2019-08-03, 16:55
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Då har banken begått riktigt grovt sekretessbrott.
Så kan det vara -- men det innebär ju att även om Flashback inte kan/vill kontrollera avsändare så kan man det på banken = anonymiteten kan inte garanteras från Flashback.
2019-08-03, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pluppiplupp
Titta på en del svar i denna tråd och den mängd med skittrådar som har skapats det senaste året eller så, med medlemmar som gråtrunkar över att just de har blivit kränkta av en moderator.

Det är ett förbannat gnällande om att yttrandefriheten är hotad och att moderatorerna skulle vara det sagda hotet.
Det är tröttsamt och patetiskt att se vuxna människor (antar jag), bete sig som kränkta små tonåringar.

Regelverket är inte så förbannat svårt att följa och om du svarar i en tråd, så läs frågeställningen först, så slipper du gå offtopic, hur jävla svårt ska det vara egentligen.

Sen vet jag att det finns psykfall/ avbetalda troll och annat pack, som tycker det är roligt att lite diskret komma in i trådar som är "kontroversiella" och börja skriva skit som ligger på gränsen för vad som är topic och på sätt få tråden att spåra ur.

Det finns en enkel lösning för det, ignorera hjonen istället, även om det kliar i fingrarna (jag vet, jag är själv skyldig till att ha svarat dessa idioter), det är bättre för alla som vill kunna läsa en tråd, utan en massa tjafs och istället fokusera på sakfrågan.

Ett premiumabonnemang skulle bara göra alla dessa kränkta narcissister ännu värre.

Att sedan reklamen skulle vara störande, är ytterligare bara ett idiotargument. Så diskret som den är här, så undrar man hur ni klarar av vardagen ute i vanliga livet.
Sätter ni på er solglasögon, med inbyggd adblocker där också eller, som kan blockera ute alla reklamskyltar och så vidare, eller lever ni som eremiter?
För fan, vuxna människor som gnäller över skitsaker som dessa, när det finns större saker att engagera sig i. Inte undra på att Sverige ser ut som det gör.

Mycket bajsnödighet märker jag.

Eller så kan man acceptera att folk är olika och brinner för olika saker. Vissa kanske bara vill skoja när de diskuterar, vissa kanske vill bittra av sig (jag), vissa vill visa upp sina nördkunskaper, vissa vill lära sig saker, vissa kan inget men ändå vill vara med i diskussionen så gott det går (kommer varnas för off topic) osv osv.

Låt det vara så istället att folk vill olika med saker och ting, och inte gå mot det som verkar, att alla ska formas och agera likadant.

Det är inte det som diskuteras som förminskar debatten utan hur folk tilltalar varandra. Det säger ju det mesta att det är helt okej att kalla folk för idiot men att det är totalförbjudet att skoja lite och glida från ämnet. Riktigt sjukt skulle jag vilja kalla det.
2019-08-03, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Så kan det vara -- men det innebär ju att även om Flashback inte kan/vill kontrollera avsändare så kan man det på banken = anonymiteten kan inte garanteras från Flashback.

Det känns väl som att de bakom flashback kan ta reda på allt ändå, om de skulle vilja?
2019-08-03, 17:00
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Det känns väl som att de bakom flashback kan ta reda på allt ändå, om de skulle vilja?
Ja det är min uppfattning och därför har jag också ställt min fråga.

Edit
Svensk lag kräver ju också att man kan deklarera inkommande på kontot
2019-08-03, 17:05
Medlem
Citat:
Ja det är min uppfattning och därför har jag också ställt min fråga.

Edit
Svensk lag kräver ju också att man kan deklarera inkommande på kontot

Bara vad summan avser, inte vem som är avsändare.

Skulle förvåna mig extremt mycket om ens bankpersonalen kan få fram betalavsändaren efter att dataskyddsförordningen trädde i kraft.
2019-08-03, 17:12
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Har inte läst alla förslag och möjligheterna, men hur svårt skulle det vara att införa en slags premium-variant på flashback? Att ex bara premium-medlemmar får behörighet till vissa forumdelar, obegränsade PM (om begränsing införs), obegränsade inlägg/dag osv, vad vet jag?

Alltså, jag skulle inte ha något emot vissa premiumfunktioner. Att kunna betala för att slippa reklam, exempelvis. Och jag skulle förstå varför vissa skulle vilja ha en utökad/obegränsad möjlighet när det gäller PM.

Men när det gäller begränsningar på antalet inlägg och forumdelar, så blir jag mer skeptisk. Det skulle väl funka om vi snackar om exempelvis Laidback, som i stort sett redan är en premiumfunktion. Då alla inte har tillgång till Laidback. Men skulle man behöva betala för att få tillgång till de flesta forumdelarna på Flashback så skulle det förmodligen kunna fungera avskräckande. Långt ifrån alla skulle vara villiga att betala för det.

Nu är jag personligen ingen storpostare, så en begränsning i antalet inlägg skulle troligen inte påverka mig. Om vi nu inte snackar mer extrema begränsningar, typ ett inlägg om dagen. Men jag skulle förmodligen inte gilla det om det infördes.

Saker som begränsningar på antalet inlägg samt begränsad tillgång till forumdelar, det kan leda till att folk lämnar Flashback snarare än betalar för medlemskap. Jag skulle i alla fall eventuellt lämna Flashback i sådana fall. Beroende på hur det kommer se ut.
2019-08-03, 17:18
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Bara vad summan avser, inte vem som är avsändare.

Skulle förvåna mig extremt mycket om ens bankpersonalen kan få fram betalavsändaren efter att dataskyddsförordningen trädde i kraft.
Ok, skulle förvåna mig mycket om de inte kan det eftersom banken har en rapporteringsskyldighet till skatteverket.

Vi får enas om att vi har olika uppfattning om det - du får känna dig trygg i ett premiumsystem, och jag otrygg ... Svårare än så är det ju inte.
2019-08-03, 17:30
Medlem
Citat:
Ok, skulle förvåna mig mycket om de inte kan det eftersom banken har en rapporteringsskyldighet till skatteverket.

Vi får enas om att vi har olika uppfattning om det - du får känna dig trygg i ett premiumsystem, och jag otrygg ... Svårare än så är det ju inte.

Ja men det finns säkert en person som är ansvarig för rapportering som kommer åt det, men inte som det varit förut att varenda servicepersonal ser precis allt.

Jag skulle kunna betala via bankgiro, till externt företag ja som har annat namn än flashback.

Du och övriga misstänksamma skulle ju kunna skicka pengarna i kuvert samt användarnamn på en lapp, kom dock ihåg att använda handskar när du rör kuvertet och pengarna så inte flashback kan ta fingeravtryck och spåra.
2019-08-03, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Alltså, jag skulle inte ha något emot vissa premiumfunktioner. Att kunna betala för att slippa reklam, exempelvis. Och jag skulle förstå varför vissa skulle vilja ha en utökad/obegränsad möjlighet när det gäller PM.

Men när det gäller begränsningar på antalet inlägg och forumdelar, så blir jag mer skeptisk. Det skulle väl funka om vi snackar om exempelvis Laidback, som i stort sett redan är en premiumfunktion. Då alla inte har tillgång till Laidback. Men skulle man behöva betala för att få tillgång till de flesta forumdelarna på Flashback så skulle det förmodligen kunna fungera avskräckande. Långt ifrån alla skulle vara villiga att betala för det.

Nu är jag personligen ingen storpostare, så en begränsning i antalet inlägg skulle troligen inte påverka mig. Om vi nu inte snackar mer extrema begränsningar, typ ett inlägg om dagen. Men jag skulle förmodligen inte gilla det om det infördes.

Saker som begränsningar på antalet inlägg samt begränsad tillgång till forumdelar, det kan leda till att folk lämnar Flashback snarare än betalar för medlemskap. Jag skulle i alla fall eventuellt lämna Flashback i sådana fall. Beroende på hur det kommer se ut.

Har man mindre ranson av inlägg så blir väl effekten att man skriver mer välformulerat och innehållsrikt, än som det är nu att man kan ordbajsa one-liners hej vilt.

Nu använder jag själv ofta one liners, men föredrar själv att läsa välformulerade och välgödda inlägg med substans, fakta och egna tankar.
2019-08-03, 17:37
Medlem
Ebetyls avatar
Det här är ingen blog vad ska diskuteras. att säga att admins är dåliga är som att säga att det finns vatten i havet.
2019-08-03, 18:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Eller så kan man acceptera att folk är olika och brinner för olika saker. Vissa kanske bara vill skoja när de diskuterar, vissa kanske vill bittra av sig (jag), vissa vill visa upp sina nördkunskaper, vissa vill lära sig saker, vissa kan inget men ändå vill vara med i diskussionen så gott det går (kommer varnas för off topic) osv osv.

Låt det vara så istället att folk vill olika med saker och ting, och inte gå mot det som verkar, att alla ska formas och agera likadant.

Det är inte det som diskuteras som förminskar debatten utan hur folk tilltalar varandra. Det säger ju det mesta att det är helt okej att kalla folk för idiot men att det är totalförbjudet att skoja lite och glida från ämnet. Riktigt sjukt skulle jag vilja kalla det.

Så alla som vill skriva bajs i alla trådar bara för att de brinner för det skacfå hålla på med det? Du tänker ju inte ens.

Det är som att plocka bort alla regler totalt.
2019-08-03, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diktatur-Kina
I vanliga mänskliga diskussioner, oavsett om vi diskuterar på jobbet, på en middagsbjudning, eller i media, så tar våra diskussioner olika riktningar: Någon av deltagarna gör en analogi till ett närrelaterat ämne, flera andra deltagare kommenterar detta, och diskussionen tar en ny inriktning.

Om 0.03 används för att behålla en viss stämmning och samma typ av människor i tråden, och varningen som en markering att "du hör inte hemma här", är det olyckligt.

Då måste moderatorn försöka avgöra vilken slags tråd han/hon är i: en middagsbjudning, på jobbet, formellt i media, bland tusentals skrikande åskådare på en hockeymatch. Det slår ofta fel.

Då motverkar man delandet av olika synvinklar och åsikter.

Citat:

Word.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in