2019-08-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det behövs inte ett motiv för att väcka åtal. Och enbart ett erkännande räcker inte heller. Även om han erkänt så genomförs ändå alla undersökningar eftersom det måste finnas tillräckliga bevis för att åklagaren ska kunna väcka åtal och att dennes bedömning att det ska kunna hålla i rätten.

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/

Jag vet. Det är mycket som skall klaffa. De har dock ett försprång här, till skillnad mot en snubbe de tror är skyldig men har noll bevis. Därför tror jag dom kan sy ihop något till den 14. Men det är ju jag. Vi får se.
Citera
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Herregud! Om det är så polisen försöker förklara det inträffade, så är de ju verkligen utvecklingsstörda.

Man får ju verkligen hoppas att de också försöker hitta den verkliga orsaken, oavsett om han nu har kollat mordfilmer på nätet..

Tonårspojken har, enligt Aftonbladets källor, sagt i förhör att han ’kände för att döda någon’ – men inte kunnat lämnat någon förklarning till varför. Polisen misstänker därför att valet av offer delvis var slumpmässigt.
– Motivet är en av omständigheterna som vi håller på utreda, vi håller på leta fram en motivbild, säger Rickard Wahlqvist, åklagaren som leder utredningen
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Fup kommer efter åtal väckts 14 aug.

Det har jag extremt svårt att tro.

När åtal väcks släpps FUP:en. Det innebär att man om 8 dagar (alltså 12 dagar efter mordet) ska under semestertider ha hunnit analysera alla prover från BO och GM, analyserat obduktionsprotokollet, analyserat alla digitala spår, förhört alla vittnen och BO flera gånger samt ställt samman en trovärdig beskrivning om hur brottet gick till. Det är bara möjligt i CSI-program. I verkligheten är det inte på något vis möjligt och har aldrig skett.

Jag vet inte var du fått 14 augusti från. Länka gärna till artikeln. Vad jag däremot kan tänka mig är att det är datumet för omhäktningsförhandlingarna.
Citera
2019-08-06, 20:41
Medlem
Vad blir det för straff tror ni?
Citera
2019-08-06, 20:43
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

När åtal väcks släpps FUP:en. Det innebär att man om 8 dagar (alltså 12 dagar efter mordet) ska under semestertider ha hunnit analysera alla prover från BO och GM, analyserat obduktionsprotokollet, analyserat alla digitala spår, förhört alla vittnen och BO flera gånger samt ställt samman en trovärdig beskrivning om hur brottet gick till. Det är bara möjligt i CSI-program. I verkligheten är det inte på något vis möjligt och har aldrig skett.

Jag vet inte var du fått 14 augusti från. Länka gärna till artikeln. Vad jag däremot kan tänka mig är att det är datumet för omhäktningsförhandlingarna.

Datum kom under intervju av åklagare i nyheter idag
Citera
2019-08-06, 20:46
Medlem
Orobanches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Tonårspojken har, enligt Aftonbladets källor, sagt i förhör att han ’kände för att döda någon’ – men inte kunnat lämnat någon förklarning till varför. Polisen misstänker därför att valet av offer delvis var slumpmässigt.
– Motivet är en av omständigheterna som vi håller på utreda, vi håller på leta fram en motivbild, säger Rickard Wahlqvist, åklagaren som leder utredningen

Tror jag inte på en millisekund! GM har en sjuk hjärna och skall låsas in på ett sinnessjukhus resten av sitt liv. Annars kommer monstret göra om det!
Citera
2019-08-06, 20:49
Medlem
Citat:
Jag hoppas ni har fel, med tanke på att JL bör få slippa ur häktet så fort som möjligt. Han får vänta först till förhandlingen, sedan 14 dgr på att domen skall meddelas. Sen ytterligare 14 dgr för att domen skall vinna laga kraft. Lång tid i häktet, om de inte efter åtal väckts, flyttar på honom till någon sluten vård nånstans. Ja ja, den som lever får se.

Hoppas också att jag har fel.
Kanske räcker det med en vecka för TR att skriva sin dom?
Från att han meddelas domen har han tre veckor på sig att överklaga, sen vinner den laga kraft (om han ej överklagar).
Han kan ju givetvis nöjda sig innan.
Överklagar han så lär det bli längre tid för honom i häktet.
Han lär ju också innan domen faller skickas till rpu, den tar ju sedan minst tre veckor.

Citat:
Ursprungligen postat av YoungOG
Vad blir det för straff tror ni?

Psykvård eller fyra års sluten ungdomsvård.
Citera
2019-08-06, 20:51
Medlem
mastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orobanche
Tror jag inte på en millisekund! GM har en sjuk hjärna och skall låsas in på ett sinnessjukhus resten av sitt liv. Annars kommer monstret göra om det!

Second that!

Lås in och kasta i väg nyckel!

Uppenbara psykafall bör inte få vistas bland folk.

Tyvärr funkar det ju inte så men men så borde vara.
Citera
2019-08-06, 20:58
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Datum kom under intervju av åklagare i nyheter idag

Citat:
Jag vet. Det är mycket som skall klaffa. De har dock ett försprång här, till skillnad mot en snubbe de tror är skyldig men har noll bevis. Därför tror jag dom kan sy ihop något till den 14. Men det är ju jag. Vi får se.

Vad man brukar säga är att man har på sig till ett visst datum att väcka åtal. Det är rutin att säga så. När det datumet uppnåtts och man inte kan väcka åtal blir det omhäktning och man ber om att få ett nytt datum att väcka åta till. När man inte klarar av det datumet blir det omhäktning igen och ett nytt datum. Så där håller man på till åtal väcks. Det är standard i alla åtal för grova brott där någon är häktad. Vid vissa mord får man sitta häktad ett år. Nu har han ju erkänt, men polisens arbete måste ändå fortgå. Fast hans unga ålder gör förhoppningsvis att han är högprioriterad. Däremot väcks det inte åtal 14 augusti. Det är för snabbt. Det blir en omhäktning.

Det de har att utgå från är GM:s berättelse. Eftersom han är mördare och inte anser sig ha begått ett mord, kan man inte förlita sig på honom och hans berättelse. Man måste förhöra alla poliser och de inom räddningstjänsten som träffade honom på kvällen plus SOS-operatören. Det kan bli flera förhör med dessa för att komplettera. Sen förhör de BO flera, flera gånger. När det framkommit nya bevis kommer han att få frågor kring dessa.

Man kommer också att utreda relationen mellan pojkarna. Förhöra båda killarnas föräldrar plus kompisar. Flera förhör kan hållas för att komplettera luckor. Lärare ska säkert förhöras och andra som känner de båda.

Dvs det är ett stort arbete.
Citera
2019-08-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Jag har tagit miste på datum. Den 16/8 skulle det vara. Jag hoppas inte det blir omhäktning med tanke på killens ålder.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/pojke-begard-haktad-efter-mord-i-sollentuna
Senast den 16:e augusti måste åklagaren väcka åtal eller begära förlängd häktning. Senast den 16:e augusti måste åklagaren väcka åtal eller begära förlängd häktning.
Citera
2019-08-06, 20:59
Avslutad
Citat:
Äh. De smygbögade, han skämdes och yxade. Case closed.
Citera
2019-08-06, 21:00
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Hoppas också att jag har fel.
Kanske räcker det med en vecka för TR att skriva sin dom?
Från att han meddelas domen har han tre veckor på sig att överklaga, sen vinner den laga kraft (om han ej överklagar).
Han kan ju givetvis nöjda sig innan.
Överklagar han så lär det bli längre tid för honom i häktet.
Han lär ju också innan domen faller skickas till rpu, den tar ju sedan minst tre veckor.

Psykvård eller fyra års sluten ungdomsvård.

Om åklagaren överklagar kan domen skärpas.

Om den dömde överklagar och åklagare avstår kan domen lindras eller bara fastställas den kan i det läget aldrig skärpas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in