2019-08-03, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mlind4
Jag hänger inte riktigt med, var hittar man kurslitteraturen?

Vilket lärosäte? Är det UU så loggar du in på Studentportalen och trycker på den termin du ska läsa. Till vänster har du en meny där det står kurslitteratur och kursplan.

Menar du vart du köper litteraturen någonstans så köper du antingen nytt på nätet eller begagnat i någon av Facebookgrupperna inriktade på juridisk kurslitteratur.
Citera
2019-08-03, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astreber
Vilket lärosäte? Är det UU så loggar du in på Studentportalen och trycker på den termin du ska läsa. Till vänster har du en meny där det står kurslitteratur och kursplan.

Menar du vart du köper litteraturen någonstans så köper du antingen nytt på nätet eller begagnat i någon av Facebookgrupperna inriktade på juridisk kurslitteratur.

Ja precis, det är UU. Det står i antagningsmailet att registrering sker mellan 5/8 - 25/8. Får således vänta till måndag med att se kurslitteraturen.
Citera
2019-08-03, 20:15
Medlem
Citat:
Ja precis, det är UU. Det står i antagningsmailet att registrering sker mellan 5/8 - 25/8. Får således vänta till måndag med att se kurslitteraturen.
http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/kursplan/?kKod=2JJ311
Citera
2019-08-03, 20:33
Medlem
Citat:

Då syns vi där! Finns en grupp på Facebook som säljer litteraturen begagnat i Uppsala.
Citera
2019-08-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Ingen som kan svara hur arbetstiderna är på byrå första åren?
Ungefär lika många timmar i veckan som det finns centimeter på ett (lite längre) snöre.
Citera
2019-08-04, 03:33
Medlem
Jag ber om ursäkt om jag framstår som något trög, men är lite nojjig kring registrering.

Det står klart och tydligt att registrering sker mellan 5/8-25/8, är det något jag behöver göra innan detta?

Billyspaj, du ska börja på UU som jag nu förstått, vet du något om detta?
Citera
2019-08-04, 09:46
Medlem
Citat:
Jag ber om ursäkt om jag framstår som något trög, men är lite nojjig kring registrering.

Det står klart och tydligt att registrering sker mellan 5/8-25/8, är det något jag behöver göra innan detta?

Billyspaj, du ska börja på UU som jag nu förstått, vet du något om detta?
Det ska ju inte vara något du behöver göra innan, förutom att tacka ja på antagning.se tror jag. Sen är det bara att anmäla sig på studentportalen. Gör det den femte om du är nojjig så du vet att det blir rätt direkt. Anmäl dig till nollningen också så syns vi där
Citera
2019-08-04, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billyspaj
Då syns vi där! Finns en grupp på Facebook som säljer litteraturen begagnat i Uppsala.
Hjälper tyvärr inte, när jag läste så sa inte bara litteraturlistan vilken böcker som skulle skaffas utan
också utgåvan så det blev dyrt som fanden.
Citera
2019-08-04, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Hjälper tyvärr inte, när jag läste så sa inte bara litteraturlistan vilken böcker som skulle skaffas utan
också utgåvan så det blev dyrt som fanden.
I 99 av 100 fall går det alldeles utmärkt att ha gamla upplagor av litteraturen, och det är många som har det. Jag själv har alltid köpt begagnade böcker och fått en blandning av senaste upplagan och äldre, det är så gott som aldrig något problem.
Citera
2019-08-04, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
I 99 av 100 fall går det alldeles utmärkt att ha gamla upplagor av litteraturen, och det är många som har det. Jag själv har alltid köpt begagnade böcker och fått en blandning av senaste upplagan och äldre, det är så gott som aldrig något problem.
När jag läste i början på 90-talet försökte vi kringgå detta genom att kopiera osv. Men det blev ändå förbannat dyrt.
Citera
2019-08-04, 14:45
Medlem
Nephenees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaxxet
Hej,

Jag är 23 år (F.1995) och har äntligen hittat en utbildning jag vill satsa på.
För detta behöver jag höja HP (fullt möjligt, behöver bara lägga ner tid).
Jag jobbar för tillfället på ett försäkringsbolag och har gjort det sedan 3 år tillbaka som skadereglerare inom diverse områden där juridiken är inblandad då och då. Därav intresset.
Om jag ska börja studera har jag satt som mål att senast göra detta till hösten nästa år.

Jag har skummat igenom tråden och får känslan av att jag är för gammal för att påbörja mina studier.
Jag kommer att vara 29 år när jag är klar med plugget i så fall.

Till mina frågor:

1. Är jag för gammal för att göra detta?
2. Kommer jag att trivas (mindre viktigt)?
3. Om vi leker med tanken att jag går utbildningen och får bra betyg, kommer min ålder vara något som arbetsgivare tittar på?
4. Om ja, inom vilka jobb/områden?

Om det är svårt att besvara frågorna kan ni ställa följdfrågor till mig som hjälper er att hjälpa mig
Jag är 26 och börjar plugga i Karlstad nu i höst, känner verkligen 0 åldersnoja. Man kanske har annan ingångspsykologi när man är lite äldre och verkligen vill göra det bästa av studierna över att det är viktigt att "passa in" bland alla meme:ers. Klart vi kommer trivas! Går du runt med dåligt självförtroende bara för att du inte är i samma ålder som majoriteten så är det snarare det som kommer få dig att trivas sämre än enbart för att du sticker ut lite.
Citera
2019-08-05, 16:26
Medlem
Hur svårt är språket på programmet?

Vad är, i praktiken, skillnaden mellan de som har ok betyg och de som har bra betyg? Vilka egenskaper är det som får vissa att dra det längre strået så att säga?

Hur är tidspressen på tentorna? Handlar det lika mycket om att disponera tiden som att faktiskt kunna de frågor som ställs?

Tack för svar
Senast redigerad av Dijamant 2019-08-05 kl. 16:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in