Citat:
Ursprungligen postat av
Pungtering
Jag tycker det är meningslöst att räkna antalet män och kvinnor.
Jag vill ha en meritokrati!
Jag vill att den bästa ska få jobbet. Då kan man inte hålla på och räkna för att se om man har rätt fördelning mellan brunetter och blondiner.
Vad gör kön så viktigt att det är den enda uppdelning du vill hålla koll på?
Så, vill du att vi ska tvinga kvinnor till att bli programmerare och sophämtare fast de bil bli barnskötare, eller hur vill du lösa bekymret?
Du vet att vi fått större könsskillnader i väl av yrke än vi haft tidigare ju mer vi försökt kompensera?
Vilka andra uppdelningar vill du diskutera? Jag diskuterar utifrån trådstarten "nedvärderas kvinnliga egenskaper". Du får gärna starta en tråd om "nedvärderas blåögdas egenskaper" el vad du nu tänkte på.
Nej, jag tycker inte att vi ska tvinga kvinnor att bli programmerare. Jag tycker att vi ska uppvärdera omvårdnad, omsorg och socialt ansvarstagande. Jag tycker att de största problemen vi har i vårt samhälle härrör från att dessa aspekter är så grovt undervärderade.
Det är att göra det alldeles för enkelt för sig att säga att "vill kvinnor ha samma villkor som män får de bete sig och välja som män". För det är också att säga att traditionellt kvinnliga arbetsuppgifter är värdelösa och onödiga, och att den som väljer att utföra dem får skylla sig själv om man får ett kasst liv. När verkligheten i vårt samhälle som jag ser det är att alla, både kvinnor och män, fokuserar allt för mycket på materialitet och alldeles för lite på känslomässiga och sociala behov. Något som förövrigt hela det här forumet är ett gigantiskt exempel på. Det är ju smockfullt med folk som har tak över huvudet, mat på bordet och internetuppkoppling, men som är ensamma och mår psykiskt och emotionellt dåligt.