2019-08-03, 21:24
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Fick informationen Från brottsplats_stockholm

https://www.instagram.com/p/B0sMz-ejlZu/

"Det va alltså här uppe som 16 åringen som är bosatt i Mörby blev yxmördad i går kväll vid 22 tiden i Sollentuna . Av dömma av platsen så ser det ut som att det nån typ av uppställningsplats för tekniska nämnden i Sollentuna. Uppgifter till oss på sidan säger att det inte är ett känt tillhål för ungdomar. En jämnårig gärningsman är gripen. Vid 0630 i morse hade avspärrningarna hävts och polisen avlutat sitt arbeta på platsen"

Den källan är minsta sagt problematisk.
Allt som sägs på internet är inte sant..
Citera
2019-08-03, 21:24
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatanssnok
Min hypotes är att GM är en kall jävel som planerat detta och åkt ut och slagit polaren i skallen med yxan. Troligen en fet disorder i huvudet ihop med att han blivit kränkt av BO i tidigare skede.

Jag tror att du har fel.
Citera
2019-08-03, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Inget illa menat, men det kanske är så man gör om man typ aldrig någonsin är ute i skogen och bor i en stockholmsförort (nej jag menar inte att vara nedlåtande). Jag har ärligt talat aldrig någonsin sett någon ha med sig grillkol till en rastplats. Är det populära allmänna friluftsområden är det mycket vanligt att det finns vedförråd i anslutning till t ex. grillplatser, det här gäller nog över hela Sverige. Finns inte det så är det enkelt att hugga upp spillvirke mm. för att göra upp en eld.

Jag ser bara två orsaker till yxan. Antingen var det planerat, vilket känns som alldeles för överdrivet. Det krävs en rejäl psykopat för att använda en yxa för ett mord, otroligt brutalt sätt att döda någon på. Eller så hade de med sig yxan enligt vad jag skrev först = hugga upp ved.

Skulle säga att yxa är smidigare än det mesta som en random 16åring kan ha tillgång eller kunskap om.
Citera
2019-08-03, 21:27
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
`

Suck...om ni inte känner till området, sök upp det på t ex. google maps. Utöver själva badplatsen så är det ett populärt friluftsområde. Det finns en vandringsled som går runt sjön, längs den så finns det grillplatser osv. Det är alltså ett skogsområde vi talar om.

Därför är det nog helt normalt att också ta med sig en yxa eller en kniv om man t ex. har tänkt grilla. Även om det t ex. finns vedbodar (?) eller liknande längs leden i anslutning till grillplatserna är det ganska omständligt att få upp en eld med enbart vedklabbar = man klyver dessa i mindre bitar tills man har fått upp en eld.

Inget illa menat, men det är för mig helt obegripligt att man inte kan förstå en sådan självklar sak.
Jag begriper att det är fullt begripligt att ha med yxa till skogen. Det var svar på en fråga. Jag undrade vilka som allmänt går runt med yxa inte vilka som tar med en yxa till skogen.
Citera
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Användaren som påstår att BO heter Peter har inte postat något annat inlägg på flera år. Känns inte som någon som gillar att spela Allan.
Tror som dig ovan i detta fall, och på måndag kan vi som senast även ha ett besked om vem MGM är via häktningsframställan hos berörd TR.

Jag tror att kompisarna har kommit ihop sig om något som p.g.a. stundens hetta och bristande konsekvenstänk har eskalerat helt åt fanders sett ur ett våldsperspektiv.
De kanske hade planerat att chilla efter cykeltur, grilla lite och göra en brasa med lite kluvna pinnar med medhavd yxa? Givetvis ren spekulation från min sida, men de befann sig inte på badplatsen, vilket kan missförstås av trådens rubrik.

Om BO stämmer att det var PP så är det någon som utåt sett för den oinvigde inte verkar ha ett utbrett öppet socialt nätverk. Två föräldrar som är socialt välanpassade och utåt sett synes ha förmågan att göra en bra grabb av P fram till det nu så hastigt och tragiskt inträffade slutet.
Citera
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Den källan är minsta sagt problematisk.
Allt som sägs på internet är inte sant..

Offret heter alltså P***r P**x och är 16 år.

"P***r är en kille som är född den 10 mars 2003 och bosatt i Danderyd på Mörbyhöjden"

https://mrkoll.se/person/i-samma-port-som-MariaCatarina-Hammar/DYuqcYfruerAulaTcYfrkyqRaQulaTmUxauerAuerADYuquerA

Det känns som det är korrekt information.
Senast redigerad av Reggie Hamond 2019-08-03 kl. 21:41.
Citera
2019-08-03, 21:29
Medlem
Citat:
Ursäkta men nu hänger jag inte med alls. Vad är din poäng och hur hänger din replik ihop med det du citerade?
Du skrev "Jag finner det väldigt lustigt att så pass många om och om igen är helt förundrade över att någon har med sig en yxa ut till en sjö ute i naturen."
Brottsplatsen är inte vid sjön, inte ens på samma sida av Danderydsvägen, men du bor troligen inte i Stockholm och har ingen aning om hur det ser ut på platsen...
Citera
Medlem
Proras avatar
Om nu BO är PP, så kan om fadern Dmitri P sägas att han är en mycket PK-trofast medarbetare på P1 kultur, inblandad i diverse mediokra radioteaterprojekt.

Antagligen är det han, med sin bakgrund i Vitryssland, som ligger bakom att kulturredaktionen på SR numera benämner landet Belarus. Noterbart dock att språkvårdarna på SR håller emot vad gäller företaget i sin helhet.

Det skulle ju vara lite komiskt om en tysk fick anställning på Sveriges radio och krävde att man skulle byta ut namnet Tyskland mot Deutschland i alla sammanhang. Men ställer blattar krav, så väger inget emot så tungt som förmodade rasistanklagelse.

'Belarus' blir dessutom ordagrant 'Vitryssland' i svensk översättning. Jämför med Belgrad = "Den vita staden".

Oavsett vem det är som bragts om livet, jäkligt sorgligt för alla inblandade.
Senast redigerad av Prora 2019-08-03 kl. 21:47.
Citera
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Offret heter Peter Plax och är 16 år.

"Peter är en kille som är född den 10 mars 2003 och bosatt i Danderyd på Mörbyhöjden"

https://mrkoll.se/person/i-samma-port-som-MariaCatarina-Hammar/DYuqcYfruerAulaTcYfrkyqRaQulaTmUxauerAuerADYuquerA

Det känns som det är korrekt information.

"Som det känns är inte alltid som det är".
Jag respekterar det du tror på men jag är MYCKET tveksam. Det finns för lite stöd.
Citera
2019-08-03, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Brukar du ha yxa med dig på grillfesten ja då är det nog dig man ska se upp med. Ja jävlar att man ens orkar bemötta sånt här. Lol.

Men läser du ens de uppgifter som finns. Vad är det för jäkla grillfest du yrar om? Det var ingen jäkla ungdomsfest på stranden, utan det som beskrivs är att de cyklade tillsammans till sjön. Inget annat.

Så ja, det är fullständigt normalt att ta med sig en handyxa och/eller kniv om man på tu man hand har tänkt åka ut till ett friluftsområde för att t ex. grilla. Det går en VANDRINGSLED runt sjön (ca 5,5km lång) och det finns fasta grillplatser längs leden. Det är skogsmark runt hela sjön.

Vem fan som helst fattar ju att man inte tar med sig en yxa om man har tänkt bada och ligga på stranden, var man än är i Sverige. Det här är väl så pass enkel logik att även ett barn bör kunna räkna ut detta.
Citera
2019-08-03, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Jag begriper att det är fullt begripligt att ha med yxa till skogen. Det var svar på en fråga. Jag undrade vilka som allmänt går runt med yxa inte vilka som tar med en yxa till skogen.

Väldigt många har haft med sig en yxa ut i skogen, väldigt få har slagit de i huvudet på en kompis för att man börjat bråka.

Min hypotes - yxan var med pga att den var tänkt att användas till annat än att klyva vedträn med.
Citera
2019-08-03, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Tror som dig ovan i detta fall, och på måndag kan vi som senast även ha ett besked om vem MGM är via häktningsframställan hos berörd TR.

Jag tror att kompisarna har kommit ihop sig om något som p.g.a. stundens hetta och bristande konsekvenstänk har eskalerat helt åt fanders sett ur ett våldsperspektiv.
De kanske hade planerat att chilla efter cykeltur, grilla lite och göra en brasa med lite kluvna pinnar med medhavd yxa? Givetvis ren spekulation från min sida, men de befann sig inte på badplatsen, vilket kan missförstås av trådens rubrik.

Om BO stämmer att det var PP så är det någon som utåt sett för den oinvigde inte verkar ha ett utbrett öppet socialt nätverk. Två föräldrar som är socialt välanpassade och utåt sett synes ha förmågan att göra en bra grabb av P fram till det nu så hastigt och tragiskt inträffade slutet.
Häktningsframställan lär vara sekretessbelagd. Åtminstone person- och kontaktuppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in