2019-08-05, 12:58
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Hade inte hon också kunnat söka det mer välbetalda jobbet, om hon nu hade ”identiska kvalifikationer”?

Livet kanske upplevs orättvist ibland, men väljer man att jobba med ett lågbetalt jobb får man rätta mun efter matsäck.

Jo, som sagt, så kan man säga.

Men är det eftersträvansvärt att ingen ska jobba inom vården? Är det svaret så att säga, att vi lägger ner sjukvården? Man är en idiot om man jobbar där och borde låta bli.

Eller, det som blir den riktiga konsekvensen förstås. Att alla som är någorlunda begåvade och kapabla väljer bort vården, och kvar i vården blir bottenskrapet av helt inkompetenta och efterblivna individer som inte lyckades undslippa den. Är det den vården vi vill ha?
Citera
2019-08-05, 13:01
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Så mycket trams här så man inte vet var man ska börja. Som om det är en räkmacka att ha en fysiskt tungt och smutsigt jobb som samhället inte klarar sig utan istället för att förlänga lidandet för personer som i princip redan är döda.

Det andra är bara en halmgubbe, jag tror knappast det finns några sådana förhållanden i Sverige, hur mycket offer man än vill vara.

Och givetvis är det ju bara mannens fel att förhållandet tog slut. Hon var en ängel och han var ett sånt kräk. Av någon anledning såg jag inte att han var ett kräk förrän efter jag varit ihop med honom tio år och skaffat barn med honom.

Det hänger antagligen på båda om förhållandet håller eller tar slut. Men du menar att eftersom kvinnor har lägre löner är det kvinnors problem att få relationen att hålla eller skylla sig själva när de lever i fattigdom. Så kvinnor bör skylla sig själva för att relationen är dålig eller skylla sig själva för att livet blev fattigt efter skilsmässan.

Det är ju ett klassiskt och enkelt argument för varför det är dåligt med stora löneskillnader mellan män och kvinnor i mina ögon.
Citera
2019-08-05, 13:01
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi

Vad fattas dej egentligen?

Om man ger en källa på ett lönegap är det lönegapet man ska redovisa.

Citera
2019-08-05, 13:02
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Det hänger antagligen på båda om förhållandet håller eller tar slut. Men du menar att eftersom kvinnor har lägre löner är det kvinnors problem att få relationen att hålla eller skylla sig själva när de lever i fattigdom. Så kvinnor bör skylla sig själva för att relationen är dålig eller skylla sig själva för att livet blev fattigt efter skilsmässan.

Det är ju ett klassiskt och enkelt argument för varför det är dåligt med stora löneskillnader mellan män och kvinnor i mina ögon.

Det är deras eget ansvar att de inte utbildar sig till låglöneyrken. Ingen tvingar en kvinna att bli undersköterska istället för rörmokare.
Citera
2019-08-05, 13:04
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Det är deras eget ansvar att de inte utbildar sig till låglöneyrken. Ingen tvingar en kvinna att bli undersköterska istället för rörmokare.

Det bästa vore om vi helt enkelt inte hade några undersköterskor, så skulle vi slippa det här problemet?
Citera
2019-08-05, 13:06
Medlem
Citat:
Vi har alltså ett väldigt lågt behov av vård och omsorg i Sverige? Eller är det vårt utbud av vård som är för stort?

Jaha, och när de biologiska skillnaderna maximeras är det helt oproblematiskt att de resulterar i att kvinnor får sämre levnadsvillkor och samhällsinflytande än män? Hur kan det i så fall tolkas på ngt annat sätt än att kvinnor är mindre värda?

Nej vi har ett ganska stort behov av vård och omsorg då våra familjer som förr i tiden tog hand om den biten blir sönderslagna pga skiljsmässor. Problemet är att vård och omsorg inte genererar pengar. De är ett -, inte ett +. Varför verkar du ha svårt att förstå detta?

Och för att utradera de biologiska skillnaderna mellan män och kvinnor måste vi skapa en förtryckande stat eller ha förtryckande sociala normer likt vi hade förr i tiden..

Vi kan inte ha båda.. svårare än så är det inte.. Antingen är vi fria att välja vad vi ska göra med våra liv, men då väljer folk olika och får olika utfall.. eller så tvingar vi folk att göra saker som de inte vill med hot om våld om de inte gör som vi säger.

I slutändan handlar det inte om värde varken monetärt eller moraliskt, utan det handlar om friheten att välja.
Citera
2019-08-05, 13:13
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nkari
Nej vi har ett ganska stort behov av vård och omsorg då våra familjer som förr i tiden tog hand om den biten blir sönderslagna pga skiljsmässor. Problemet är att vård och omsorg inte genererar pengar. De är ett -, inte ett +. Varför verkar du ha svårt att förstå detta?

Och för att utradera de biologiska skillnaderna mellan män och kvinnor måste vi skapa en förtryckande stat eller ha förtryckande sociala normer likt vi hade förr i tiden..

Vi kan inte ha båda.. svårare än så är det inte.. Antingen är vi fria att välja vad vi ska göra med våra liv, men då väljer folk olika och får olika utfall.. eller så tvingar vi folk att göra saker som de inte vill med hot om våld om de inte gör som vi säger.

I slutändan handlar det inte om värde varken monetärt eller moraliskt, utan det handlar om friheten att välja.

Men varför ska någon ägna sig åt en sysselsättning som är ekonomiskt värdelös och därför ger dem lägre levnadsstandard och mindre samhällsinflytande? Vad ska vara deras incitament?

Visst, men så länge lönegapet beror på att klassiska kvinnoyrken värderas lägre än klassiska mansyrken kan man inte påstå att lönegapet inte har med kön att göra.
Citera
2019-08-05, 13:15
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Varför vänder du dig emot att man ska se det på gruppnivå? Det är väl det enda självklara sättet att se samhällsstrukturer?

Och ffa, hur får du ihop ditt påstående om att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor om du inte tycker att saker ska ses på gruppnivå? Jag kan inte förstå vad skillnader mellan män och kvinnor ens betyder om saker inte ska ses på gruppnivå?!

Jag tycker vi ska blicka framåt. Jag tror att vi är på väg in i ett helt annorlunda arbetsliv i takt med digitalisering, robotisering och AI. Idag värderas produktion högt och omsorg, vård och socialt ansvarstagande lågt. Jag tycker vi ska passa oss för att föra den bilden med oss in i den nya världen, vi i väst har redan en extremt hög materiell levnadsstandard, samtidigt som våra demoner består av ensamhet, sociala utslagning och barn och äldre som far illa.

Jag tycker det är meningslöst att räkna antalet män och kvinnor.

Jag vill ha en meritokrati!
Jag vill att den bästa ska få jobbet. Då kan man inte hålla på och räkna för att se om man har rätt fördelning mellan brunetter och blondiner.

Vad gör kön så viktigt att det är den enda uppdelning du vill hålla koll på?

Så, vill du att vi ska tvinga kvinnor till att bli programmerare och sophämtare fast de bil bli barnskötare, eller hur vill du lösa bekymret?

Du vet att vi fått större könsskillnader i väl av yrke än vi haft tidigare ju mer vi försökt kompensera?
Citera
2019-08-05, 13:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nkari

Haha, som om bygga nya vägar eller laga trasiga rör skulle generera mer pengar än att bygga ny arbetskraft eller laga trasiga människor.
Citera
2019-08-05, 13:17
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Det bästa vore om vi helt enkelt inte hade några undersköterskor, så skulle vi slippa det här problemet?

Och där tog dina känslor överhanden och offerkoftan slank på.

Vi skulle kunna drastiskt minska undersköterskor i äldrevården imo.
Citera
2019-08-05, 13:22
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Jag tycker det är meningslöst att räkna antalet män och kvinnor.

Jag vill ha en meritokrati!
Jag vill att den bästa ska få jobbet. Då kan man inte hålla på och räkna för att se om man har rätt fördelning mellan brunetter och blondiner.

Vad gör kön så viktigt att det är den enda uppdelning du vill hålla koll på?

Så, vill du att vi ska tvinga kvinnor till att bli programmerare och sophämtare fast de bil bli barnskötare, eller hur vill du lösa bekymret?

Du vet att vi fått större könsskillnader i väl av yrke än vi haft tidigare ju mer vi försökt kompensera?

Vilka andra uppdelningar vill du diskutera? Jag diskuterar utifrån trådstarten "nedvärderas kvinnliga egenskaper". Du får gärna starta en tråd om "nedvärderas blåögdas egenskaper" el vad du nu tänkte på.

Nej, jag tycker inte att vi ska tvinga kvinnor att bli programmerare. Jag tycker att vi ska uppvärdera omvårdnad, omsorg och socialt ansvarstagande. Jag tycker att de största problemen vi har i vårt samhälle härrör från att dessa aspekter är så grovt undervärderade.

Det är att göra det alldeles för enkelt för sig att säga att "vill kvinnor ha samma villkor som män får de bete sig och välja som män". För det är också att säga att traditionellt kvinnliga arbetsuppgifter är värdelösa och onödiga, och att den som väljer att utföra dem får skylla sig själv om man får ett kasst liv. När verkligheten i vårt samhälle som jag ser det är att alla, både kvinnor och män, fokuserar allt för mycket på materialitet och alldeles för lite på känslomässiga och sociala behov. Något som förövrigt hela det här forumet är ett gigantiskt exempel på. Det är ju smockfullt med folk som har tak över huvudet, mat på bordet och internetuppkoppling, men som är ensamma och mår psykiskt och emotionellt dåligt.
Citera
2019-08-05, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Haha, som om bygga nya vägar eller laga trasiga rör skulle generera mer pengar än att bygga ny arbetskraft eller laga trasiga människor.

Ja det gör det för att du lagar 1 person, eller 10 personer.. men vägarna används av tusentals personer per dag, och rent vatten är en förutsättning för att en stad ska fungera.

Tänk lite längre än näsan räcker.. =) med all välvillighet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in