2019-08-02, 18:44
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasilevo
På måndag så kan man begära ut ljudfilerna från Stockholms tingsrätt, jag gissar att dom ljudfilerna som tingsrätten spelar in för att göra det enklare med förhandlingar i hovrätten snart kommer att hitta till denna tråd på Flashback forum. Så med det sagt, vänta tills på måndag och titta i denna tråd.

Finns det chans på max-CCTV video och TMZ-videon version 2 med oklippt början..?
Citera
2019-08-02, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilkenOsis
Det är DU som inte förstår Svensk lag. Att sparka på någon som ligger ner räknas inte som självförsvar.
"Sparka någon som ligger" är bara ett talesätt. Ligger en person ned krävs mindre våld och utrymme ges för ett mer kontrollerat våldsanvändande för att hålla en person i styr än om han står upp och flaxar i ansiktet på dig. I det här fallet trampar och sparkar de BO på armarna. Hade de behövt hantera honom stående så skulle det sannolikt krävts våld mot ansiktet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, du får inte fysiskt försvara dig mot verbalt hot.
Du får inte ens fysiskt försvara dig mot person när det utförts fysiska attacker på ditt boende.
Så länge du själv eller någon annan inte är under direkt hot och föremål för pågående eller påbörjad attack så gäller inte nödvärnsrätten.

Så må vara fallet, men tycker du det är rätt ur ditt personliga perspektiv om vi bortser från lagen? Följdfrågan är sedan, tycker du inte likt mig att våra lagar är daterade och behöver ses över?

Utför man fysiska attacker på någons boende så hotas alla i boendet och man bör därför få sätta en kula mellan ögonen på förövaren, anser jag. Det är min personliga åsikt, som visserligen förbiser lagen, men som många säkerligen skulle stödja.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krystian
Att du hittar på massa ord för något som inte hänt. Det är problemet.
Jo "faktum är " att du har rätt att använda nödvärn - solklart fall. Där den som blivit trakasserad har väntat ut jättelänge, ber brottslingen gå därifrån men brottslingen kommer tillbaka och till och med slår dig.
De orden har många fler år på nacken än Rinkebysvenskan, och jag är definitivt inte den som "hittat på" dem.

Nej, detta är inget solklart fall -- om det hade varit det hade de aldrig blivit åtalade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
15% av alla brottmål överklagas.....

Tack!
Citera
2019-08-02, 18:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Vilket jävla skitsnack.
Nej, så fungerar vår lagstiftning.
Citera
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Det är inget jobb ... hur kunde du få en sådan tanke???
Flashback har inga anställda skribenter.

Nej, du får inte fysiskt försvara dig mot verbalt hot.
Du får inte ens fysiskt försvara dig mot person när det utförts fysiska attacker på ditt boende.
Så länge du själv eller någon annan inte är under direkt hot och föremål för pågående eller påbörjad attack så gäller inte nödvärnsrätten.
Om en attack avslutats så gäller inte nödvärnsrätten. Du får alltså inte bruka övervåld bara för att du är arg.

Nej, det står inget om det - utan när attacken är avvärjd så upphör nödvärn.

Om det är en hotfull situation får man exempelvis knuffa bort personen i fråga, det är inget man åker dit på per automatik. Klart man får, inte mer våld än nöden kräver får användas. Det står själv i lagboken, spelar ingen roll vad för sorts våldsbrott du blir utsatt för, du får göra vad du kan för att ta dig fri från situationen. övervåld hör inte dit såklart.
Senast redigerad av henkess 2019-08-02 kl. 18:48.
Citera
Medlem
Citat:
Ok, jag läste ett inlägg och tog informationen därifrån.

Personligen anser jag att han själv varit så drivande i situationen så att han inte skall ha något skadestånd alls. Däremot bör svensk rätt avkunna en dom om misshandel eftersom man annars sänder ut signalen att gängstryk är okej.
Signalen som nu istället kommer att sändas ut är att det är ok att trakasera, förfölja och vara hotful mot enskilda och grupper av människor. Är det så att dom med våld försvarar sig eller försöker lära den galna människan en läxa så åker dom i fängelse och "offret" får ett fett skadestånd. Nu blir dessa svin alltmer fredade och våra egna rättigheter att sätta gränser eller försvara oss ännu mer begränsade. Man kan ju alltid hoppas att folk i kostym och slips får känna på maktlösheten då dom står där och försöker ringa polis. Men det är ju klart, dom har ju redan flyttat till bättre områden och går inte omkring bland afghaner och pundare.

Att folk fått stryk i alla tider då dom inte kan lugna sig, är hotfulla och uppträder på ett oacceptabelt sätt i samhället har alltid förekommit. Oftast sker det också i grupp och det är sällan någon dör av det utan förhoppningsvis lär dom sig läxan istället och förbättrar sitt beteende. Nu ska vi ju naturligtvist inte ha ett sådant primitivt samhälle men vad ska folk göra då makten låter sånt här fortsätta och till och med uppmuntrar till det. Fler poliser och väktare på stadens gator kan ju vara en lösning, segregering en annan men varför inte få bort problemen från gatorna istället. Här är borde det ju vara enkelt eftersom afghanerna är återfallsförbrytare, skicka hem dom.
Citera
Medlem
Smurfaaans avatar
Låter som några här hört slutpläderingen live? Vart i så fall... Tänker det är inte tillåtet sända live från en rättegång? Eller bara följt dem som jag på diverse sajter med direktrapportering?
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Oförblommerad rasism ja, men visst har du rätt i att utlänningarna inte är utav blott en ras.
Jaha, då får du väl kalla mig rasist då. Jag konstaterar ändå att hos flashbacksklanen tycks det ha slagit slint när utlänning står mot utlänning.
Citera
2019-08-02, 18:47
Medlem
Tagelapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Någon måste lägga upp hela hennes pläderingen på någon sajt. Den måste sparas och spridas. Hon beskriver den typiske ensamkommande afghanen/hazaren helt perfekt. Ett riktigt jävla EPISKT anförande.

Jag läste och kopierade hennes plädering (Expressen). Hon är ta mig fan en stjärna!
Så imponerande. Glasklar. Knivskarp.
Vilken kvinna.

Hur hon malde ner afghanen till skit och ingenting. Tog heder och ära av honom. Episkt. Det måste sparas.
Citera
2019-08-02, 18:47
Medlem
kirugumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Han röntgades över revbenen, läkarna fann inget, de kunde också konstatera att den sneda näsan med all sannolikhet var en äldre skada. MÄ klagade också på att läkarna inte brydde sig om honom tillräckligt. Jag hoppas att detta leder till en friande dom, det är för många lögner från MÄ att det ens ska vara underhållande.
Han sa också att sjuksköterskan el läkaren sagt att man inte kan röntga revben här i
Sverige...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in