Citat:
Ursprungligen postat av
alicia66
Jag tror det är så de flesta tonåringar gör har aldrig sett någon tonåring hugga ved frivilligt en fredags kväll.Om de inte var frilufts människor. Om det skulle vara planerat varför skulle han då vänta med det tilltänkta offret i flera timmar och sen slå till måste vara en iskall människa som lyckas lura med offret och dölja sin plan så länge nej det tror jag inte. Om det vore så välplanerat så borde han haft en flykt plan. Vad skulle motivet vara för att mörda en kompis? Tonåringar har en tendens att få raseriutbrott mer eller mindre hormoner spökar. Planera mord nä.
Jag tror inte att man behöver vara en friluftsmänniska föra att göra i ordning lite ved för en grillning, bara relativt van att vara ute i naturen. På säg några få minuter har man huggit upp den ved man behöver för att starta en eld (t ex. "splintar" vedklabbar till mindre bitar för att kunna starta elden, helsikes mycket enklare med en yxa än med enbart en kniv).
Resten blir fullständigt spekulativt eftersom det knappt finns någon information.
Med den lilla information som finns så tycker jag att det mest logiska är att de for ut till sjön för att just kanske grilla eller bara göra upp en brasa och softa, sedan hände något som utlöste dråpet. T ex. att kompisen kanske kom ut som homosexuell och hade tolkat situationen helt fel, varav den andre fick panik. Något utlöste i alla fall det hela.
Det andra alternativet är ju att det var ett planerat mord (som jag redan har nämnt i andra svar i tråden). Dock finner jag det väldigt långsökt. Yxmord är ruskigt ovanliga, och när de väl händer är det i "ovanliga" situationer (t ex. folk som är påverkade mm.) som är plötsliga, inte planerade. Det krävs en extremt kall människa för att välja en yxa som ett planerat mordvapen, ytterst brutalt och udda val. Dessutom stämmer det ju inte riktigt in logiskt heller. Det är ju jäkligt ovanligt att man planerar att mörda någon, och sedan gör det på ett ytterst brutalt sätt och dessutom är helt ignorant inför att man åker dit.
I det här fallet ringde ju killen själv in händelsen, vilket jag tycker pekar på att det inte var planerat utan något som hände av någon oklar orsak.