2019-08-04, 22:29
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo

Det är förvisso bedrövligt att man bor i lägenhet där det öh ska kunna höras igenom ett brevinkast vad folk säger, varför inte inomhus-brevlådor? som jag vet existerar på sina ställen, då hade man sluppit en del av lyhördheten i lägenheter

Trodde inte brevinkast i dörren användes längre.
I min stad har Postmord tvingat alla fastighetsägare att fixa brevlådor i entren, med hot om att de annars inte kommer att dela ut post. Arbetsmiljöfråga hävdar man.
Citera
2019-08-04, 22:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
I min stad har Postmord tvingat alla fastighetsägare att fixa brevlådor i entren, med hot om att de annars inte kommer att dela ut post. Arbetsmiljöfråga hävdar man.

Jag får min post genom brevinkast i dörren. Mest skit, men ändå.
Citera
2019-08-04, 23:48
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Beror på vad man har för brevinkast, finns olika modeller.

Den gamla sorten som man trycker in är inte så poppis då den ofta kärvar och är jobbig att ha att göra med (även den där man lyfter upp en lucka och petar in posten under är dryg att ha att göra med), den nyare modellen som man viker ut genom att fälla den nedåt och peta ner grejjerna är inte lika jobbig.
Sen varierar bla hur högt dom sitter.
Senast redigerad av Sereena 2019-08-04 kl. 23:51.
Citera
2019-08-05, 01:27
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Den gamla sorten som man trycker in är inte så poppis då den ofta kärvar och är jobbig att ha att göra med (även den där man lyfter upp en lucka och petar in posten under är dryg att ha att göra med), den nyare modellen som man viker ut genom att fälla den nedåt och peta ner grejjerna är inte lika jobbig.
Men nu var poängen att ljudet inifrån dom stängda dörrarna i lägenheterna mulipliceras ut från trappuppgången in i nästa lägenhet via dessa brevinkast, enligt mina beräkningar, håller du med?

Undra om man kan tids-bestämma sitt hus genom att inneha ett gammalt brevinkast?
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-08-05 kl. 01:30.
Citera
2019-08-05, 03:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Men nu var poängen att ljudet inifrån dom stängda dörrarna i lägenheterna mulipliceras ut från trappuppgången in i nästa lägenhet via dessa brevinkast, enligt mina beräkningar, håller du med?

Undra om man kan tids-bestämma sitt hus genom att inneha ett gammalt brevinkast?

Beror snarare på otäta/kassa dörrar med dålig isolering.

Brevinkastet märks knappt sålänge det inte är öppet.
Citera
2019-08-05, 10:06
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Ok, fast här var anledningen att de inte ville gå i trappor. Vi hade den nya typen av inkast i en BRF där jag bodde för ca 8-9 år sedan men posten gillade inte dem utan det blev till att köpa postboxar till entren i trapphuset.

Kanske är annorlunda om det finns hiss 🤔
Citera
2019-08-05, 23:13
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ok, fast här var anledningen att de inte ville gå i trappor. Vi hade den nya typen av inkast i en BRF där jag bodde för ca 8-9 år sedan men posten gillade inte dem utan det blev till att köpa postboxar till entren i trapphuset.

Här är det mycket få hus som har hiss, bara "punkthusen" och äldreboendena (stödboende) som har hiss men så har dom flesta husen 2-4 våningar.
Citera
2019-08-06, 06:31
Medlem
borrizs avatar
Citat:

Posten kan kräva vad den vill. Problemet är att detinte finns någon trrättslig gund.
Föreningen är mao inte skyldig att installera några boxar, synd att din förening intesog stod på sig.
Citera
2019-08-07, 15:19
Medlem
zombiedolls avatar
Grannar som tvättar på obokade tider.

Vad har ni för regler när det gäller obokade tider i tvättstugan? Jag har sällan möjlighet att planera mina tvättider och går därför ner spontant ibland för att boka en ledig tid samma dag. 70% av gångerna är det något mongo som tvättar utan att ha bokat den aktuella tiden som står som ledig på tavlan. En gång när jag konfronterade en granne så sa hon "Ja, jag fick en bra tid imorgon som jag inte vill bli av med".

Ibland bokar jag en tid som pågått redan i någon timme.

Enligt våra regler som finns bland alla hundra regellappar i tvättstugan så får man inte tvätta på någon annans tid även om personen inte börjat tvätta, det är alltså okej att boka tiden och endast tvätta sista timmen om man önskar.

Jag har talat med hyresvärden som svarade lite diffust "en bokad tid är en bokad tid".

Det finns ju en bokningstavla av just den anledningen att vi är över hundra hyresgäster på fyra tvättstugor. Vad anser ni om spontanbokningar? Tvättar ni på en obokad tid om den inte är bokad vid tillfället?

Citera
2019-08-08, 12:11
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombiedoll
Grannar som tvättar på obokade tider.

Vad har ni för regler när det gäller obokade tider i tvättstugan? Jag har sällan möjlighet att planera mina tvättider och går därför ner spontant ibland för att boka en ledig tid samma dag. 70% av gångerna är det något mongo som tvättar utan att ha bokat den aktuella tiden som står som ledig på tavlan. En gång när jag konfronterade en granne så sa hon "Ja, jag fick en bra tid imorgon som jag inte vill bli av med".

Ibland bokar jag en tid som pågått redan i någon timme.

Enligt våra regler som finns bland alla hundra regellappar i tvättstugan så får man inte tvätta på någon annans tid även om personen inte börjat tvätta, det är alltså okej att boka tiden och endast tvätta sista timmen om man önskar.

Jag har talat med hyresvärden som svarade lite diffust "en bokad tid är en bokad tid".

Det finns ju en bokningstavla av just den anledningen att vi är över hundra hyresgäster på fyra tvättstugor. Vad anser ni om spontanbokningar? Tvättar ni på en obokad tid om den inte är bokad vid tillfället?

Här gäller det att om du inte tagit din tid i anspråk innom 30 minuter så får vem som helst använda den.

Detta pga att dom flesta inte bryr sig om att flytta sitt lås till "parkeringen" när dom är klar utan bara låter det sitta kvar i den bokade tiden så det är ofta det är bokat men ingen som tvättar.
Citera
2019-08-11, 00:15
Medlem
Mycatisonfires avatar
Har ett par riktiga horor till grannar som bor i ena lägenheten, resten av grannarna är bra.
Dom är uppe sent varje natt, troligtvis är de arbetslösa eller liknande, det är 2-3 pers som bor där... de ser likbleka & feta ut... riktiga WT.

Man undrar vad dom pysslar med om nätterna egentligen... ständigt en massa dunstar och smällar... de kan väl inte flytta om varje natt liksom?! Det är inte så att de sitter stilla och ser film/spelar spel direkt.

Tidigare dammsög de ofta runt tolv flera gånger i veckan, men efter klagomål till styrelsen så slutade det åtminstonde.
Citera
2019-08-11, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Har ett par riktiga horor till grannar som bor i ena lägenheten, resten av grannarna är bra.
Dom är uppe sent varje natt, troligtvis är de arbetslösa eller liknande, det är 2-3 pers som bor där... de ser likbleka & feta ut... riktiga WT.

Man undrar vad dom pysslar med om nätterna egentligen... ständigt en massa dunstar och smällar... de kan väl inte flytta om varje natt liksom?! Det är inte så att de sitter stilla och ser film/spelar spel direkt.

Tidigare dammsög de ofta runt tolv flera gånger i veckan, men efter klagomål till styrelsen så slutade det åtminstonde.

Tycker du verkligen att kl 12 är för tidigt att dammsuga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in