2019-08-05, 23:08
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Är det inte lite dålig tajming?
Jag tänker på handelskriget med Kina och butiksdöden som är även hårt drabbat USA?
Dom verkar ju ha många fysiska butiker.

Rapport på onsdag.

Om jag hade varit sugen det här företaget (verkligen OM) så hade jag väntat med köp till efter rapport.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBabyBoy
Okey, det är ju bra att ha i åtanke. Jag har mycket positivt att säga om dem i detta sammanhang, men du kanske inte orkar höra på. Vad får man reda på i rapport och vart går den att läsa?

Har sysslat med aktier många år. Köper aldrig på rapport.
Bolaget du satsat i kommer gå ner åtskilliga dollar inom kort sorry. Gissar ner till 25-20 dollar inom en vecka.
Hade köpt betydligt säkrare bolag för pengarna.
Citera
2019-08-05, 23:09
Medlem
MrBabyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Jag brukar hålla mig uppdaterad på Yahoo Finance, alla aktier har varsin sida där med forum, nyheter, och en bättre uppdaterad kurs än dom svenska sidorna (det blir en viss fördröjning).

Men inför din rapport snubblande jag på denna rubrik:

Earnings Preview: Capri Holdings (CPRI) Q1 Earnings Expected to Decline

Svettigt, med tanke på att kurvan visar rött i ett helt år... Är du verkligen säker?

Okey det lät inge vidare. Nu är det redan köpt och Jag får väl sälja av dem i värsta fall.. Har varit plus 1500 kr och nu har jag backat 2500 och jag köpte när den var låg, för jag tror den kommer stiga. Var kanske ett misstag! De har legat över index bara några månader tidigare.
Citera
2019-08-05, 23:11
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Har sysslat med aktier många år. Köper aldrig på rapport.
Bolaget du satsat i kommer gå ner åtskilliga dollar inom kort sorry. Gissar ner till 25-20 dollar inom en vecka.
Hade köpt betydligt säkrare bolag för pengarna.

Jag har köpt inför någon enstaka rapport, men det är verkligen särfall.
Om t.ex en kurs rasar strax innan rapport på grund av omständigheter som inte har med bolaget och göra, och det blir en frestande (hastig) ingång.

Då är det svårt att hålla fingrarna borta..
Citera
2019-08-05, 23:46
Medlem
Citat:
Okey det lät inge vidare. Nu är det redan köpt och Jag får väl sälja av dem i värsta fall.. Har varit plus 1500 kr och nu har jag backat 2500 och jag köpte när den var låg, för jag tror den kommer stiga. Var kanske ett misstag! De har legat över index bara några månader tidigare.

Häng inte kvar vid ett misstag.
Ta förlusten och gå vidare.
Det där är inget bolag o satsa i just nu.

Gillar du att spekulera så finns det andra bolag med potential.
Citera
2019-08-05, 23:54
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Häng inte kvar vid ett misstag.
Ta förlusten och gå vidare.
Det där är inget bolag o satsa i just nu.

Gillar du att spekulera så finns det andra bolag med potential.

Du kan mycket väl ha rätt eller fel! Kommer du blanka aktien? Hur säker är du på en nedgång?
Citera
2019-08-06, 00:24
Medlem
MrBabyBoys avatar
Jag litar inte riktigt på vad folk på internet säger, jag tror på detta bolag och jag tror att de kommer växa och att de har en bra plan för framtiden. Just nu är deras varor oerhört populära och varenda kvinnliga Youtuber har stolt visat upp sina väskor och klockor och det är just nu det mest sökta på hela Tradera och det är bara skriva på Youtube å söka. Man kan se på stan folk gå med MK-väskor De har varuhus i stora gallerior som t.ex NK i Sthlm. Förra året köpte de hela Versaces aktier och Versace fans stormade ut och kände att märket var förstört)

Kan dock tänka mig vad MK fans då gjorde. MK kommer aldrig bli Versace. Versaces parfymer och kläder är omåttligt populära och det är ett stort väletablerat företag som säljer legendariska solglasögon och kläder som är riktigt stort inom hiphopen. Bl.a Bigge bar Versaceglasögon och mer än halva orten gör det. Plus att jag har egna solglasögon och använder deras parfymer och deo. Mk har lite billigare grejer än Versace och den gråa massan har råd att använda MK medans Versace är mer för den med bättre kapital. Då en tröja kan kosta närmare 3.000 kr.
De båda har en väldigt väletablerad internetförsäljning.
Senast redigerad av MrBabyBoy 2019-08-06 kl. 00:55.
Citera
2019-08-06, 00:56
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Hej!

Köpte aktier för ett tiotal tusen i ett bolag jag tror på. De hade P/E-tal 10. Har läst att det då tar 10 år innan jag har fått tillbaka det jag köpte för. (har för mig det var så). Jag vill gärna hämta ut en bra vinst på kanske ca. 3-4 år. Var det ett dumt köp eller spelar det ingen roll?
Helvete. Jag som investerat i bolag med 250-300 P/E vilken blunder.

Har man siktet inställt så är det så. P/E räknar ju inte med branschtendenser & ledningens förmåga. P/E räknar väl bara för hur bolagets TA ser ut i förhållande med övrig marknad? Som det ser ut nu så kommer en majoritet av alla bolag gå i förlust.
Citat:
Tack!
Vad jag skriver är alltså att du ska gå ur och köpa in dig när det fallit mer.
Senast redigerad av GoUoD 2019-08-06 kl. 01:03.
Citera
2019-08-06, 01:00
Medlem
MrBabyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD

Har man siktet inställt så är det så. P/E räknar ju inte med branschtendenser & ledningens förmåga. P/E räknar väl bara för hur bolagets TA ser ut i förhållande med övrig marknad? Som det ser ut nu så kommer en majoritet av alla bolag gå i förlust.

Tack! Vad är TA?
Senast redigerad av MrBabyBoy 2019-08-06 kl. 01:04.
Citera
2019-08-06, 01:09
Medlem
MrBabyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD

Vad jag skriver är alltså att du ska gå ur och köpa in dig när det fallit mer.

Ja, jag får se imorgon när de öppnar 16.30 och kolla vad som sker.
Citera
2019-08-06, 01:23
Medlem
Citat:
Ja, jag får se imorgon när de öppnar 16.30 och kolla vad som sker.

I all välmening, utan tillstymmelse till dryghet även om det låter så, med tanke på din fråga i trådstarten är det det sista sådana som du ska göra, sitta uppkopplade och tro att ni kan övertrumfa övriga 99% av aktieägarna som har mer kunskap och agera i stundens hetta.

Ditt sätt att tänka och agera är det absolut bästa sättet att göra besöket på börsen kortlivat.
Citera
2019-08-06, 01:26
Medlem
Wigilantes avatar
Bra förklaring.
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
P/E 10 betyder att bolaget är värderat till 10 årsvinster vilket är en ganska normal värdering för ett bolag.

Ett högt P/E tal (15+) indikerar att marknaden tror att vinsten kommer att öka framöver. Ett P/E över 20 indikerar ofta att det finns en spekulationsbubbla i bolaget.

Ett lågt P/E tal innebär att marknaden tror att vinsten kommer att minska framöver. Det kan också tyda på att aktien är översåld.

Ett negativt P/E tal betyder att bolaget gör förlust. Undvik alltid dessa för de blir oftast inte bättre i framtiden heller.
Citera
2019-08-06, 01:27
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
I all välmening, utan tillstymmelse till dryghet även om det låter så, med tanke på din fråga i trådstarten är det det sista sådana som du ska göra, sitta uppkopplade och tro att ni kan övertrumfa övriga 99% av aktieägarna som har mer kunskap och agera i stundens hetta.

Ditt sätt att tänka och agera är det absolut bästa sättet att göra besöket på börsen kortlivat.
Jag gjorde precis som TS & gjorde ganska bra ifrån mig. Sedan slutade jag att gå upp 07:00 för att läsa DI och sitta redo med börsen 09:00 - då slutade jag "trumfa" så effektivt som jag gjorde. Nu ligger jag +-0, jämkat vinsten med utdelning & testat lite sånt "kul". Allt för att slippa ge pappa staten några extra pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in