2019-08-02, 18:51
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Menar du att tjatandet är en godtycklig anledning för misshandel? Då skulle massa barn blivit misshandlade fler gånger om dagen 🧐
Vad jobbiga ni är, pundarhazaren vevade hörlurarna i ansiket på livvakten.
Citera
Medlem
Beslut i häktningsfrågan meddelas tidigast kl 19.15. Vi får nog också veta när de meddelar domen också. Eller så tycker de att detta är ett simpelt gatuslagsmål och meddelar dom direkt och publicerar den om två veckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Skallen skulle inte spricka enligt en av försvarsadvokaterna. Däremot en bula och skinnet skulle spricka. Detta har han väl fått av någon expert.

Träffar du med ett hårt slag, med bottendelen, som är oerhört stark och på rätt/fel ställe på huvudet, så lovar jag att du kan spräcka kraniet. Det behövs inga ”experter” för att begripa detta.
Citera
2019-08-02, 18:52
Medlem
everythingiss avatar
Att oskadliggöra en angripare måste ingå i nödvärnslagen, att avsluta angreppet på angriparen bara för att denne ligger ner på marken gör man väl inte förrän situationen är avvärjd.

Afganen skulle garanterat attackerat sällskapet om de hade avslutat sitt försvar efter första afghankastet.... Då kanske med ett vapen. Inget övervåld användes och ingen skada skedd.... Förutom en kränkt afghan.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Ingen presskonferens ännu med Slobodan? Man hade velat se presskonferens med hjälten Carla Pantzar!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Beslut i häktningsfrågan meddelas tidigast kl 19.15. Vi får nog också veta när de meddelar domen också. Eller så tycker de att detta är ett simpelt gatuslagsmål och meddelar dom direkt och publicerar den om två veckor.

16e är det redan sagt.
Citera
Medlem
Stones avatar
Han vill göra samhällstjänst... suck. Vilken tjänst skulle han kunna göra samhället? LOL. Plocka skit kanske, det har han ju gjort redan så att säga.
Citera
2019-08-02, 18:53
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jaha, då får du väl kalla mig rasist då. Jag konstaterar ändå att hos flashbacksklanen tycks det ha slagit slint när utlänning står mot utlänning.
Då du själv inte anser dig vara rasist, så nöjer jag mig med att beteckna dig smygrasist.
Citera
2019-08-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Men som jag förstått den svenska nödvärnsrätten, är det just det man inte får göra. Ie se till att dom inte reser sej igen.

Man har bara rätt att freda sej. Givetvis en lag skriven i en annan tid. Om man inte är fysiskt helt överlägsen, ser man ju till att motståndaren inte reser sej.

Vi kanske får en ny lag, lex Rocky; som du boxas med på tända får du banka på till dom inte reser sej.

Du får använda så mycket våld som krävs för att skydda eget eller andras liv, t.o.m. skjuta honom i huvudet om det är vad som krävs.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Om en person står framför dig och säger att han ska ta fram en kniv och hugga dig i hjärtat så har du enligt lag rätt att använda det våld som nöden kräver för att avvärja hotet. Du behöver inte vänta tills dess att han faktiskt plockat fram sin kniv och satt den i hjärtat på dig för att du ska ha laga rätt att ta till våld.
Nej, du får knuffa bort honom. Däremot får du inte ta hjälp av dina kompisar, vräka ner honom på golvet och ha sparkfest ...

Det är så enkelt som att det verbala är inte tillräckligt om inte hotbilden i övrigt förstärker det.
Citera
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasilevo
Som regel är det en offentlig handling, jag vet inte vad du är ute efter men jag svarar -Ja, baserat på mina lärdomar av svenska tingsrätter så får du det du frågar efter. (Det finns även några osvenska tingsrätter, men Lunds och Umeås tingsrätt har jag slutat att bråka med, jag vet inte vad notarierna där går på)

Följdfråga-får man ut det som dvd eller kan man få det nedladdat på medhavd usb-sticka ?
(på plan-kontoren kan man själv ladda hem delajplanerna mm via usb.-uttag i skärmarna,är det samma system här ?) Tar dom betalt då ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Signalen som nu istället kommer att sändas ut är att det är ok att trakasera, förfölja och vara hotful mot enskilda och grupper av människor. Är det så att dom med våld försvarar sig eller försöker lära den galna människan en läxa så åker dom i fängelse och "offret" får ett fett skadestånd. Nu blir dessa svin alltmer fredade och våra egna rättigheter att sätta gränser eller försvara oss ännu mer begränsade. Man kan ju alltid hoppas att folk i kostym och slips får känna på maktlösheten då dom står där och försöker ringa polis. Men det är ju klart, dom har ju redan flyttat till bättre områden och går inte omkring bland afghaner och pundare.

Att folk fått stryk i alla tider då dom inte kan lugna sig, är hotfulla och uppträder på ett oacceptabelt sätt i samhället har alltid förekommit. Oftast sker det också i grupp och det är sällan någon dör av det utan förhoppningsvis lär dom sig läxan istället och förbättrar sitt beteende. Nu ska vi ju naturligtvist inte ha ett sådant primitivt samhälle men vad ska folk göra då makten låter sånt här fortsätta och till och med uppmuntrar till det. Fler poliser och väktare på stadens gator kan ju vara en lösning, segregering en annan men varför inte få bort problemen från gatorna istället. Här är borde det ju vara enkelt eftersom afghanerna är återfallsförbrytare, skicka hem dom.

Om man inte tagit detta till rätten så har man gett afghaner rätt att kasta folk i gatan och sen i grupp stå och sparka och slå på dem.

Det tycker inte jag vore en bra signal till ligister av någon sort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in