man någon

(Ensam är man stark)

¤Han har inte många vänner, han är inte populär, det vet vi för då hade ryktet spridit sig ( konstigt beteende i hur man beter sig när man samtalar om händelsen, vilket var i nästan varendas folkmun 04)

Beter sig som man alltid har gjort, man lurar sin hjärna till att köpa att man e oskyldig

¤Teser¤

!OM han var ung vid tillfället!

¤Han kan inte ha en nära relation till sina päron, specefikt sin moder, en moder brukar oftast lägga märke till små skillnader på sin unge, speciellt när det kommer till sönder. Modern hade slagit larm dels för offrens familjer, men även så att sonen ska få hjälp

Skulle eventuellt komma ifrån en trasig familj i form av socioekonomiska förhållanden, men den bortförklarar jag i och med att han ändå hade lugnet och koncentrationen till att läsa på och förbereda sig för brottet ( endast offren var oplanerade ) många med en sån bakrund har koncentrations svårigheter

( Han skulle kunna vara CS skadad och velat känna på hur det känns att hugga någon) Några kines ungar spela pokemon go och hoppa från höghus för att dom trodde dom kunde flyga, man tänker ej konsekvent som ung

¤Vapnet han använde sig av var väldig populär bland ungdomar på den tiden, antingen var han i sina tidiga 20 års ålder, och antagligen jobbade, eller student

Eller så var det en manöver för att vilse leda polisen,

Jag tror att det var för att vilse leda polisen, varför gör jag det?

Jo eftersom att han inte är en dum person, att hålla sig undan 15 år med ett dubbel mord på nacken är inte lätt.

Speciellt inte när polisen har mordvapnet, samt ens DNA.

SOM EN UNG VUXEN

Inte ens dom helikopter rånarna kom undan, och då hade dom akademiker med sig, även om det brottet skiljer sig markant från denna.

Så låt oss studera andra fall runt om i världen, där GM har hållt sig undan i decennier, vad kommer man fram till?

Till samma punkter jag tidigare har nämnt, dom lever sitt alldagliga liv, nämner det inte, kommer med frid inom sig själv, och raderar den dagen ur sitt minne.

Det är ett avslutat kapitel.

Vi vet att många som mördar brukar vilja göra det igen.

Det tror jag defenetivt inte att han kommer göra idag. Han är förbi det stadiet. Det var en lösning på hans känslor där och då.

Jag tror att han jobbar, betalar skatt, har ingen kontakt med nån mydighet som soc, han sköter sig.

En helt vanlig svensson, någon man morsar på som granne när man passerar.

Säkert en ganska glad och positiv person

Jag skulle vilja veta tillväga gångsättet, sättet han högg mohammed på, det skulle säga mycket om hans karaktärsdrag, det vet forencikerna, hur huggen delades, var det med kraft, hur mkt kraft, osv osv

Anledningen till det för att det finns personer som har haft ett stort extremt våldskapital förr, men som inte innehar det idag och är löjligt fridfulla, vi måste ta reda på hans karaktärsdrag då, och backa tillbaks tiden och börja från då.

Då vet vi vad vi ska leta efter. Att leta efter ett spöke idag är precis som det låter.
Senast redigerad av uzi916 2019-08-07 kl. 17:11.
Citera
2019-08-07, 17:04
Medlem
uzi916s avatar
Citat:
Tror du att någon f d intern eller jobbarkompis vet något eller misstänker just honom?

Nej, personen i fråga är inte kriminell det kan jag med all säkerhet säga.

Skulle han åka dit för en rattfylla är han körd, o de vet han om.
Citera
2019-08-07, 17:08
Medlem
uzi916s avatar
Polisen skulle ha hyrt in dektetiver utifrån som jobbar med att hitta svår hittade personer.

Än idag är det inte försent, men sorligt nog kan man kalla dubbelmordet för försöks kanin projektet.

Polisen banar väg för en ny E4 för just liknande fall.

Nu ska dom se ifall man kan spåra o hitta släktingar till den som lämnade DNA.

Dyrt, mkt tidspillan och onödigt.

Men låt oss hålla tummarna och hoppas på Bingo! om sisådär 5-10 år till
Citera
2019-08-07, 17:12
Medlem
Citat:
Absolut. Tro det eller ej, men det är väldigt vanligt att unga ilskna män känner att dom vill mörda någon, testa på i vissa fall, nyfikenheten.

Det är lika vanligt som kvinnor som föder barn och direkt efter födelsen hatar barnet, dom skämms för det men är inget dom kan råför, det är helt enkelt människans natur.

En ung arg man, ilskan kan bero på flera olika faktorer. ( ganska icke relevant för tillfället)

Låt oss bortse från vad vi vet, och låt oss göra det polisen har misslyckats med.

Att karaktisera ett spöke och få jackpott !

Vi har knappt något att gå på och detta gör det mer spännande och roligare, för min del ligger spänningen i att jag utmanar mig själv.

Låt oss brain-storma lite tillsammans

*De Facto*

¤Vi vet att han är små skygg av sig, aka anti social

Och de som pekar på det är

15 år med en stor hemlighet är inte lätt att bära på, och nångång brister man och talar man någon

(Ensam är man stark)

¤Han har inte många vänner, han är inte populär, det vet vi för då hade ryktet spridit sig ( konstigt beteende i hur man beter sig när man samtalar om händelsen, vilket var i nästan varendas folkmun 04)

Beter sig som man alltid har gjort, man lurar sin hjärna till att köpa att man e oskyldig

¤Teser¤

!OM han var ung vid tillfället!

¤Han kan inte ha en nära relation till sina päron, specefikt sin moder, en moder brukar oftast lägga märke till små skillnader på sin unge, speciellt när det kommer till sönder. Modern hade slagit larm dels för offrens familjer, men även så att sonen ska få hjälp

Skulle eventuellt komma ifrån en trasig familj i form av socioekonomiska förhållanden, men den bortförklarar jag i och med att han ändå hade lugnet och koncentrationen till att läsa på och förbereda sig för brottet ( endast offren var oplanerade ) många med en sån bakrund har koncentrations svårigheter

( Han skulle kunna vara CS skadad och velat känna på hur det känns att hugga någon) Några kines ungar spela pokemon go och hoppa från höghus för att dom trodde dom kunde flyga, man tänker ej konsekvent som ung

¤Vapnet han använde sig av var väldig populär bland ungdomar på den tiden, antingen var han i sina tidiga 20 års ålder, och antagligen jobbade, eller student

Eller så var det en manöver för att vilse leda polisen,

Jag tror att det var för att vilse leda polisen, varför gör jag det?

Jo eftersom att han inte är en dum person, att hålla sig undan 15 år med ett dubbel mord på nacken är inte lätt.

Speciellt inte när polisen har mordvapnet, samt ens DNA.

SOM EN UNG VUXEN

Inte ens dom helikopter rånarna kom undan, och då hade dom akademiker med sig, även om det brottet skiljer sig markant från denna.

Så låt oss studera andra fall runt om i världen, där GM har hållt sig undan i decennier, vad kommer man fram till?

Till samma punkter jag tidigare har nämnt, dom lever sitt alldagliga liv, nämner det inte, kommer med frid inom sig själv, och raderar den dagen ur sitt minne.

Det är ett avslutat kapitel.

Vi vet att många som mördar brukar vilja göra det igen.

Det tror jag defenetivt inte att han kommer göra idag. Han är förbi det stadiet. Det var en lösning på hans känslor där och då.

Jag tror att han jobbar, betalar skatt, har ingen kontakt med nån mydighet som soc, han sköter sig.

En helt vanlig svensson, någon man morsar på som granne när man passerar.

Säkert en ganska glad och positiv person

Jag skulle vilja veta tillväga gångsättet, sättet han högg mohammed på, det skulle säga mycket om hans karaktärsdrag, det vet forencikerna, hur huggen delades, var det med kraft, hur mkt kraft, osv osv

Anledningen till det för att det finns personer som har haft ett stort extremt våldskapital idag, men som inte innehar det idag och är löjligt fredfulla, vi måste ta reda på hans karaktärsdrag då, och backa tillbaks tiden och börja från då.

Då vet vi vad vi ska leta efter. Att leta efter ett spöke idag är precis som det låter.
Ja, här tar du upp det som skaver i utredningen. Ingen har golat, ingen närstående har slagit larm, vanlig kniv, vanlig mössa (inköpt på mack?), inget ytterligare mord eller allvarligt brott (då skulle han åkt på DNA). Enligt polisen var det ren overkill på pojken, alltså mycket aggression, vilket kan styrka det du skriver om inneboende hämndbegär osv.
Citera
2019-08-07, 17:13
Medlem
uzi916s avatar
Det här är varför det fortfarande är olöst

– De finns över hela Sverige och vi kommer att prata med alla de här männen. Om de sedan stämmer in på beskrivningen av gärningsmannen kommer de få lämna ett dna-prov som bara jämförs med det spår vi har i mordutredningen, säger Jan Staaf vid polisen.

Ta DNA även om dom inte stämmer in på beskrivningen.

Ta det säkra före det osäkra ffs

smh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in