2019-08-02, 18:47
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tror du är helt rätt ute.

Tack Micro, Inte ofta jag håller med dig men du verkar ha ett stort kunnande inom rättsväsendet. Domen baserar jag helt på att jag varit i samma situation själv Dock som Svensk medborgare, ostraffad och med fast jobb slapp jag undan med samhällstjänst och villkorlig dom. Det närmaste här är väl dock fängelse - avtjänad tid i häkte för icke svensk medborgare och att man i så fall slipper betala enorma skadestånd till åtalad? Om man nu har detta i beräkningen förstås?
Senast redigerad av substitute 2019-08-02 kl. 18:51.
Citera
2019-08-02, 18:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Truthseeker
Så må vara fallet, men tycker du det är rätt ur ditt personliga perspektiv om vi bortser från lagen? Följdfrågan är sedan, tycker du inte likt mig att våra lagar är daterade och behöver ses över?

Utför man fysiska attacker på någons boende så hotas alla i boendet och man bör därför få sätta en kula mellan ögonen på förövaren, anser jag. Det är min personliga åsikt, som visserligen förbiser lagen, men som många säkerligen skulle stödja.
Jag vill inte ha en lagstiftning som tillåter flera att sparka på en liggande person för att de känner sig provocerade -- vill du?

Inser du vilken rätt det skulle ge till afghan, marockan och andra gäng som drar omkring?
Citera
2019-08-02, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Signalen som nu istället kommer att sändas ut är att det är ok att trakasera, förfölja och vara hotful mot enskilda och grupper av människor. Är det så att dom med våld försvarar sig eller försöker lära den galna människan en läxa så åker dom i fängelse och "offret" får ett fett skadestånd. Nu blir dessa svin alltmer fredade och våra egna rättigheter att sätta gränser eller försvara oss ännu mer begränsade. Man kan ju alltid hoppas att folk i kostym och slips får känna på maktlösheten då dom står där och försöker ringa polis. Men det är ju klart, dom har ju redan flyttat till bättre områden och går inte omkring bland afghaner och pundare.

Att folk fått stryk i alla tider då dom inte kan lugna sig, är hotfulla och uppträder på ett oacceptabelt sätt i samhället har alltid förekommit. Oftast sker det också i grupp och det är sällan någon dör av det utan förhoppningsvis lär dom sig läxan istället och förbättrar sitt beteende. Nu ska vi ju naturligtvist inte ha ett sådant primitivt samhälle men vad ska folk göra då makten låter sånt här fortsätta och till och med uppmuntrar till det. Fler poliser och väktare på stadens gator kan ju vara en lösning, segregering en annan men varför inte få bort problemen från gatorna istället. Här är borde det ju vara enkelt eftersom afghanerna är återfallsförbrytare, skicka hem dom.

Precis, kamratuppfostran. Nu vill ju ingen tillbaka till ett samhälle där folk tar lagen i egna händer men då krävs det ju att staten gör det istället. Helt klart borde afganerna blivit åtalade de med.
Citera
2019-08-02, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirugumi
https://minfil.com/N9qfYf19nf/EA1AAC95-7226-4A99-BDFB-EF063342B2C3_jpeg

Han är cool hörluren.

Känns fejk, någon som kan verifiera?
Citera
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, så fungerar vår lagstiftning.
Om en person står framför dig och säger att han ska ta fram en kniv och hugga dig i hjärtat så har du enligt lag rätt att använda det våld som nöden kräver för att avvärja hotet. Du behöver inte vänta tills dess att han faktiskt plockat fram sin kniv och satt den i hjärtat på dig för att du ska ha laga rätt att ta till våld.
Citera
Medlem
Bajsbaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfaaan
Låter som några här hört slutpläderingen live? Vart i så fall... Tänker det är inte tillåtet sända live från en rättegång? Eller bara följt dem som jag på diverse sajter med direktrapportering?
Det är tillåtet att spela in ljud i rättegångssalar med vissa undantag. Film och foto är däremot förbjudet. Tv4 har lagt upp delar i efterhand där de censurerat namn.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Om det är en hotfull situation får man exempelvis knuffa bort personen i fråga, det är inget man åker dit på per automatik. Klart man får, inte mer våld än nöden kräver får användas. Det står själv i lagboken, spelar ingen roll vad för sorts våldsbrott du blir utsatt för, du får göra vad du kan för att ta dig fri från situationen. övervåld hör inte dit såklart.
Om personen står i ditt ansikte och väser hot så är det närheten och det hot det utgör rent fysiskt som ger dig rätten att knuffa bort vederbörande -- inte det verbala i sig.
Citera
2019-08-02, 18:50
Medlem
Fojoss avatar
Nödvärnslagarna är tyvärr fast innan 70-talet, då vi inte hade en stor invandring av våldsamma typer.
Citera
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Om en person står framför dig och säger att han ska ta fram en kniv och hugga dig i hjärtat så har du enligt lag rätt att använda det våld som nöden kräver för att avvärja hotet. Du behöver inte vänta tills dess att han faktiskt plockat fram sin kniv och sätt den i hjärtat på dig för att du ska ha laga rätt att ta till våld.

Försätta ur stridbart skick. Det är sen gammalt
Citera
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Sparkarna på BO blir inte berättigade på grund av hans senare lögner.
Så du menar att dessa sparkar eller snarare markeringar - som bevisligen inte orsakade någon skada - trumfar allt annat? Jag är helt med på att man rent generellt inte bör sparka på liggande men jag ser kanske saker annorlunda.
BO i detta fall är inget brottsoffer utan en kriminell parasit som söker skadestånd.
Citera
2019-08-02, 18:51
Medlem
Hazizas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo
Känns fejk, någon som kan verifiera?

Kolla på hans Facebook finns där "Mustafa Jafari"
Citera
2019-08-02, 18:51
Medlem
Vasilevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Finns det chans på max-CCTV video och TMZ-videon version 2 med oklippt början..?

Som regel är det en offentlig handling, jag vet inte vad du är ute efter men jag svarar -Ja, baserat på mina lärdomar av svenska tingsrätter så får du det du frågar efter. (Det finns även några osvenska tingsrätter, men Lunds och Umeås tingsrätt har jag slutat att bråka med, jag vet inte vad notarierna där går på)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in