2019-08-03, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ett extremt välgrundat antagande, på gränsen till vetande/sanning.
Vetenskap opererar med sannolikheter inte sanningar. Sannolikheten för att en klocka skulle vara självreproducerande är oerhört låg.

Jag håller med, detsamma med liv.
Citera
2019-08-03, 15:44
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ja, jag refererar till vad andra påstår om gud. I det här fallet att bibeln skulle bevisa en viss gud.
Är det öht möjligt att på allvar mena att X bara är ett tomt påstående, och ändå tro att X finns, eller ens bara hävda att man ändå inte har ställning till om X finns?

Inte enl någon betydelse av ordet "tro" som jag känner till iaf.

Ergo, du tror att Gud inte finns.
Citera
2019-08-03, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saauron
Denna fråga slår mig varje gång jag är ensam och har för mycket tid att tänka. Jag bara glor på min omgivning, sjunker in i mig själv och tänker att jag antingen är en apa eller en skapad varelse.

Du knarkar en del va

"human evolution" googla och läs
Citera
2019-08-03, 15:47
Medlem
Citat:
Jag har inte påstått att det är ett bevis.
Vi vet att liv finns, vi vet att naturliga processer finns. Lägger man ihop dem så uppstår möjligheten att naturliga processer kan skapa liv. Några övernaturliga processer känner vi inte till.

Falskt resonemang, bara för att det finns naturliga processer, så betyder det inte att livet uppstått från naturliga processer.

Tvärtom så visar naturliga processer att det är primitivt och inte kan sätta ihop komplexa strukturer så som liv.

Bara för att man inte känner till övernaturliga processer är inte motbevis för hur livet skapades.
Citera
2019-08-03, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jo. Men du kan ju inte ändra mitt exempel. Då får du göra ett eget exempel.
Min gällde klocka vs. sten. Det är oärligt att ändra premisserna för att försöka få ”rätt”.

Så det är skillnad mellan sten och metall, eller hur menar du?
Citera
2019-08-03, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så det är skillnad mellan sten och metall, eller hur menar du?
Du pratade om att en klocka är konstruerad. Menade du egentligen metall??
Citera
2019-08-03, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saauron
En intelligent design behöver inte vara synonymt med ett fläckfritt maskineri.

Det handlar om primära antaganden i slutändan. Materialism är ett antagande precis som tron på högre makter.

Om man verkligen släpper taget så tar man varken ställning för eller emot Gud/gudar. Om man är ateist har man ju bestämt sig för att gud inte finns, vilket inte är att släppa taget. Snarare är det att bilda ett intellektuellt grepp om verkligheten baserat på begränsade observationer.

Se på antikens greker, de trodde på gudar och var smartare än oss. Om mänskligheten under majoriteten av sin historia trott på gudar kan jag tycka det är befängt att utesluta all metafysik. Det är inte nödvändigtvis antipatin mot Gud som stör mig utan det helhjärtade omfamnandet av materialism, kombinerat med ett förnuftsmässigt högmod som ser ned på historien.
Varken ateister eller teister måste ha ”bestämt sig”. Jag är ateist och är tvungen att ändra mig om bra belägg kommer fram.
Citera
2019-08-03, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Fast jag har aldrig påstått det. Citerar du fel nu?

Påstått vadå? Menar du inte att DNA skapats genom naturliga processer?
Citera
2019-08-03, 15:56
Medlem
Citat:
Ja, allt hänger på vad antagandet är grundat på. Man kan ha goda antaganden och man kan ha dåliga antaganden. (och allt däremellan). Så även om jag antar att en klocka är konstruerad, så bygger mitt antagande på många bra belägg. Jag har aldrig sett en klocka uppstå naturligt, jag kan intervjua människor som gör klockor, jag kan besöka där de gör klockor, o.s.v.
Universum och dess innehåll har vi bara ett exempel på, så vi kan inte jämföra och utforska det på samma sätt.

Så om du inte aldrig bevittnat att liv uppstått från naturliga processer, vad är då ditt antagande?
Citera
2019-08-03, 15:59
Medlem
Citat:
Du pratade om att en klocka är konstruerad. Menade du egentligen metall??

Jag pratar om konstruktion oavsett material, det var du som började prata om sten.
Citera
2019-08-03, 16:01
Medlem
Citat:
Så om du inte aldrig bevittnat att liv uppstått från naturliga processer, vad är då ditt antagande?
Suck.... för tionde gången: Jag har inget antagande om hur liv uppstod. Jag vet att detta är extremt jobbigt för vissa, för då måste de belägga sina egna påståenden. Men så är det.

Dock har jag själv skapat liv.
Citera
2019-08-03, 16:04
Medlem
Citat:
Jag pratar om konstruktion oavsett material, det var du som började prata om sten.
Vill du prata om materialet eller att klockan är en konstruktion? Bestäm dig.
Jag jämförde klockor med stenar. Du hoppar hit och dit, då du antagligen vet om att klockanalogin inte håller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in