Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-04, 15:41
Medlem
Hur kommer det sig att så många rent ut förnekar att människan åstadkommer skadliga klimatförändringar?

Det är ju inte bara fråga om skepsis vad gäller omfånget eller debatt kring konsekvenserna - utan ofta rent förnekande.

Det närmaste jag har kommit en förklaring är att förnekare är politiskt motiverade i sina resonemang. Globalism, kommunism, NWO, vänsterkonspiration, miljöpartister, Greta Thunberg - allt sådant ligger till grund för ställningstagandet mot en i grunden rent vetenskaplig och väldokumenterad företeelse. Både länder som USA och Kina - politiska motsatser - är de största miljöförstörarna.

Varför kan inte även högerinriktade anse att vi behöver ny teknik som är mer anpassad för naturens kretslopp? Vad är det som skrämmer?
Citera
2019-08-04, 15:47
Medlem
mikaelss avatar
Det finns ingen människoskapad klimatkris, det finns variationer i klimatet, som det alltid gjort.
För 10.000 år sedan var Stockholm täckt av en kilometer is, för tusen år sedan var klimatet istället närmast medelhavslikt.

Jag förnekar inte klimatförändringar, utan de påstådda orsakerna till dem. Och jag ogillar vänsterns vanliga sätt att använda dem för högre skatter och mer statlig kontroll.
Citera
2019-08-04, 15:48
Medlem
humanlifes avatar
1. Det är alltid bekvämare att göra ingenting
2. Vinstintressen styr världen och de är väldigt mäktiga

Psykologi och makt alltså, men makten väger tyngre.
Senast redigerad av humanlife 2019-08-04 kl. 15:53.
Citera
2019-08-04, 15:57
Medlem
Det finns ju så mycket som inte är utrett kring "vår" påverkan av klimatet. Studier är baserade på bristfälliga rapporter sen 50-talet då ingen riktig teknik fanns. Viktiga faktorer såsom moln, solens faser, perioder mellan istider och dylikt utelämnas.

Jag känner helt enkelt att gruppen som representerar klimatet inte är trovärdig. Jag blir inte övertygad av att malena ehrnmans dotter eller isabella lövin använder skrämselpropagande och profiterar på skogsbränder.

Dessutom känner jag att dessa globalismens hantlangare inte lyssnar på seriösa förslag. Det var ju en professor som uttalade sig om att skog för 300 miljarder hade räckt för att absorbera tillräckligt med co2. Men nej, det sopades bara under mattan och man vill hellre genomföra parisavtalet - historiens hittills dyraste affär. Hmmmm.. Och vissa menar att det inte finns pengar att göra på klimatet...

Jag är inte helt obenägen att hålla med om att mänskligheten har viss påverkan på sin miljö, jag vill däremot inte ställa upp på att bekosta en sån här grej som parisavtalet som samtidigt på sin höjd kommer sänka medeltemperaturen med 0.5 grader (ungefär förutsatt att hela jorden börjar cykla och bli veganska bohemer).. Det är så dumt alltihop
Citera
2019-08-04, 16:05
Medlem
franges avatar
Därför att de främsta ivrarna och propagerarna för "klimatkrisen" är samma som i många år propagerat hejvilt för massinvandring och mångkultur. Att massinvandring skulle rädda Sverige. Vilket vi ju sitter med facit i hand på - att det var rena lögner och avsikter var att förstöra landet.

Nu har de bytt till nya lögner - klimatet. Och lögnare är just lögnare.

Att de dessutom beter sig ytterst likt religiösa sekter, med brännmärkande av alla kritiker som ifrågasätter Den Rätta Läran™ och absolut vägrar se något annat än vad just de har fått för sig - får ju alarmklockorna att ringa ännu hårdare.
Citera
2019-08-04, 16:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Därför att de främsta ivrarna och propagerarna för "klimatkrisen" är samma som i många år propagerat hejvilt för massinvandring och mångkultur. Att massinvandring skulle rädda Sverige. Vilket vi ju sitter med facit i hand på - att det var rena lögner och avsikter var att förstöra landet.
Allt handlar inte om Miljöpartiet. Självaste Hitler påpekade att människan inte skulle mopsa upp sig mot naturlagarna.
Citera
2019-08-04, 16:38
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Jag känner helt enkelt att gruppen som representerar klimatet inte är trovärdig. Jag blir inte övertygad av att malena ehrnmans dotter eller isabella lövin använder skrämselpropagande och profiterar på skogsbränder.

Dessutom känner jag att dessa globalismens hantlangare inte lyssnar på seriösa förslag. Det var ju en professor som uttalade sig om att skog för 300 miljarder hade räckt för att absorbera tillräckligt med co2. Men nej, det sopades bara under mattan och man vill hellre genomföra parisavtalet - historiens hittills dyraste affär. Hmmmm.. Och vissa menar att det inte finns pengar att göra på klimatet...

Jag är inte helt obenägen att hålla med om att mänskligheten har viss påverkan på sin miljö, jag vill däremot inte ställa upp på att bekosta en sån här grej som parisavtalet som samtidigt på sin höjd kommer sänka medeltemperaturen med 0.5 grader (ungefär förutsatt att hela jorden börjar cykla och bli veganska bohemer).. Det är så dumt alltihop

Gruppen som representerar klimatfrågan är betydligt större än de du nämner. Det är tusentals forskare i hela världen, klimatexperter, meteorologer, fysiker, geovetare, biologer med flera vetenskapsområden och IPCC, som sammanställer kunskapsläget. Dessutom miljoner engagerade människor som värnar livet på Jorden.

Man tycker att politikerna borde lyssna på vetenskap, men det gör de inte. De pratar (när de måste)om klimathotet och sätter upp mål, men sedan gör de inte så mycket mer.

Jag tror att många blir lurade av politikernas passivitet och tror att då är klimatkrisen inte så allvarlig. Det är väldigt bedrägligt. Poitikernas passivitet beror på att de skyddar fossilindustrins vinster.

Om det vore som en del konspirationsteoretiker tror, så skulle poltikerna väcka engagemang för klimatkrisen. Men det gör de alltså inte, de vill inte ha vårt engagemang. De struntar i att skogar brinner ner, att folk dör i värmeböljor och livsmedelsförsörjningen hotas. För dem är det enklare att göra ingenting. Och vi ser redan att det är ohållbart, uppvärmningen ger konsekvenser snabbare än forskarna har vågat säga.

Den svenska skogen räcker inte till för att neutralisera våra CO2-utsläpp.
Citera
2019-08-04, 16:38
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniman
Varför kan inte även högerinriktade anse att vi behöver ny teknik som är mer anpassad för naturens kretslopp? Vad är det som skrämmer?

Tänk på att det bara är en liten del högerinriktade som förnekar klimatförändringar som beror på människan. Det finns visserligen en överrepresentation inom högern, men de är inte så många totalt sätt.

Citat:
Klimatförnekare bara 2 procent av svenskarna

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/sa-fa-svenskar-fornekar-klimatforandringarna-/

Endast en liten minoritet av SD:arna är klimatförnekare:

https://novus.se/wp-content/uploads/2019/06/156a5ed08e7d012d29dd36e7c50b4be4.pdf

Citat:
Sverigedemokraterna

68% av sverigedemokraterna tror att det pågår klimatförändringar och att människans påverkan är stor eller ganska stor

6% av sverigedemokraterna tror inte att det pågår några klimatförändringar alls
6% av sverigedemokraterna tror att det finns klimatförändringar, men människans påverkan är mycket liten

Bland moderaterna är siffrorna:

Citat:
Moderaterna

85% av moderaterna tror att det pågår klimatförändringar och att människans påverkan är stor eller ganska stor

1% av moderaterna tror inte att det pågår några klimatförändringar alls
1% av moderaterna tror att det finns klimatförändringar, men människans påverkan är mycket liten
Citera
2019-08-04, 16:39
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Hur kommer det sig att så många rent ut förnekar att människan åstadkommer skadliga klimatförändringar?

Det är ju inte bara fråga om skepsis vad gäller omfånget eller debatt kring konsekvenserna - utan ofta rent förnekande.

Det närmaste jag har kommit en förklaring är att förnekare är politiskt motiverade i sina resonemang. Globalism, kommunism, NWO, vänsterkonspiration, miljöpartister, Greta Thunberg - allt sådant ligger till grund för ställningstagandet mot en i grunden rent vetenskaplig och väldokumenterad företeelse. Både länder som USA och Kina - politiska motsatser - är de största miljöförstörarna.

Vadå politiskt motiverad?

Vetenskapligt väldokumenterad? Då kan du väl lägga fram lite dokumentation!

Är "högerinriktade" emot ny teknik?

Största miljöförstörarna? Snackar du om miljö eller klimat?

Klimatkarusellen | Elsa Widding
https://www.klimatkarusellen.se/
"Den som har bra på fötterna, laddar inte sina barn med klimatångest!" Elsa Widding | Klimatkarusellen.

Bitte Assarmo intervjuar: Elsa Widding: Katastrofprognoserna om ...
https://detgodasamhallet.com/.../bitte-assarmo-intervjuar-elsa-widding-katastrofprogno...
16 juli 2019 - Nu ger hon sig in i klimatfrågan. Det Goda Samhället intervjuar Elsa Widding, som strävar efter en klimatdebatt baserad på saklighet och ...
Citera
2019-08-04, 16:40
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Nu har de bytt till nya lögner - klimatet. Och lögnare är just lögnare.

Att de dessutom beter sig ytterst likt religiösa sekter, med brännmärkande av alla kritiker som ifrågasätter Den Rätta Läran™ och absolut vägrar se något annat än vad just de har fått för sig - får ju alarmklockorna att ringa ännu hårdare.

Nja,
Jag är helt övertygad om att lögnarna INTE är medvetna om att de ljuger.
De tror helt och hållet på vad de säger. Sen kan man inte backa från det och säga ”ojdå, här blev det fel. Nu får vi göra om”.

Det är inte ”rasister” eller ”klimatförnekare” som är träskallar som inte fattar något, är konservativa eller outbildade. Det är dem du kallar lögnarna som är just det - träskallar.
Dom är så jävulskt inpräntade med att invandring är bra och människan hotar klimatet. Punkt slut. Slutdiskuterat.
Citera
2019-08-04, 16:42
Medlem
Citat:

Dagens medieklimat har skapat många människor som inte tror på någonting som är officiellt. De tror alltid att det finns alltid en konspiration bakom.
Citera
2019-08-04, 16:43
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Nja,
Jag är helt övertygad om att lögnarna INTE är medvetna om att de ljuger.
De tror helt och hållet på vad de säger. Sen kan man inte backa från det och säga ”ojdå, här blev det fel. Nu får vi göra om”.

Det är inte ”rasister” eller ”klimatförnekare” som är träskallar som inte fattar något, är konservativa eller outbildade. Det är dem du kallar lögnarna som är just det - träskallar.
Dom är så jävulskt inpräntade med att invandring är bra och människan hotar klimatet. Punkt slut. Slutdiskuterat.

Jo. Precis som folk i domedagssekter; Jonestown, Heavens Gate, Waco osv. Så pass inpräntade av propagandan så de hellre tar livet av sig själva än att faktiskt bli motbevisade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in