2019-08-03, 15:53
Medlem
Det beror väl lite på vad det är för bil tippar jag på... Har du en relativt ny bil som du kan sälja vidare när du inte har lust att använda den längre så skulle jag nog byta kamremmen, förutsatt att du ska fortsätta använda den några tusen mil till. Men om man tar min gamla audi a4 -98 som jag pröjsade 10k för... har inte direkt lust att lägga hela bilens värde på att byta kamrem på verkstad. Då kan jag lika gärna köra tills den pajjar och skrota skiten då bilfan troligtvis kommer ge upp på annat sätt, eller rosta sönder innan jag fått användning för de 12 000 mil som den nya kamremmen ska klara.

Fin bil = byt, annars blir det dyrt
Gammalt bös = kör tills den rasar hehe
Citera
2019-08-03, 16:30
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashurbanipal123
jag skulle gjort ett kamremsbyte vid 18000mil men har kört 18100mil och känner att motorn inte rullar som den brukade
hur mycket kan ett kamremsbyte kosta och vad kan hända om man skiter i det?
kan även nämna att jag bytte olja, oljefilter, luft och kupe-filter, bromsskivor och bromsbelägg först då jag trodde att det var det som var problemet innan jag läste serviceintervallerna.

Det är inte kamremmen som gör att motorn inte går som den brukar. När/om kamremmen går av så går inte motorn alls, det kan du vara helt säker på. Fram tills att det händer så gör kamremmen sitt jobb lika bra som när den var ny.
Citera
2019-08-03, 16:37
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det är inte kamremmen som gör att motorn inte går som den brukar. När/om kamremmen går av så går inte motorn alls, det kan du vara helt säker på. Fram tills att det händer så gör kamremmen sitt jobb lika bra som när den var ny.
Fast en dålig kamrem kan kugga över och då kan motorn gå, om än illa.
Därav min rekommendation att felsöka.
Citera
2019-08-03, 17:06
Medlem
Rekommenderar dig att köpa en bil med kedja istället för rem nästa gång, varför köpa med rem om man inte orkar till att byta den!? Märkligt.
Citera
2019-08-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Fast en dålig kamrem kan kugga över och då kan motorn gå, om än illa.
Därav min rekommendation att felsöka.
Nej den kuggar inte över då och då och sen kuggar tillbaka till ursprungsläget. Remmen har inget minne var den ska vara.
Citera
2019-08-03, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Nej den kuggar inte över då och då och sen kuggar tillbaka till ursprungsläget. Remmen har inget minne var den ska vara.
Förlåt. Stammade tydligen när jag läste, tyckte du skrev då och då. Du har helt rätt.
Citera
2019-08-03, 17:45
Medlem
Citat:
jag skulle gjort ett kamremsbyte vid 18000mil men har kört 18100mil och känner att motorn inte rullar som den brukade
hur mycket kan ett kamremsbyte kosta och vad kan hända om man skiter i det?
kan även nämna att jag bytte olja, oljefilter, luft och kupe-filter, bromsskivor och bromsbelägg först då jag trodde att det var det som var problemet innan jag läste serviceintervallerna.

En bärgning kostar flera tusen, byt remmen.
Citera
2019-08-03, 17:51
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
en audi a5 från 2011, den var tidigare ett företagsfordon så det är därför den kom upp i 18000mil på bara 8år
Är det en diesel? För bensinmotorerna hade väl kamkedja i den perioden?
Citera
2019-08-03, 18:09
Medlem
killawifes avatar
Det beror lite på vilken motor som du har i din bil. Om du har en s.k Non-interference motor, som toyota har i de flesta av sina bilar, så kan du i princip köra tills remmen går av, hänga på en ny rem och köra vidare. Men har du en volvo, saab, opel, audi, bmw eller annan vanlig bil så är chansen väldigt stor att när remmen går av så förstör den ventiler i toppen. Det kan dock vara bra att veta att om remmen går av så kan den ofta förstöra andra saker i motorutrymmet som plastskydd, remmar och slangar.
Är man händig så byter man bara toppen, inga större problem men kan man byta ett topplock så kan man byta kamrem på en bil. Har man en assistansförsäkring så brukar bärgning ingå.
En del bilar har ett väldigt enkelt förfarande för att byta kamremmen så man kan göra det på en kväll lätt. En del är det en mardröm på.
Jag som byter remmen själv brukar inte ta bilens värde som en fingervisning om jag ska byta remmen utan kollar mer på om jag ska behålla bilen eller ej, så jag har bytt remmar på tre bilar med ett värde under 5000:-. Jag har faktiskt aldrig haft en bil där remmen gått av.

Om din bil har börjat gå sämre så har det nog inte med kamremmen att göra. Det händer faktiskt ibland att en kamrem kuggar över men det är rätt ovanligt.
Citera
2019-08-03, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det beror lite på vilken motor som du har i din bil. Om du har en s.k Non-interference motor, som toyota har i de flesta av sina bilar, så kan du i princip köra tills remmen går av, hänga på en ny rem och köra vidare. Men har du en volvo, saab, opel, audi, bmw eller annan vanlig bil så är chansen väldigt stor att när remmen går av så förstör den ventiler i toppen. Det kan dock vara bra att veta att om remmen går av så kan den ofta förstöra andra saker i motorutrymmet som plastskydd, remmar och slangar.
Är man händig så byter man bara toppen, inga större problem men kan man byta ett topplock så kan man byta kamrem på en bil. Har man en assistansförsäkring så brukar bärgning ingå.
En del bilar har ett väldigt enkelt förfarande för att byta kamremmen så man kan göra det på en kväll lätt. En del är det en mardröm på.
Jag som byter remmen själv brukar inte ta bilens värde som en fingervisning om jag ska byta remmen utan kollar mer på om jag ska behålla bilen eller ej, så jag har bytt remmar på tre bilar med ett värde under 5000:-. Jag har faktiskt aldrig haft en bil där remmen gått av.

Om din bil har börjat gå sämre så har det nog inte med kamremmen att göra. Det händer faktiskt ibland att en kamrem kuggar över men det är rätt ovanligt.

Jag skulle bli förvånad om någon försäkring täcker kammremmshaveri om man gått över tiden... Ofta får man väll assistans på köpet om man gör service på märkesverkstad, det har ju inte gjorts i det här fallet...
Citera
2019-08-03, 19:17
Medlem
carminaburanas avatar
Jag har en renault master, 2006a som det är dags att byta rem på. den ska egentligen bytas vid 250.000 mil eller efter 5 år. jag liger på 144.000 mil och 5 år , så det är lika bra att fixa det, men vart ska jag göra det? Det blir för dyrt med mekonomen, de vill ha 10-12.000 för det. jag tänkte att det skulle kosta 5-7000. finns det några mekaniker ni kan rekommendera i södra stockholm? Jag är i skarpnäck.
Citera
2019-08-03, 19:24
Medlem
belfs avatar
Kamremsfel är oftast tvärstopp. Går bilen bara lite dåligt är det inte kamremsfel. Lika bra att byta. Så kan du vara lugn till 35000 mil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in