2019-08-07, 11:40
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piavik
Ja eller så är det så att någon tagit med honom via bil ut ur landet.
Väskorna är ju skit skumt
Även hans beslutsamhet när han lämnade tåget
Han visste att han skulle möta upp någon
Frågan är vem ?

Äh, skärp dig. Han gick antagligen av för att han störde sig på gänget som satt i närheten, och drabbades av panikångest (inte nödvändigtvis i medicinsk bemärkelse). Troligen vandrade han sedan planlöst i skogen.

Att han skulle hämtas av någon är bara fantasier. Frågan är inte alls ”vem”.
Senast redigerad av Troian 2019-08-07 kl. 11:43.
Citera
2019-08-07, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Äh, skärp dig. Han gick antagligen av för att han störde sig på gänget som satt i närheten, och drabbades av panikångest (inte nödvändigtvis i medicinsk bemärkelse). Troligen vandrade han sedan planlöst i skogen.

Att han skulle hämtas av någon är bara fantasier. Frågan är inte alls ”vem”.
O vips så hamnade han i Belgien ?? Inte så troligt va
Citera
2019-08-07, 11:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piavik
O vips så hamnade han i Belgien ?? Inte så troligt va

Han hamnade inte i Belgien. Kroppen kommer inte visa sig vara han.

Det vågar jag med mycket hög säkerhet påstå.
Citera
2019-08-07, 12:08
Medlem
BeataVonYxkulls avatar
Citat:
Han hamnade inte i Belgien. Kroppen kommer inte visa sig vara han.

Det vågar jag med mycket hög säkerhet påstå.

Hur kommer det sig att du vågar det så säkert?

Ursäkta en okunnig, men när de säger att de har någon form av matchning mot Patriks DNA så tror man ju (när man inte vet något om sådant) att det är antingen Patrik själv eller en släkting till honom de har hittat.

Kan det bli fel med DNA?
Kan sådana där matchningar det talad om, matcha mot fel personer?
Citera
2019-08-07, 12:13
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeataVonYxkull

Ursäkta en okunnig, men när de säger att de har någon form av matchning mot Patriks DNA så tror man ju (när man inte vet något om sådant) att det är antingen Patrik själv eller en släkting till honom de har hittat.

Kan det bli fel med DNA?

Ja det kan bli fel. Det står dessutom så här i artikeln;

"Enligt Aftonbladets uppgifter ska dock den döde mannens dna-profil vara i ett ”dåligt skick”, något som försvårar polisens arbete. Kroppen kommer att undersökas för att fastställa identiteten, tills man kan bekräfta eller avfärda att det är Patrik."

Dom kommer väl kolla tandkort osv antar jag för att bekräfta eller utesluta.

Det vore jävla märkligt ändå om han hittas i Belgien av alla ställen. Det här ärendet blir bara konstigare och konstigare.
Citera
2019-08-07, 12:21
Medlem
SeanAverys avatar
Jag har svårt att se hur han hamnat i Belgien och hittats död där. Om så dock är fallet finns det givetvis en mängd teorier/gissningar och det skulle vara väldigt intressant att få veta. För familjens skull hoppas jag dock det är Patrik så man får ett avslut på alla frågetecken
Citera
2019-08-07, 12:23
Medlem
BeataVonYxkulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ja det kan bli fel. Det står dessutom så här i artikeln;

"Enligt Aftonbladets uppgifter ska dock den döde mannens dna-profil vara i ett ”dåligt skick”, något som försvårar polisens arbete. Kroppen kommer att undersökas för att fastställa identiteten, tills man kan bekräfta eller avfärda att det är Patrik."

Dom kommer väl kolla tandkort osv antar jag för att bekräfta eller utesluta.

Det vore jävla märkligt ändå om han hittas i Belgien av alla ställen. Det här ärendet blir bara konstigare och konstigare.

Okej.
Jag trodde i min enfald att sådant här körs maskinellt, och att antingen är det en matchning eller så är det inte det. Jag har kanske sett för mycket deckare på tv..
Citera
2019-08-07, 12:49
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeataVonYxkull

Kan det bli fel med DNA?

Tycker inte det står uttryckligen i artikeln att man har en matchning.

PL:s försvinnande var ganska omskrivet, och jag tycker det är väldigt osannolikt att han ska ha lyckats ta sig ut ur Sverige utan att det uppmärksammats av något vittne. Tycker också det är osannolikt att han dumpar sin packning innan han lämnar landet. I Belgien ska han då dessutom avlidit på en otillgänglig plats.

Antagligen är det så att man i Belgien hittat en kropp, tillhörande en man i ungefär samma ålder som PL. Då det inte finns någon rapporterad försvunnen i Belgien som stämmer överens med kroppen så har man vänt sig till Europol. Nu ska det undersökas om det är PL, mest för att kunna utesluta det.
Citera
2019-08-07, 12:56
Medlem
BeataVonYxkulls avatar
Citat:

Nej det är väl sant, det är förbaskat luddigt.

”Enligt uppgifter till Aftonbladet ska den döde mannens dna-profil ha gett utslag i registret efter att ha matchat på Patriks dna.

– Patriks dna-profil ligger i efterlysningen av honom, både internationellt och nationellt, och belgisk polis kontaktade då vår nationella operativa avdelning (NOA).”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nyp5B/patrik-24-forsvann-under-tagresa--nya-fynd-hittade-i-belgien
Senast redigerad av BeataVonYxkull 2019-08-07 kl. 12:58.
Citera
2019-08-07, 12:57
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:

PL:s försvinnande var ganska omskrivet, och jag tycker det är väldigt osannolikt att han ska ha lyckats ta sig ut ur Sverige utan att det uppmärksammats av något vittne. Tycker också det är osannolikt att han dumpar sin packning innan han lämnar landet. I Belgien ska han då dessutom avlidit på en otillgänglig plats.

Antagligen är det så att man i Belgien hittat en kropp, tillhörande en man i ungefär samma ålder som PL. Då det inte finns någon rapporterad försvunnen i Belgien som stämmer överens med kroppen så har man vänt sig till Europol. Nu ska det undersökas om det är PL, mest för att kunna utesluta det.

Citat:
– Det stämmer, det jag kan säga är att det påträffats en avliden man i Belgien, och man utreder om det är han eller inte, säger Eldblom.
Enligt uppgifter till Aftonbladet ska den döde mannens dna-profil ha gett utslag i registret efter att ha matchat på Patriks dna.

Vad betyder den meningen i AB.s artikel då?

Visst kan fler ha samma början på DNA och säkert så kan det vara just så att det är en del matchning ungefär som första bokstaven i ett Regnummer på en bil..
Citera
2019-08-07, 13:04
Medlem
Det utsnitt ur DNA som ligger i efterlysningar borde vara samma som kriminalregistret. Man använder bara några delar av DNAt för att kunna köra snabbare,de brukar vara identitetsgivande. Om någon av dessa delar är skadad så blir inte resultatet exakt. Då tar man fram den mer heltäckande (ändå inte hela) profilen för att få fler jämförelsepunkter. Sedan tillkommer förstås alla andra Id-tekniker, som tandkort etc.
Citera
2019-08-07, 13:04
Medlem
Citat:

Jag har inte följt detta allt för noga men avstignigen och dumpningen av väskor tyder ju på någon form av förvirring/psykisk 'kollaps' - du talar om det i termer av panikångest.

Det kan inte vara så att han pga allt som hade hänt/hände omkring honom både på tåget och i livet hamnade i en psykos/utlöst schizofreni?
Om så är fallet så är det väl inte otroligt att han förvirrat sig iväg - i detta fall till en otillgänglig plats - där hans kropp till slut har gett upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in