2019-08-04, 20:36
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och vad har denne Elsa för meriter i klimatsammanhang? Konsult i energibranschen, tja, om det stämmer att hon försökte stoppa Nounaffären skall hon ha cred för det, men det gör henne inte till expert på klimatet.

Så vad gör att det är just henne vi skall tro på? Jag tittade på den här sidan där hon ger exempel på sin förmåga. I Figur sin första figur har hon dels körsbärsplockat data från UAH som visar minst uppvärmning, dels godtyckligt delat upp intervallet precis vid en kraftig El Nino, och ändå måste hon ljuga med sina trendlinjer. [http://www.woodfortrees.org/plot/uah6/plot/uah6/from:1999/trend/plot/uah6/to:1999/trend]Så här ser det ut om man drar trendlinjer på riktigt[/url]. Uppvärmningen går lika snabb före som efter 1999!

Med andra ord:trovärdighet=0.

Hon grundar sina resultat på studier från 1600-talet, Youtube har tagit bort intervjun som gjordes av Swebb-tv liksom allt från Swebb eftersom de lumpet stängde av deras konto, hon är dock inte ensam.

"Den långsiktiga trenden går sedan fem miljoner år mot kyligare klimat, avläst i borrkärnor från Antarktis. Det stora hotet mot Jordens liv är inte välgörande värme utan dödande kyla".

"Sansade personer vet ju att det handlar om ett klimatbedrägeri med många samtidiga syften, bl a att SKRÄMMA västvärldens naiva indoktrinerade befolkningar till att underkasta sig "globalismen", att samla vänsteraktivismen för "ett högre mål", att kunna pressa av västvärldens indoktrinerade naiva befolkningar mer skatter för att göra dem livegna, att lura på befolkningarna ett "destruktivt" utopia".

https://nyadagbladet.se/kronikor/klimatet-vaxlar-sedan-armiljarder/
Citera
2019-08-04, 20:37
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cultura
Det är med tragisk ironi man ser ideologer stå med gapande munnar och undra varför folk inte respekterar deras "empiriska studier" när politiker och journalister har ägnat de senaste 50 åren åt att ideologisera vetenskapen.

Nu när vår kultur är en ideologi och vår empiri samt objektivitet reats ut till hegemonin så spenderas all tid istället på att rationalisera ideologi vilket skapar ett ideologiskt arv istället för ett kulturellt. Hur ska vi kunna ta åt oss av empiriska studier och vara objektiva när man har splittrat och ideologiserat den kultur som tidigare representerade vår empiri och objektivitet?

I själva verket är vi bättre rustade idag att faktiskt ha en möjlighet att ta reda på något om teorierna, än vad vanligt folk har varit någon gång tidigare under världshistorien.

Äldre forskning var nog så ideologiserad för i slutändan försiggår all forskning i en viss kultur och man kan inte bara lägga bort en sådan.

Dagens klimatforskare är hur som helst tämligen enade, och metoderna de använder i sin forskning är förstås fullt normala.

De allra flesta accepterar också vad dessa forskare säger. Vad man kan se i trådar här är inte representativt för Sveriges befolkning.
Citera
2019-08-04, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniman
Hur kommer det sig att så många rent ut förnekar att människan åstadkommer skadliga klimatförändringar?

Det är ju inte bara fråga om skepsis vad gäller omfånget eller debatt kring konsekvenserna - utan ofta rent förnekande.

Det närmaste jag har kommit en förklaring är att förnekare är politiskt motiverade i sina resonemang. Globalism, kommunism, NWO, vänsterkonspiration, miljöpartister, Greta Thunberg - allt sådant ligger till grund för ställningstagandet mot en i grunden rent vetenskaplig och väldokumenterad företeelse. Både länder som USA och Kina - politiska motsatser - är de största miljöförstörarna.

Varför kan inte även högerinriktade anse att vi behöver ny teknik som är mer anpassad för naturens kretslopp? Vad är det som skrämmer?

Kan bero på att vi "högerinriktade" människor är smartare och inte låter oss luras på samma sätt som pöbeln..😊
Att se hur en psyksjuk unge som inte ens klarat av folkskolan styr hur pöbeln ser på miljön, visar att ni är TOTALA galningar. Dessutom är det vi smartare (rikare) som finansierar ny teknik då vi har pengar att investera, trådetartaren är troligtvis en som lever på bidrag eller något statligt/kommunalt jobb, som vi "högerinriktade" avlönar med våra skatter.
Citera
2019-08-04, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Hon grundar sina resultat på studier från 1600-talet, Youtube har tagit bort intervjun som gjordes av Swebb-tv liksom allt från Swebb eftersom de lumpet stängde av deras konto, hon är dock inte ensam.

"Den långsiktiga trenden går sedan fem miljoner år mot kyligare klimat, avläst i borrkärnor från Antarktis. Det stora hotet mot Jordens liv är inte välgörande värme utan dödande kyla".
Och vad har något av detta med mitt konstaterande att hon bluffade med trender för senaste decennierna att göra? Du verkar vara sån där som bara låtsas som det regnar och byter ämne när något går dig emot. Hittar en ny förnekare med ännu vildare konspirationsteorier.
Citera
2019-08-04, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Vi som har varit med ett tag vet att denna domedagssekt att jorden går under ch miljön och klimatet är hotat har pågått sedan tidigt 70-tal som jag kommer ihåg. Här står vi 40-50 år senare och inget har hänt. Jag klassar miljöalarmisterna under samma kategori religiösa som går runt med plakat om jordens undergång. Det är lite varmare och genast får den lilla människan panik.
Läste att det var 170 år sedan det var så varmt.
Men jisses vad mycket bilavgaser, kolkraft, plastpåsar det fanns för 170 år sedan.

Alarmister, ja. Fast det varmare klimatet kommer innebära stora problem för framförallt de fattiga delarna av världen. Det finns ändå i grunden en kärna där som är sann.

Till skillnad från pratet om att flyktinginvandring är så positivt socialt och ekonomiskt. Det är ren gallimattias från början till slut.
Citera
2019-08-04, 21:50
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Då kanske du kan svara på frågan:

Kan den globala medeltemperaturen bli hur hög som helst på jorden utan konsekvenser?:

Detta är en enkel fråga. Och vad är ditt svar?

Lika enkel som frågan, är svaret: nej.

Utvecklar litet;
Självklart får global uppvärmning konsekvenser. Har aldrig påtalat något annat.
Citera
2019-08-04, 21:51
Medlem
Nixters avatar
Bara rubriksättningen på denna tråd är förkastlig. Den skulle lika gärna kunna ändras till att fråga sig varför man köper 'hittepårapporter' i kvällstidningarna och om dessa individer saknar kritiskt tänkande eller rent utav innehar en lägre genomsnittlig IQ.

Jag som tillhör de sk skeptikerna finner att det inte finns några bevis för att människans påverkan är speciellt stor. De sk Alarmisterna vill alltid påskina att vi skeptiker inte tror att människan påverkar eller att vi inte tycker avgaser är något dåligt. Det är ju högerinriktade personer som står för alla tekniska innovationer i att minska farliga utsläpp. Dock är CO2 inget utsläpp, det är planetens livselixir.

..nu till en frågeställning jag önskar ett vetenskapligt svar på. Hela diskussionen från IPCC och alla andra alarmister faller nämligen om detta inte kan motbevisas.

Vi kan säkert vara överens om att Vänster-Liberalmedia under flera år påstått att polerna minskar och detta genererar ökade vattennivåer och att problemet förvärras år för år. Detta skapar bla flyktingströmmar och en mängd andra problem..

Det som anses vara jordens viktigaste punkt för vattenivåmätning, Fort Denison Australien mäter vattennivån vid den största vattenkroppen på jorden och har så gjort i över 100-år. Mätningarna där som startade långt innan 'jorden kommer gå under diskussionen startade' visar ingen som helst höjning på över 100-år, faktsikt är att trenden är att vattennivån sjunker tillbaka något, detta rapporterar dess metrologiska vetenskapsmän, så även 2019. Oavsett din inställning i frågan se videon mycket intressant: https://youtu.be/9mjOmsqIibk

Vem ljuger ? De faktiska mätningarna under 100-år eller Vänster-liberalmedia ?
Senast redigerad av Nixter 2019-08-04 kl. 21:54.
Citera
2019-08-04, 21:52
Medlem
Jofs avatar
Inga bra svar eller ens svar på TS fråga. Om jag inte missat nåt.
De flesta går in på sakfråga. att det inte är bevisat etc., men det var ju inte frågan.
Har heller inte fattat varför sakfrågan styrs av politiskt ställningstagande. Höger vänster.
Själv skiter jag i politiken ser bara att människan förstör sin värld på tusen olika sätt.
Vi skulle behöva införa en-barnstvång som Kina gjorde, eller ha motsvarande vilvårdperspektiv på människor.
Citera
2019-08-04, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniman
Hur kommer det sig att så många rent ut förnekar att människan åstadkommer skadliga klimatförändringar?

Det är ju inte bara fråga om skepsis vad gäller omfånget eller debatt kring konsekvenserna - utan ofta rent förnekande.

Det närmaste jag har kommit en förklaring är att förnekare är politiskt motiverade i sina resonemang. Globalism, kommunism, NWO, vänsterkonspiration, miljöpartister, Greta Thunberg - allt sådant ligger till grund för ställningstagandet mot en i grunden rent vetenskaplig och väldokumenterad företeelse. Både länder som USA och Kina - politiska motsatser - är de största miljöförstörarna.

Varför kan inte även högerinriktade anse att vi behöver ny teknik som är mer anpassad för naturens kretslopp? Vad är det som skrämmer?

Förklara för mig. Trots att människor och länder aldrig gjort mer för att sänka utsläpp m.m. så ökar de. Vi har aldrig varit så inriktade på "klimathotet". Ändå fortsätter trenden.

Hur förklarar du det?
Citera
2019-08-04, 22:02
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarslira
Kan bero på att vi "högerinriktade" människor är smartare och inte låter oss luras på samma sätt som pöbeln..

Ja. Frågan är vilka som är lurade? De som tror på vad majoriteten av forskarna säger? Eller de som förkastar vad majoriteten av forskarna säger?

Jag själv tycker att det är konstigt att det alls blivit en höger-/vänsterfråga. Det här borde vara helt frikopplat från politik. Många av frågorna och svaren hittar man i naturvetenskapen. Inte i politiken.

Och istället för att attackera våldsamt borde alla hjälpa till att reda ut de frågetecken som återstår.

Citat:
Ursprungligen postat av Raggarslira
Att se hur en psyksjuk unge som inte ens klarat av folkskolan styr hur pöbeln ser på miljön, visar att ni är TOTALA galningar.

Det är väl länge sedan någon i Sverige gick i folkskolan. Däremot har hon gått ut grundskolan med högsta betyg (A) i 14 ämnen av 17 möjliga (övriga 3 ämnen hade hon B i). Skolans bästa elev också.

Om man ska lyssna på en sådan elev kan förstås diskuteras, men det är i alla fall uppenbart att hon är väldigt intelligent. Att hon inte skulle klarat skolan är ju så långt ifrån verkligheten man bara kan komma.
Citera
2019-08-04, 22:03
Medlem
spyder123s avatar
Inte läst tråden, men svaret är väldigt enkelt:

När det talas om klimatkrisen uppenbarar sig en dålig känsla i en. Denna undviks genom att dissociera sig från den, alltså ignorera att klimatkrisen är en kris. Hjärnan kan då vara väldigt kreativ med att hitta på en massa anledningar till varför den är falsk. Dessa framstår som rationella, men baseras alltså endast på förtryckta känslor.

Väldigt väldigt uppenbart...
Citera
2019-08-04, 22:07
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Därför att de främsta ivrarna och propagerarna för "klimatkrisen" är samma som i många år propagerat hejvilt för massinvandring och mångkultur. Att massinvandring skulle rädda Sverige. Vilket vi ju sitter med facit i hand på - att det var rena lögner och avsikter var att förstöra landet.

Nu har de bytt till nya lögner - klimatet. Och lögnare är just lögnare.

Att de dessutom beter sig ytterst likt religiösa sekter, med brännmärkande av alla kritiker som ifrågasätter Den Rätta Läran™ och absolut vägrar se något annat än vad just de har fått för sig - får ju alarmklockorna att ringa ännu hårdare.

Ja det var ju en intressant anledning till att förneka ett stort och uppenbart världsproblem 😄

Jag har inte så mycket att tillägga i frågan, annat än att människor är människor. Vi är väldigt irrationella. Jag vet t ex att jag borde lägga åtminstone 10% av min inkomst på prepping och rena förnödenheter som kan bli livsavgörande inom 5-10 år, men shoppar hellre upp pengarna på "roliga grejer". Sånna är människor, har alltid varit och kommer antagligen att förbli. Jag har ingen vettig förklaring.

Och det spelar liksom ingen roll om hela världen härjas av jordbävningar och värmeböljor.. Inte förrän vårt eget hus rasar vaknar vi upp och tänker "vad ända in i helvete..?"

Man kan väl också se just detta - själva förnekelseförmågan - som en av våra starkaste överlevnadsstrategier. Lite motsägelsefullt, men.. Vi har alltid levt i kaos, rädsla och osäkerhet, i någon mån. Och då är det liksom mera gynnsamt att bara käka en hamburgare och glo på TV än att brista ut i full panik och gå bananas. Typ.
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2019-08-04 kl. 22:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in