Citat:
Ursprungligen postat av
Pausanias
Vad är det för fel på dig? Du kommer aldrig om du så blir tusen år gammal att förstå skillnaden mellan talspråk och skriftspråk, eller hur? Du har uppenbarligen blivit tillrättavisad av någon med hög utbildning vid något känsligt tillfälle. Är det inte dags att lägga ungdomsårens svettiga misslyckanden till handlingarna och gå vidare med livet? Du får till och med min tillåtelse att stava allt på din barndoms dialekt: Envar sitt eget privata skriftspråk!
På mig är det inget fel, men du verkar leva i en fantasivärld som går runt, runt, runt...
Tyvärr är det nog så att jag var den där jobbiga tillrättavisande Kalle Stropp med hög utbildning för sisådär 40 år sedan när de flesta var »bonnjävlar« som du. Tiden går och erfarenheter läggs till varandra, varvid man ser fåneriet i det du [och i viss mån jag tidigare] bluddrar runt med. Du verkar emellertid inte ens läskunnig och återkommer som en fluga med endast primärinstinkt till samma felaktiga slutsater hela tiden.
Sammanfattar vad jag skrivit tidigare så kanske det går in:
Det helt normala uttalet för de och dem är dom och i vissa dialekter di. När kungen representerar i vissa högtidliga sammanhang används bokstavsenligt uttal för de, dem, mig, dig och sig.