Citat:
Ursprungligen postat av
nkari
Incitament är helt individuella, jag kan tänka mig att de som väljer att syssla med en sysselsättning som genererar mindre pengar än en annan gör det pga att de kanske trivs bättre med sig själva när de gör det, och värderar det mer än några extra slantar i fickan. finns många mer orsaker men jag orkar inte dra upp alla orsaker som finns.
Återigen, menar du ekonomiskt värde eller moraliskt värde ?
Och ska du dra in lönegap i det här så måste du precisera dig lite mer, vilket lönegap talar du om ?
Lönegapet mellan undersköterskan och rörmokaren, till exempel. Men generellt mellan kvinnor och män som grupper.
Fattar inte vad du menar med moraliskt värde. Hade kvinnor som ägnat sig åt vård och omsorg fått hög status och beundran för det valet som kompensation för låg lön hade det ju varit en sak. Men som du ser i tråden så är åsikten enhällig = väljer du att jobba inom vård och omsorg är du en idiot som förtjänar ett uselt liv.
Okej, så du tänker att VDn hatar sitt jobb och vantrivs varje sekund men offrar det för mer pengar, medan undersköterskor skrattar hela dagarna medan de torkar gamlingarnas bajs och därmed tycker att bajstorkandet var så kul att det inte gör något att lönen inte går att leva på?