Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-31, 14:52
  #3481
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det förändrar ju inte det faktum att den som skriver »dem« konsekvent gör fel, speciellt om den tror att »dom« stavas »dem« på ett lite finare sätt. Den som skriver »dom« signalerar att den inte vet skillnaden mellan de och dem även om den egentligen gör det och bara vill ha ett ledigare språk.

Kanske, fast problemet återstår i att en del har svårigheter med detta. Framförallt den yngre generationen.
Citera
2019-07-31, 15:03
  #3482
Medlem
PK-befriads avatar
"Dom" kan med fördel användas när man pekar på en specifik grupp: "dom därborta". I andra fall passar de/dem bättre.

"-Vilken grupp menar du?"
"-Dom" 👉

Vilket innebär att "dom" främst används när man citerar någon som talar.
__________________
Senast redigerad av PK-befriad 2019-07-31 kl. 15:26.
Citera
2019-07-31, 15:09
  #3483
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Får jag fråga hur fasen du gjorde när du läste den länken? Tycker du att "Jag hoppas dig har det trevligt" eller "Jag hoppas honom har det trevligt" låter rätt?

Du...jag satt i andra tankar ska erkännas!
Hoppas det inte förstörde din dag😉
Fråga till dig nu: jag undrar ju hur fasen du tänkte när du valde ditt FB namn...?
Citera
2019-07-31, 15:11
  #3484
Medlem
De = subjektsform
Dem = objektsform

De såg katten (de = subjekt, katten = objekt)
Katten såg dem (katten = subjekt, dem = objekt).

Jag hoppas att de är glada = rätt.
Varför?

Jag = subjekt
Hoppas = predikat
Att de är glada = objekt (ja, hela meningen, dock är "de" subjekt i den meningen)

Inte svårt.

Mvh
Språkläraren
Citera
2019-07-31, 15:18
  #3485
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Då kan du påpeka att dom har fel, för "dom" är aldrig fel.



Vad menar du mend "inte längre"? Dom är historiskt sett talspråk men infördes i svenskan officiellt 1998.

Jag menade precis som jag skrev. Var ju sådär 25 år sedan man gick ut skolan men hade uppfattningen att man inte använder dom längre utan att det numera heter de eller dem.
Tittar i barnens böcker från biblioteket och det står det aldrig dom. Utgiven 2007.
Citera
2019-07-31, 15:23
  #3486
Medlem
Ett jätteenkelt trick är att översätta till engelska om man undrar. Ingen hade sagt "I hope them're having fun", utan istället: "I hope they're having fun". De = They, Dem = Them
Citera
2019-07-31, 15:33
  #3487
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleidoskopet
Ett jätteenkelt trick är att översätta till engelska om man undrar. Ingen hade sagt "I hope them're having fun", utan istället: "I hope they're having fun". De = They, Dem = Them

Varför ska någon översätta till ett annat språk? Ännu enklare är att lära sig svenska än att komma dragande med någon hemsnickrad teori på ett främmande språk.
Citera
2019-07-31, 15:43
  #3488
Medlem
Neolitikums avatar
Regeln som folk brukar följa är att om man säger dom, så ska det skrivas dem.

Glöm det totalt innan ni lär er hur det egentligen ska skrivas.
Citera
2019-07-31, 15:48
  #3489
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Regeln som folk brukar följa är att om man säger dom, så ska det skrivas dem.

Glöm det totalt innan ni lär er hur det egentligen ska skrivas.

Jag tycker faktiskt dem gör rätt som skriver dem. Det ska givetvis också vara "honoms cykel". Vi måste vidareutveckla språket någon gång så varför inte börja med det lilla? Detta tramset att skriva ihop retar mig jag också på. Det är mycket bättre om oss delar på alla sammansatta ord. Vill du köpa min kassa apparat? Kom handla hos mig i min affär. Jag har världens bästa kassa personal.
Citera
2019-07-31, 15:50
  #3490
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Är det så?
Har fått för mig att man inte skriver dom längre utan dem....


Tack!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Här är förklaringen till att ni som bara tjatar om subjekt och objekt kommer få tala för döva öron i evighet. Det är inte där grundproblemet ligger.

Det handlar inte primärt om att många nuförtiden skulle ha svårt med objekt och subjekt för det går för iaf de flesta bra med han/honom, ni/er osv.

Problemet är att vi i talspråk idag bara har ett ord: dom. Vi säger inte längre de eller dem när vi pratar. Det finns bara kvar i skriftspråket.

Sedan har människor som inte läser och skriver så mycket fått för sig att när de ser "dem" i skrift så är det ett lite finare sätt att skriva "dom" helt i analogt med sig/sej, mig/mej.

Därför tycker de att dem passar överallt i skrift när vi i talspråket säger dom och det är alltid, t o m ofta när de är artikel.

Dom gick ti' skolan... --> Dem gick till skolan

Ja tog me' mej dom böcker jag inte hunnit läsa... --> Jag tog med mig dem böcker jag inte hunnit läsa.


Innan man fått folk att förstå att dem inte är en generell "fin" stavning av dom så kommer man ingen vart även om man så ger tusen övningar i subjekt och objekt.
__________________
Senast redigerad av KlappMungon 2019-07-31 kl. 15:53.
Citera
2019-07-31, 15:50
  #3491
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Jag menade precis som jag skrev. Var ju sådär 25 år sedan man gick ut skolan men hade uppfattningen att man inte använder dom längre utan att det numera heter de eller dem.
Tittar i barnens böcker från biblioteket och det står det aldrig dom. Utgiven 2007.

Ordet "dom" har varit talspråk länge. Officiellt språk har varit "de" och "dem" historiskt sett. Svenska akademin godtog "dom" som alternativ 1998.
Citera
2019-07-31, 15:55
  #3492
Medlem
CurtHaagerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FJLG
Vilken mening är korrekt?

Jag hoppas de har det trevligt.
Jag hoppas dem har det trevligt.

Ett enkelt sätt att lista ut när man ska använda de eller dem är att tänka såhär:

De = Jag
Dem = Mig

Vilken mening är då korrekt?

Jag hoppas jag har det trevligt. (De)
Jag hoppas mig har det trevligt. (Dem)

Den första meningen är korrekt. I detta fall ska man skriva de.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback