2019-08-04, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
nån som vet vilka straff det blev

Det meddelas om 2 veckor men antingen blir de friade eller får ett kort straff, i annat fall hade de inte fått lämna Sverige.
Citera
2019-08-04, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Nja, till och med en mindre Gulfstream går på 14,5 miljoner dollar.

https://www.aircraftcompare.com/aircraft/gulfstream-g150/

Sen tillkommer besättning, underhåll, etc. Du bör vara miljardär för att ha råd med detta, precis som med lyxyachter.

Bertil Hult, EF-grundaren, äger för övrigt en Dassult Falcon 7X. Har för mig att detta var samma flyg som Asap hyrde. Den kostar runt 50 miljoner dollar i inköp.

De flesta privatjet har lite väl kort räckvidd för att åka över Atlanten och ännu värre för ARN->LAX.
Man vill nog inte tanka så många gånger. Fågelvägen ARN->LAX är 888 mil
Citera
2019-08-04, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tykeil
Du vill påstå att inga människor sitter kvar i häktet för att de inte har råd att betala borgen?

Läs igen om du är osäker på om jag skrev det.

Citat:
Den första punkten, att kändisar löper större risk att fångas på film är inget argument. Det säger ingenting om hur de hanteras av rättssystemet gentemot icke-kändisar som häktats för motsvarande, vilket var vad vi diskuterade. Den andra punkten är är av samma karaktär. Säger ingenting om sannolikheten att faktiskt bli åtalad och dömd.

Jo det är klart det gör.
Citera
2019-08-04, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men jag syftar på dom helt utan inkomst (hemlösa, tunga missbrukare)

Ska vi desajna vårt rättssystem efter hemlösa och tunga missbrukare? De hemlösa är glada att bli häktade, få tak över huvudet och cowboysoppa. Händer att de gör något brott som de får fängelse för under vintern och släpps ut i grönbetet när sommaren nalkas. Tunga missbrukare kan få en möjlighet till avvänjning som det är nu. Vi ska inte uppmuntra till brottslighet för att få vinterboende eller avvänjning.

Men det finns en dröse andra, exempelvis Asap, som det utifrån målsägandes berättelse hade gjort sig skyldig till grov misshandel, men sedan visade det sig att flaskan, som definitivt skulle gjort det till grov misshandel, ser ut att inte har använts enligt vad läkarundersökningen av målsäganden visade. Jag ser ingen anledning att ha regler för att hålla Asab i häktet pga att missbrukare inte kan betala borgen.

Men det var ju inte därför han häktades heller. Det var pga flyktrisken. Kan inte tänka mig att om vi hade borgenssystem att han hade inte släppts mot borgen då det är osäkert om man får honom tillbaka från USA för lagföring eller ens att man får borgen utbetalt. Idag är det uppenbart att man inte kan lita på USA vad gäller sådant och jag vet inte om utlandet kan lita på Sverige heller. Så möjlighet till borgen eller inte tror jag att det hade blivit häkte för Asab av utredningsskäl.

Nu ville man dessutom inte få samma fars som med Assange. Bäst att häkta då. Man ska komma ihåg att häktning är inte ett straff. Den är till för att få utredningen klar, säkerställa rättegången och kanske i slutändan verkställigheten. En svensk som hade gjort det som Asap gjorde hade inte suttit anhållen eller häktad så länge. När målsäganden och den misstänkte hade förhörts då hade han släppts. GW menar att ärendet hade lagts ned. Så ska vi ha borgensmöjlighet som endast kommer till användning då utlänningar misstänks för brott?

Nja. I rest my case.
Citera
2019-08-04, 20:41
Medlem
Har hazaren skyddad identitet efter den här soppan tanke på han är den mest hatade människan i Sverige för tillfället ? Kostat skatte betalarna fruktansvärda siffror som han själv orsakat från början till slut. Det var ju en vanlig misshandel varken mer eller mindre som max ger böter, villkorlig dom eller samhällstjänst. Fängelse finns med på straff skalan men 99% får inte skaka galler för en vanlig misshandel som den här för då måste man misshandla mer som att slå ut lite tänder, knäcka näsan, hoppa på huvudet osv.. för att få fängelse i mer än 1månad. Hazaren fick ju inga skador mer än ett litet jack i armen som man får när man trillar med cykeln.
Citera
2019-08-04, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ska vi desajna vårt rättssystem efter hemlösa och tunga missbrukare? De hemlösa är glada att bli häktade, få tak över huvudet och cowboysoppa. Händer att de gör något brott som de får fängelse för under vintern och släpps ut i grönbetet när sommaren nalkas. Tunga missbrukare kan få en möjlighet till avvänjning som det är nu. Vi ska inte uppmuntra till brottslighet för att få vinterboende eller avvänjning.

Men det finns en dröse andra, exempelvis Asap, som det utifrån målsägandes berättelse hade gjort sig skyldig till grov misshandel, men sedan visade det sig att flaskan, som definitivt skulle gjort det till grov misshandel, ser ut att inte har använts enligt vad läkarundersökningen av målsäganden visade. Jag ser ingen anledning att ha regler för att hålla Asab i häktet pga att missbrukare inte kan betala borgen.

Men det var ju inte därför han häktades heller. Det var pga flyktrisken. Kan inte tänka mig att om vi hade borgenssystem att han hade inte släppts mot borgen då det är osäkert om man får honom tillbaka från USA för lagföring eller ens att man får borgen utbetalt. Idag är det uppenbart att man inte kan lita på USA vad gäller sådant och jag vet inte om utlandet kan lita på Sverige heller. Så möjlighet till borgen eller inte tror jag att det hade blivit häkte för Asab av utredningsskäl.

Nu ville man dessutom inte få samma fars som med Assange. Bäst att häkta då. Man ska komma ihåg att häktning är inte ett straff. Den är till för att få utredningen klar, säkerställa rättegången och kanske i slutändan verkställigheten. En svensk som hade gjort det som Asap gjorde hade inte suttit anhållen eller häktad så länge. När målsäganden och den misstänkte hade förhörts då hade han släppts. GW menar att ärendet hade lagts ned. Så ska vi ha borgensmöjlighet som endast kommer till användning då utlänningar misstänks för brott?

Nja. I rest my case.

Nej, vi behöver absolut inte designa vårt rättssystem efter missbrukare, hemlösa m fl. MEN sådana här slags människor måste finnas med högt upp i kalkylen, då 8 av 10 personer som fälls tillhör "samhällets bottenskikt" och några pengar finns då rakt inte (det är oftast därför dom gör brott!)
Vill vi dessutom upprätthålla någon form av rättssäkerhet och att alla skall vara lika inför lagen, så skall vi i vart fall inte införa ett system där man kan "köpa ut sig", för då blir det ju inte lika för alla!
Citera
2019-08-04, 20:44
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Till skillnad från där kändisar inte fått för sig att de kan ha inflytande över rättsprocesser. Du vet där makt och pengar inte är en självgiven faktor i systemet, textboksimplementering av korruption.

Korruption är inte att din kusin Benny fått för sig att invandrare klarar sig lindrigare undan från lagen.
Jaha, du menade (s) Sverige. Mona Sahlin, Annika Strandhäll etc etc. Jaja, då förstår jag.
Citera
2019-08-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balong.
Har hazaren skyddad identitet efter den här soppan tanke på han är den mest hatade människan i Sverige för tillfället ? Kostat skatte betalarna fruktansvärda siffror som han själv orsakat från början till slut. Det var ju en vanlig misshandel varken mer eller mindre som max ger böter, villkorlig dom eller samhällstjänst. Fängelse finns med på straff skalan men 99% får inte skaka galler för en vanlig misshandel som den här för då måste man misshandla mer som att slå ut lite tänder, knäcka näsan, hoppa på huvudet osv.. för att få fängelse i mer än 1månad. Hazaren fick ju inga skador mer än ett litet jack i armen som man får när man trillar med cykeln.

Ja det är underligt tyst om honom. Jag läste någon som skrev att han hade flytt till Iran men vet inte om det var önsketänkande eller ett rykte. Är det verkligen ingen som känner någon av dem och vet vad de gör nu?
Citera
2019-08-04, 20:46
Medlem
Tänk hur mycket skada den här flykting pojken orsakat Sverige utåt i världen vilket är sanslöst när man tänker efter då alla snackar om det här. Sverige har fått mycket dåligt rykte runt om i världen och då är det inte från en renodlad svensk som orsakat det här utom en flykting som inte borde ha fått stanna kvar i landet. Minst sagt sorgligt är det. Fy usch..
Citera
2019-08-04, 20:48
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
1. Fel då borgen kan sättas i förhållande till inkomst och förmögenhet
2 och 3. borgen tillåts inte när ett frihetsberövande krävs pga detta

Borgen i USA sätts i relation till brottet, inte lön eller förmögenhet. I de fall där det finns anledning att anta större flyktrisk (t ex utlänning, gott om $) så kan borgen sättas i ett högre intervall.
Citera
2019-08-04, 20:51
Medlem
Tillhör hazarer samma folk grupp som Yazidier, någon kunnig på området ?
Citera
2019-08-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, vi behöver absolut inte designa vårt rättssystem efter missbrukare, hemlösa m fl. MEN sådana här slags människor måste finnas med högt upp i kalkylen, då 8 av 10 personer som fälls tillhör "samhällets bottenskikt" och några pengar finns då rakt inte (det är oftast därför dom gör brott!)
Vill vi dessutom upprätthålla någon form av rättssäkerhet och att alla skall vara lika inför lagen, så skall vi i vart fall inte införa ett system där man kan "köpa ut sig", för då blir det ju inte lika för alla!

Men du köper bara frihet fram till rättegången startar sen är du lika inför lagen som vilken annan människa som helst som står åtalad. Någon som vet om den som betalar borgen i USA får tillbaka pengarna efter vunnen rättegång eller stämmer inte ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in