2019-08-03, 21:36
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Offret heter alltså P*ter Pl@x och är 16 år (*=e, @=a).

Det finns en sida med honom på nätet.

https://mrkoll.se/person/i-samma-port-som-MariaCatarina-Hammar/DYuqcYfruerAulaTcYfrkyqRaQulaTmUxauerAuerADYuquerA

Det känns som det är korrekt information.
Eftersom det handlar om ett BO (brottsoffer) så kan du väl vara vänlig och maskera namnet?😠

Ditt inlägg kan redigeras upp till en timme efter att du ursprungligen postade det.👍
Citera
2019-08-03, 21:38
Medlem
shbous avatar
Saknar sammanfattning i ts, var bättre förr! vem tar inte hellre ett skott än ett hugg av en yxa, det är rätt galna grejer att veva med i folks bakhuven och svårt att värja sig emot även om man hinner se det komma. Mycket otäck och tråkig utveckling minsann
Citera
2019-08-03, 21:41
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Inget illa menat, men det kanske är så man gör om man typ aldrig någonsin är ute i skogen och bor i en stockholmsförort (nej jag menar inte att vara nedlåtande). Jag har ärligt talat aldrig någonsin sett någon ha med sig grillkol till en rastplats. Är det populära allmänna friluftsområden är det mycket vanligt att det finns vedförråd i anslutning till t ex. grillplatser, det här gäller nog över hela Sverige. Finns inte det så är det enkelt att hugga upp spillvirke mm. för att göra upp en eld.

Jag ser bara två orsaker till yxan. Antingen var det planerat, vilket känns som alldeles för överdrivet. Det krävs en rejäl psykopat för att använda en yxa för ett mord, otroligt brutalt sätt att döda någon på. Eller så hade de med sig yxan enligt vad jag skrev först = hugga upp ved.
Jag tror det är så de flesta tonåringar gör har aldrig sett någon tonåring hugga ved frivilligt en fredags kväll.Om de inte var frilufts människor. Om det skulle vara planerat varför skulle han då vänta med det tilltänkta offret i flera timmar och sen slå till måste vara en iskall människa som lyckas lura med offret och dölja sin plan så länge nej det tror jag inte. Om det vore så välplanerat så borde han haft en flykt plan. Vad skulle motivet vara för att mörda en kompis? Tonåringar har en tendens att få raseriutbrott mer eller mindre hormoner spökar. Planera mord nä.
Citera
2019-08-03, 21:42
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Saknar sammanfattning i ts, var bättre förr! vem tar inte hellre ett skott än ett hugg av en yxa, det är rätt galna grejer att veva med i folks bakhuven och svårt att värja sig emot även om man hinner se det komma. Mycket otäck och tråkig utveckling minsann

Jag tycker att det är mer sorgligt med en ung mans död och hans oändligt sörjande mor och far, än en dålig trådstart. Så olika perspektiv man kan ha.
Citera
2019-08-03, 21:45
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Jag tycker att det är mer sorgligt med en ung mans död och hans oändligt sörjande mor och far, än en dålig trådstart. Så olika perspektiv man kan ha.

Äh lägg av. Folk dödas kors och tvärs det är svårt att ha koll på alla, självklart är den unga mannens död värre än en utebliven sammanfattning.
Citera
2019-08-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Du skrev "Jag finner det väldigt lustigt att så pass många om och om igen är helt förundrade över att någon har med sig en yxa ut till en sjö ute i naturen."
Brottsplatsen är inte vid sjön, inte ens på samma sida av Danderydsvägen, men du bor troligen inte i Stockholm och har ingen aning om hur det ser ut på platsen...

Du missar helt poängen med min kommentar. Det jag reagerar på är så enkelt som det låter = Att folk inte förstår varför folk har med sig en yxa när de ska ut till ett friluftsområde. Det mest troliga svaret på det är därför att de är stadsbor och typ aldrig vistas ute i naturen. Min kommentar har inget med själva händelsen att göra, utan jag reagerar bara på att folk är helt blinda för att det finns folk över hela Sverige som är ute i naturen. Ibland har de med sig en kniv eller en liten handyxa för att hugga upp ved.

Sedan för att vara kinkig så förstår jag inte varför du ens påpekar att jag sannolikt inte vet hur det ser ut på platsen. Hur är det relevant? Det är ju orimligt att förvänta sig att det bara är lokala ortsbor som ska svara på ämnet. Vi andra får läsa den information som finns och sedan utgå från den.

https://www.google.se/maps/@59.4411131,17.9983992,732m/data=!3m1!1e3

I mitt fall så rörde det sig om en snabb googling på området samt en kartöversikt. I nyhetsrapporteringen står det "Enligt uppgifter till Aftonbladet har pojkarna cyklat till en badsjö tillsammans, och den misstänkta brottsplatsen ska vara en avskild grusplan en bit från badplatsen."

Det finns bara några få giltiga platser som stämmer in på den beskrivningen om man tittar på en karta. Eftersom det står "avskilt" tycker jag att det som stämmer bäst in på det är grusparkeringen som ligger längs Rösjövägen på sjöns östra sida.

Sist men inte minst, det är för mig ytterst rimligt att man kan ha med sig en yxa till området eftersom det finns en vandringsled runt sjön samt fasta grillplatser. Det är ju nästan den enda tänkbara vettiga förklaringen till att man har med sig en yxa. Alternativet är annars att det är ett planerat mord, men det är väl långsökt eftersom det ska till en absolut psykopat för att välja en yxa som mordvapen.
Citera
2019-08-03, 21:46
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men NÅT fel i huvudet måste det väl vara på killen, vare sig han planerat mordet eller slog honom i skallen i affekt? Normalt funtade människor gör inte så.

Det kan absolut slå slint för normalt funtade människor. Framförallt om alkohol och andra droger är inblandade.
Citera
2019-08-03, 21:50
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Du missar helt poängen med min kommentar. Det jag reagerar på är så enkelt som det låter = Att folk inte förstår varför folk har med sig en yxa när de ska ut till ett friluftsområde. Det mest troliga svaret på det är därför att de är stadsbor och typ aldrig vistas ute i naturen. Min kommentar har inget med själva händelsen att göra, utan jag reagerar bara på att folk är helt blinda för att det finns folk över hela Sverige som är ute i naturen. Ibland har de med sig en kniv eller en liten handyxa för att hugga upp ved.

Sedan för att vara kinkig så förstår jag inte varför du ens påpekar att jag sannolikt inte vet hur det ser ut på platsen. Hur är det relevant? Det är ju orimligt att förvänta sig att det bara är lokala ortsbor som ska svara på ämnet. Vi andra får läsa den information som finns och sedan utgå från den.

https://www.google.se/maps/@59.4411131,17.9983992,732m/data=!3m1!1e3

I mitt fall så rörde det sig om en snabb googling på området samt en kartöversikt. I nyhetsrapporteringen står det "Enligt uppgifter till Aftonbladet har pojkarna cyklat till en badsjö tillsammans, och den misstänkta brottsplatsen ska vara en avskild grusplan en bit från badplatsen."

Det finns bara några få giltiga platser som stämmer in på den beskrivningen om man tittar på en karta. Eftersom det står "avskilt" tycker jag att det som stämmer bäst in på det är grusparkeringen som ligger längs Rösjövägen på sjöns östra sida.

Sist men inte minst, det är för mig ytterst rimligt att man kan ha med sig en yxa till området eftersom det finns en vandringsled runt sjön samt fasta grillplatser. Det är ju nästan den enda tänkbara vettiga förklaringen till att man har med sig en yxa. Alternativet är annars att det är ett planerat mord, men det är väl långsökt eftersom det ska till en absolut psykopat för att välja en yxa som mordvapen.

Vilken normal 16-åring tar med sig en yxa och ska ut och vandra fredag kväll kl 22?
Citera
2019-08-03, 21:51
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatanssnok
Väldigt många har haft med sig en yxa ut i skogen, väldigt få har slagit de i huvudet på en kompis för att man börjat bråka.

Min hypotes - yxan var med pga att den var tänkt att användas till annat än att klyva vedträn med.
Jag tror också att yxan var medtagen för att hugga ved. Men det jag undrar vilken typ av sextonåriga killar åker två stycken ut i skogen och hugger vet ensamma en fredagskväll.
Citera
2019-08-03, 21:52
Medlem
mastarns avatar
Det namn jag har hört på GM är J*ck i ett sammanhang som jag bedömer som trovärdigt.

*a
Senast redigerad av mastarn 2019-08-03 kl. 21:55.
Citera
2019-08-03, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Om nu BO är PP, så kan om fadern Dmitri P sägas att han är en mycket PK-trofast medarbetare på P1 kultur, inblandad i diverse mediokra radioteaterprojekt.

Antagligen är det han, med sin bakgrund i Vitryssland, som ligger bakom att kulturredaktionen på SR numera benämner landet Belarus. Noterbart dock att språkvårdarna på SR håller emot vad gäller företaget i sin helhet.

Det skulle ju vara lite komiskt om en tysk fick anställning på Sveriges radio och krävde att man skulle byta ut namnet Tyskland mot Deutschland i alla sammanhang. Men ställer blattar krav, så väger inget emot så tungt som förmodade rasistanklagelse.

'Belarus' blir dessutom ordagrant 'Vitryssland' i svensk översättning. Jämför med Belgrad = "Den vita staden".

Oavsett vem det är som bragts om livet, jäkligt sorgligt för alla inblandade.

Nej, -rus betyder inte Ryssland och Belarus direktöversatt blir inte Vitryssland. Rus är ett gammalt ord och syftar på främst områden i nuvarande Ukraina och Vitryssland. Det syftar alltså inte på Ryssland.
Citera
2019-08-03, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Jag tror det är så de flesta tonåringar gör har aldrig sett någon tonåring hugga ved frivilligt en fredags kväll.Om de inte var frilufts människor. Om det skulle vara planerat varför skulle han då vänta med det tilltänkta offret i flera timmar och sen slå till måste vara en iskall människa som lyckas lura med offret och dölja sin plan så länge nej det tror jag inte. Om det vore så välplanerat så borde han haft en flykt plan. Vad skulle motivet vara för att mörda en kompis? Tonåringar har en tendens att få raseriutbrott mer eller mindre hormoner spökar. Planera mord nä.

Jag tror inte att man behöver vara en friluftsmänniska föra att göra i ordning lite ved för en grillning, bara relativt van att vara ute i naturen. På säg några få minuter har man huggit upp den ved man behöver för att starta en eld (t ex. "splintar" vedklabbar till mindre bitar för att kunna starta elden, helsikes mycket enklare med en yxa än med enbart en kniv).

Resten blir fullständigt spekulativt eftersom det knappt finns någon information.

Med den lilla information som finns så tycker jag att det mest logiska är att de for ut till sjön för att just kanske grilla eller bara göra upp en brasa och softa, sedan hände något som utlöste dråpet. T ex. att kompisen kanske kom ut som homosexuell och hade tolkat situationen helt fel, varav den andre fick panik. Något utlöste i alla fall det hela.

Det andra alternativet är ju att det var ett planerat mord (som jag redan har nämnt i andra svar i tråden). Dock finner jag det väldigt långsökt. Yxmord är ruskigt ovanliga, och när de väl händer är det i "ovanliga" situationer (t ex. folk som är påverkade mm.) som är plötsliga, inte planerade. Det krävs en extremt kall människa för att välja en yxa som ett planerat mordvapen, ytterst brutalt och udda val. Dessutom stämmer det ju inte riktigt in logiskt heller. Det är ju jäkligt ovanligt att man planerar att mörda någon, och sedan gör det på ett ytterst brutalt sätt och dessutom är helt ignorant inför att man åker dit.

I det här fallet ringde ju killen själv in händelsen, vilket jag tycker pekar på att det inte var planerat utan något som hände av någon oklar orsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in