Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Men jag syftar på dom helt utan inkomst (hemlösa, tunga missbrukare)
Ska vi desajna vårt rättssystem efter hemlösa och tunga missbrukare? De hemlösa är glada att bli häktade, få tak över huvudet och cowboysoppa. Händer att de gör något brott som de får fängelse för under vintern och släpps ut i grönbetet när sommaren nalkas. Tunga missbrukare kan få en möjlighet till avvänjning som det är nu. Vi ska inte uppmuntra till brottslighet för att få vinterboende eller avvänjning.
Men det finns en dröse andra, exempelvis Asap, som det utifrån målsägandes berättelse hade gjort sig skyldig till grov misshandel, men sedan visade det sig att flaskan, som definitivt skulle gjort det till grov misshandel, ser ut att inte har använts enligt vad läkarundersökningen av målsäganden visade. Jag ser ingen anledning att ha regler för att hålla Asab i häktet pga att missbrukare inte kan betala borgen.
Men det var ju inte därför han häktades heller. Det var pga flyktrisken. Kan inte tänka mig att om vi hade borgenssystem att han hade inte släppts mot borgen då det är osäkert om man får honom tillbaka från USA för lagföring eller ens att man får borgen utbetalt. Idag är det uppenbart att man inte kan lita på USA vad gäller sådant och jag vet inte om utlandet kan lita på Sverige heller. Så möjlighet till borgen eller inte tror jag att det hade blivit häkte för Asab av utredningsskäl.
Nu ville man dessutom inte få samma fars som med Assange. Bäst att häkta då. Man ska komma ihåg att häktning är inte ett straff. Den är till för att få utredningen klar, säkerställa rättegången och kanske i slutändan verkställigheten. En svensk som hade gjort det som Asap gjorde hade inte suttit anhållen eller häktad så länge. När målsäganden och den misstänkte hade förhörts då hade han släppts. GW menar att ärendet hade lagts ned. Så ska vi ha borgensmöjlighet som endast kommer till användning då utlänningar misstänks för brott?
Nja. I rest my case.