2019-08-05, 13:23
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Och där tog dina känslor överhanden och offerkoftan slank på.

Vi skulle kunna drastiskt minska undersköterskor i äldrevården imo.

Vaddå offerkoftan, jag jobbar inte inom vård eller omsorg. Men jag vill gärna att den ska finnas när jag behöver den.

Okej ja du tycker ju att vi kan ta död på gamlingarna och lämna barnen åt vargarna och då har du förstås löst behovet av uskor, helt klart. Men det är ju logiskt visst, vi dödar alla som inte är produktiva sett till "ekonomiskt värde" så har vi uppnått det bästa mänskliga samhället.
Citera
2019-08-05, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Men varför ska någon ägna sig åt en sysselsättning som är ekonomiskt värdelös och därför ger dem lägre levnadsstandard och mindre samhällsinflytande? Vad ska vara deras incitament?

Visst, men så länge lönegapet beror på att klassiska kvinnoyrken värderas lägre än klassiska mansyrken kan man inte påstå att lönegapet inte har med kön att göra.

Incitament är helt individuella, jag kan tänka mig att de som väljer att syssla med en sysselsättning som genererar mindre pengar än en annan gör det pga att de kanske trivs bättre med sig själva när de gör det, och värderar det mer än några extra slantar i fickan. finns många mer orsaker men jag orkar inte dra upp alla orsaker som finns.

Återigen, menar du ekonomiskt värde eller moraliskt värde ?
Och ska du dra in lönegap i det här så måste du precisera dig lite mer, vilket lönegap talar du om ?
Citera
2019-08-05, 13:26
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Vaddå offerkoftan, jag jobbar inte inom vård eller omsorg. Men jag vill gärna att den ska finnas när jag behöver den.

Okej ja du tycker ju att vi kan ta död på gamlingarna och lämna barnen åt vargarna och då har du förstås löst behovet av uskor, helt klart. Men det är ju logiskt visst, vi dödar alla som inte är produktiva sett till "ekonomiskt värde" så har vi uppnått det bästa mänskliga samhället.

Jag har inte sagt att vi ska död på gamlingarna. Men när de är så svaga att de inte klarar sig utan konstant vård så är det onaurligt att hålla dem vid liv. De har ingen framtid.

Jag har aldrig sagt någonting om barn. Du älskar verkligen dina halmgubbar. Barn har en framtid till skillnad från sjuka äldre.
Citera
2019-08-05, 13:28
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Jag har inte sagt att vi ska död på gamlingarna. Men när de är så svaga att de inte klarar sig utan konstant vård så är det onaurligt att hålla dem vid liv. De har ingen framtid.

Jag har aldrig sagt någonting om barn. Du älskar verkligen dina halmgubbar. Barn har en framtid till skillnad från sjuka äldre.

Tja, du sa ju att förskollärare kan vilken tomte som helst bli. Är det att satsa på barnen?
Citera
2019-08-05, 13:30
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ska jag bara svara på frågan i rubriken så är svaret:

Nej. I Sverige idag är det tvärtom så att kvinnliga egenskaper ses som bra och goda och manliga egenskaper ses som onda och problematiska.

Extremfeminismen har vunnit här. Till nytta för vem kan man fråga sig? Vore inte jämlikhet det bästa för mänskligheten?
Citera
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nkari
Incitament är helt individuella, jag kan tänka mig att de som väljer att syssla med en sysselsättning som genererar mindre pengar än en annan gör det pga att de kanske trivs bättre med sig själva när de gör det, och värderar det mer än några extra slantar i fickan. finns många mer orsaker men jag orkar inte dra upp alla orsaker som finns.

Återigen, menar du ekonomiskt värde eller moraliskt värde ?
Och ska du dra in lönegap i det här så måste du precisera dig lite mer, vilket lönegap talar du om ?

Lönegapet mellan undersköterskan och rörmokaren, till exempel. Men generellt mellan kvinnor och män som grupper.

Fattar inte vad du menar med moraliskt värde. Hade kvinnor som ägnat sig åt vård och omsorg fått hög status och beundran för det valet som kompensation för låg lön hade det ju varit en sak. Men som du ser i tråden så är åsikten enhällig = väljer du att jobba inom vård och omsorg är du en idiot som förtjänar ett uselt liv.

Okej, så du tänker att VDn hatar sitt jobb och vantrivs varje sekund men offrar det för mer pengar, medan undersköterskor skrattar hela dagarna medan de torkar gamlingarnas bajs och därmed tycker att bajstorkandet var så kul att det inte gör något att lönen inte går att leva på?
Citera
Avslutad
Citat:
Ja det gör det för att du lagar 1 person, eller 10 personer.. men vägarna används av tusentals personer per dag, och rent vatten är en förutsättning för att en stad ska fungera.

Tänk lite längre än näsan räcker.. =) med all välvillighet..
Jaha, och du tror inte att arbetskraft och hela människor behövs för att få dessa vägar ska kunna byggas och få denna stad att fungera?
Citera
2019-08-05, 13:31
Medlem
Citat:
Tja, du sa ju att förskollärare kan vilken tomte som helst bli. Är det att satsa på barnen?

Du behöver fan inte en 3 årig universitetsutbildning för att ta hand om 1-5 åringar. Du behöver bara vanligt folkvett. Vilket du INTE lär dig på universitetet, det lär du dig från dina föräldrar och den större familjen. Mer specifikt, du lär dig fungera med andra människor mellan åldern 2-4 år, efter det så är det i princip kört om du inte lärt dig de sociala koderna hur man uppför sig bland andra människor.
Citera
2019-08-05, 13:32
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Du behöver fan inte en 3 årig universitetsutbildning för att ta hand om 1-5 åringar. Du behöver bara vanligt folkvett. Vilket du INTE lär dig på universitetet, det lär du dig från dina föräldrar och den större familjen. Mer specifikt, du lär dig fungera med andra människor mellan åldern 2-4 år, efter det så är det i princip kört om du inte lärt dig de sociala koderna hur man uppför sig bland andra människor.

Tomtar är bra på folkvett?
Citera
2019-08-05, 13:32
Avslutad
Citat:

Så då tar du död på dina gamla föräldrar när du inte kan ta hand om dem själv och inga uskor finns som tar hand om dem åt dig?
Citera
2019-08-05, 13:35
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Tomtar är bra på folkvett?
Du vet att tomtar inte finns va?
Citera
2019-08-05, 13:35
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:

Ytterst tveksam till att "en satsning" skulle ge barnen så hemskt mycket. Det största utbytet barn har på en förskola är de lekar de utför med varandra. Det behöver inte vara så komplicerat, och de har inte så stor glädje av läraren på förskolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in