2019-07-23, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dawkins.strumpor
När man närmar sig Gud märker man snabbt att hela världen är i den ondes våld, och de vet inte ens om det själva. Jag kan tänka mig att det är därför munkar gömmer sig i kloster, och att Jesus inte hade någonstans att sova.

Jag skulle gärna ta det blå pillret, jag har aldrig haft intresse av det andliga. Men så verkar det inte vara bestämt. Det röda pillret kommer att köras ner i halsen på mig med mer eller mindre våld, medans doktorn påstår att det är bra för mig.
Fast det Jesus gjort är klart, och det finns mycket gott i världen vi ska ta vara på. Man behöver inte gömma sig. Man får stärka sig andligt steg för steg, ingen kan växa och ge allt till Gud på en gång. Och det ska ske med glädje liksom...
Citera
2019-07-24, 01:08
Medlem
Livet är en existentiell utveckling och allt det vi möter i det yttre, den fysiska tillvaron är enbart instrument och verktyg för att nå fram till vårt inre. Varje utmaning finns där för att skapa medvetenhet och denna medvetenhet är allomfattande och bortom tankarna. Lidandet drar bort uppmärksamheten från intellektet och tankarna, dvs. det som förhindrar dig att se livet för vad det är, enheten och den skönhet som faktiskt finns i allt. Förstår du skillnaden? Livet i sig är den konstruktion du själv är en del utav och per automatik når du alltid dina mål eftersom dina föregående tankar leder dig dit. "Som du sår får du skörda" står det i Bibeln. Det är en omskrivning av det jag nyss skrev. Livet är perfekt i sin uppbyggnad eftersom du alltid upplever konsekvensen av dig själv och då menar jag dina tankar och ditt handlande.**Bejaka de glimtar av större medvetenhet som vi alla har då och då så kommer glimtarna bli till stunder, stunderna blir allt mer en del av varandet och därmed minskar intellektets kontroll via den intensiva tankeströmmen. Alla prövningar är till för detta och ju mer "ont" det gör i din livssituation desto större stillhet uppstår - Så Guds skapelse är ju trots allt inte så "ond" som den kan ge sken utav utan enbart kärleksfull och fulländad i varje detalj.*Vi måste möta mörker, ondska, utmaningar för att förstå oss själva, varandra och livet. På grundval av detta bygger vi en bättre värld.*Tro på livet - Tro på Gud. Livet är du, jag, alla andra och våra livsomständigheter.
Senast redigerad av Agapius 2019-07-24 kl. 01:10.
Citera
2019-07-24, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agapius
Livet är en existentiell utveckling och allt det vi möter i det yttre, den fysiska tillvaron är enbart instrument och verktyg för att nå fram till vårt inre. Varje utmaning finns där för att skapa medvetenhet och denna medvetenhet är allomfattande och bortom tankarna. Lidandet drar bort uppmärksamheten från intellektet och tankarna, dvs. det som förhindrar dig att se livet för vad det är, enheten och den skönhet som faktiskt finns i allt. Förstår du skillnaden? Livet i sig är den konstruktion du själv är en del utav och per automatik når du alltid dina mål eftersom dina föregående tankar leder dig dit. "Som du sår får du skörda" står det i Bibeln. Det är en omskrivning av det jag nyss skrev. Livet är perfekt i sin uppbyggnad eftersom du alltid upplever konsekvensen av dig själv och då menar jag dina tankar och ditt handlande.**Bejaka de glimtar av större medvetenhet som vi alla har då och då så kommer glimtarna bli till stunder, stunderna blir allt mer en del av varandet och därmed minskar intellektets kontroll via den intensiva tankeströmmen. Alla prövningar är till för detta och ju mer "ont" det gör i din livssituation desto större stillhet uppstår - Så Guds skapelse är ju trots allt inte så "ond" som den kan ge sken utav utan enbart kärleksfull och fulländad i varje detalj.*Vi måste möta mörker, ondska, utmaningar för att förstå oss själva, varandra och livet. På grundval av detta bygger vi en bättre värld.*Tro på livet - Tro på Gud. Livet är du, jag, alla andra och våra livsomständigheter.
Försöker du lansera en dålig variant av 60 - tals new- age?
Bygger ni en bättre värld då ni inte har en minsta lilla hum om vad den här världen går ut på!
Citera
2019-07-24, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Försöker du lansera en dålig variant av 60 - tals new- age?
Bygger ni en bättre värld då ni inte har en minsta lilla hum om vad den här världen går ut på!

Berätta gärna vad du tror den här världen går ut på. Du har mitt öra. Jag kommer nog kunna bemöta dig i diskussionen.
Citera
2019-07-24, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agapius
Intressant, har du tips på litteratur tex hemsidor och annat man kan läsa? Hur menar du mer stillhet uppstår med prövningar? Själv är jag ett nervöst vrak av alla prövningar...
Citera
2019-07-24, 17:26
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Tänk om det vore så enkelt, men Gud vill ha allt eller inget. Jag har lite kvar att göra innan jag låter mig sugas in i den där världen, och när jag väl gör det vet jag från statistik att det ändå bara håller ett par veckor. Ett litet hopp finns också kvar att Han en dag ger upp, pissar off och lämnar mig ifred.

Det var så det fungerar, närma er Gud och allsmäktige fadern kommer närma sig er!

På väg till helvetets eld, vill verkligen inte sluta upp som dawkins tro på det!
Citera
2019-07-24, 18:52
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
skitsnack.

Tyvärr fungerar det inte som du beskriver det i verkligheten, du får diskutera med någon av dessa ateister istället.

Och citera inte mig mer.
Citera
2019-07-24, 22:08
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blyon
Men tycker du inte det är vackert om Jesus, samlade upp allt slam hos mänskligheten och offrade sig själv på ett kors för att försona oss med Gud? Vad mer kan man göra?
Vackert? Det är nog snarare makabert med en släng av schizofreni. Först skapar er gud allting så han blir då även orsaken till synden, sedan offrar han sig själv till sig själv (Jesus är Gud påstås det), för att därmed kunna rädda oss människor från sig själv. Det är ju inte djävulen som kommer tortera och grilla oss i helvetes elden, utan gud själv enligt bibeln: Luk 12:5; 2 Petrus 2:9. Förutom att bestraffa oss, så avgör han även vem som ska straffas. Att folk ännu tror på sådana morbida sagor är minst sagt häpnadsväckande år 2019.
Citera
2019-07-24, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Vackert? Det är nog snarare makabert med en släng av schizofreni. Först skapar er gud allting så han blir då även orsaken till synden, sedan offrar han sig själv till sig själv (Jesus är Gud påstås det), för att därmed kunna rädda oss människor från sig själv. Det är ju inte djävulen som kommer tortera och grilla oss i helvetes elden, utan gud själv enligt bibeln: Luk 12:5; 2 Petrus 2:9. Förutom att bestraffa oss, så avgör han även vem som ska straffas. Att folk ännu tror på sådana morbida sagor är minst sagt häpnadsväckande år 2019.
Jesus blev född av helig ande och är därmed förenad med Gud. Han är Guds enfödde son enligt bibeln. Han kom till just för att det ska bli en möjlighet för synden att utplånas.
Gud skapade människor med egen vilja av kärlek.
Hur kan Gud vara orsaken till synden? Vi skapades i Guds avbild och har förmågan att synda. Folk blir ju ledsna när deras barn inte lyder och relationen kan skadas, hur mkt då Gud som skapade oss? Återigen, folk på FB har inte upplevt andligen det bibeln har att säga.
Citera
2019-07-24, 22:57
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Jesus blev född av helig ande och är därmed förenad med Gud. Han är Guds enfödde son enligt bibeln. Han kom till just för att det ska bli en möjlighet för synden att utplånas.
Kom till? Har Jesus skapats? Det säger inte bibeln, han är A och O, begynnelsen och slutet. I skapelseberättelsen sägs det även "Låt OSS göra människor till vår avbild, till att vara oss lika." (1 Mosebok 1:26). Vilka åsyfta om inte fadern och sonen här menar du? Jehova och Lucifer?
Citat:
Gud skapade människor med egen vilja av kärlek.
Det hävdar ni, men innebörden blir ofrånkomlig. En allsmäktig gud måste vetat om att synden skulle ske. Eller menar du att han inte ser allt som skall komma hända i framtiden? Varför skapar han änglar från första början som han vet kommer göra uppror mot honom och lura människan i fördärvet?
Citat:
Hur kan Gud vara orsaken till synden? Vi skapades i Guds avbild och har förmågan att synda. Folk blir ju ledsna när deras barn inte lyder och relationen kan skadas, hur mkt då Gud som skapade oss?
Jämförelsen med barn som inte lyder håller inte, eftersom skillnaden av resultatet inte står i proportion med straffet som drabbar hela människosläktet. Det är en oärlig analogi som kristna ofta tar till i sina taffliga försök till retorik. Skulle snarare hellre jämföra med det sjuka om en förälder satte en kniv i barnets hand. Barnet förstår inte, och kommer med största sannolikhet att svårt skada sig och kanske även andra, ja t o m dö på kuppen. Således är föräldern orsaken till vad som sker.
Citat:
Återigen, folk på FB har inte upplevt andligen det bibeln har att säga.
Alla troende och religiösa är salig på sin tro och andlighet. Alla upplever de "gud", trots att deras olika läror och doktriner skiljer sig helt åt. Jag träffade på 2 mormoner på bussen nyligen, glada och hövliga snubbar som började prata med mig. De ser sig som äkta kristna, upplever Jesus och andligheten. Andra kristna ser dem som falska profeter, då de har en annorlunda tolkning av bibeln och en extra bok. Det är intressant hur troende förkastar och ser ner på andra troendes sk "andlighet" och i näst andetag lyfter fram sin egen som äkta. Naturligtvis kan man inte förlita sig på känslor, det finns folk som anser att de är guds son också, de är helt övertygade om att så är fallet. Personligen tror jag inte de menar något illa, de är bara i behov av vård. Sedan kan även icke troende uppleva en slags "andlighet" genom att t ex meditera. Bevisar det gud? Knappast! Ska vi rätta oss och utgå från människors känslotillstånd kan vad som helst vara sanning.
Citera
2019-07-24, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Kom till? Har Jesus skapats? Det säger inte bibeln, han är A och O, begynnelsen och slutet. I skapelseberättelsen sägs det även "Låt OSS göra människor till vår avbild, till att vara oss lika." (1 Mosebok 1:26). Vilka åsyfta om inte fadern och sonen här menar du? Jehova och Lucifer?

Det hävdar ni, men innebörden blir ofrånkomlig. En allsmäktig gud måste vetat om att synden skulle ske. Eller menar du att han inte ser allt som skall komma hända i framtiden? Varför skapar han änglar från första början som han vet kommer göra uppror mot honom och lura människan i fördärvet?

Jämförelsen med barn som inte lyder håller inte, eftersom skillnaden av resultatet inte står i proportion med straffet som drabbar hela människosläktet. Det är en oärlig analogi som kristna ofta tar till i sina taffliga försök till retorik. Skulle snarare hellre jämföra med det sjuka om en förälder satte en kniv i barnets hand. Barnet förstår inte, och kommer med största sannolikhet att svårt skada sig och kanske även andra, ja t o m dö på kuppen. Således är föräldern orsaken till vad som sker.
Alla troende och religiösa är salig på sin tro och andlighet. Alla upplever de "gud", trots att deras olika läror och doktriner skiljer sig helt åt. Jag träffade på 2 mormoner på bussen nyligen, glada och hövliga snubbar som började prata med mig. De ser sig som äkta kristna, upplever Jesus och andligheten. Andra kristna ser dem som falska profeter, då de har en annorlunda tolkning av bibeln och en extra bok. Det är intressant hur troende förkastar och ser ner på andra troendes sk "andlighet" och i näst andetag lyfter fram sin egen som äkta. Naturligtvis kan man inte förlita sig på känslor, det finns folk som anser att de är guds son också, de är helt övertygade om att så är fallet. Personligen tror jag inte de menar något illa, de är bara i behov av vård. Sedan kan även icke troende uppleva en slags "andlighet" genom att t ex meditera. Bevisar det gud? Knappast! Ska vi rätta oss och utgå från människors känslotillstånd kan vad som helst vara sanning.
Jesus är en livgivande Ande, så ja han har alltid funnits, men hans kropp kom till i mänsklig gestalt. Så menade jag, att han föddes.

Jo han ser allt som ska komma, men det är inte samma som att säga att han skapade synden. Du har ju läst att Gud blev "ledsen" över skapelsen och försökte utrota den om det inte var för Noa tex. Vi fick fri vilja. Det är växelverkan i livet, Gud kan editera verkligheten in real time.

Riktigt troende människor ser knappast ned på andra, de är upptagna med att jobba på sig själva för det mesta. Jag har träffat mormoner och har bara gott att säga om dem. Själv har jag ingen inriktning och äger inte mycket kunskap, men den kunskap jag har leder mig till tro. Ju mer jag lär mig , desto mer tro får jag.

Varför håller inte argumentet om barn vs föräldrar? Ingen har satt en kniv i våra händer, men vi har kropp, själ och ande. Anden är lik Gud och kroppen och själen kan gå förlorade om vi ej tar oss i akt. Vi är oerhört komplexa varelser, vi kan ta död på varandra och skapa all slags misär. Vem har sagt att troende inte kan gå förlorade? Och varför framstår alla troende som en kategori för sig? Som om troende inte kan variera i form, storlek och intellekt. Det är klart att organiserad religion kan vara farlig, men det är man-made. Sanningen om Gud kvarstår, det står i bibeln att han är absolut...
Citera
2019-08-01, 20:22
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Jesus är en livgivande Ande, så ja han har alltid funnits, men hans kropp kom till i mänsklig gestalt. Så menade jag, att han föddes.
Fortfarande samma gud. Därav håller mina resonemang.
Citat:
Jo han ser allt som ska komma, men det är inte samma som att säga att han skapade synden. Du har ju läst att Gud blev "ledsen" över skapelsen och försökte utrota den om det inte var för Noa tex. Vi fick fri vilja. Det är växelverkan i livet, Gud kan editera verkligheten in real time.
Fortfarande absurt agerande. Frågan kvarstår: Varför skapa änglar från första början som han vet kommer göra uppror och lura hela mänskligheten i fördärvet?
Citat:
Riktigt troende människor ser knappast ned på andra, de är upptagna med att jobba på sig själva för det mesta. Jag har träffat mormoner och har bara gott att säga om dem. Själv har jag ingen inriktning och äger inte mycket kunskap, men den kunskap jag har leder mig till tro. Ju mer jag lär mig , desto mer tro får jag.
Jag håller helt med dig om mormonerna. De missionerar visserligen för vad de tror på, men är inte lika pådyvlade med sin tro som t ex Jehovas vittnen. De ställde lite frågor till mig, jag svarade varefter de tog i hand sedan var det inte mer med det.
Citat:
Varför håller inte argumentet om barn vs föräldrar? Ingen har satt en kniv i våra händer, men vi har kropp, själ och ande.
Vilka belägg finns egentligen för det påståendet? Bibeln duger inte. Snarare är det väl ändå så att vi har en kropp samt ett medvetande. En del kallar detta medvetande för "själ", fine. Men det behövs ingen gud för det.
Citat:
Anden är lik Gud
Vilken gud?
Citat:
kroppen och själen kan gå förlorade om vi ej tar oss i akt.
Överens. Människor omkommer oturligt nog hela tiden, varje dag 365 dagar om året i sjukdomar, olyckor, av brottsliga handlingar o s v. För att få kickar utsätter sig dessutom massor av människor för livsfara genom att göra "dumma" saker. När huvudet är dumt får kroppen lida. Kroppen och tillhörande medvetande upphör existera, eller slocknar vid dödens inträde.
Citat:
Vi är oerhört komplexa varelser, vi kan ta död på varandra och skapa all slags misär. Vem har sagt att troende inte kan gå förlorade?
Överens. Troende säger ju däremot själva ofta att de är "frälsta". Frälst = räddad. Däremot avlider ju även de, precis som alla andra Homo sapiens av diverse hemskheter. Så bevisligen har de inget skydd av sin Gud, åtminstone inte i jordelivet. Inom kristendomen sägs/tolkas det ju lite hejvilt men de verkar ändå rätt överens om något slags uppvaknande från döden vid Jesu återkomst, vilket såklart bryter mot alla naturlagar. Dessutom, ju mer en gud inverkar i världen, desto lättare borde den vara att upptäcka. Och allting som sker är precis tvärtom.
Citat:
Och varför framstår alla troende som en kategori för sig? Som om troende inte kan variera i form, storlek och intellekt.
Överens. Självfallet finns det alla möjliga teistiska grupperingar, allt från de som har en svagare och mer abstrakt gudstro men inte är särskilt engagerade i större sammanhang eller går ofta i kyrkan tills de så kallade fundamentalistiska, riktigt farliga som är beredda att ta till vapen i sin övertygelse.
Citat:
Det är klart att organiserad religion kan vara farlig, men det är man-made.
Klart det är människan som är orsak, eftersom religionen är en mänsklig konstruktion ;-)
Gud är en idé, ett begrepp som vi människor hittat på. Allt är orsakat av människor.
Idén om religion, om religiösa dogmer försvårar däremot utvecklingen i ett antal avseenden. Det är svårare att komma tillrätta med kvinnoförtryck om man kan åberopa gudomlig sanktion. Vi behöver inte diskutera om man kan behandla kvinnor så för det finns i profetens tradition, eller står i så de religiösa skrifterna. Kvinnor ska sitta på egen plats i bussen, kvinnor ska förvägras abort, kvinnor ska stenas till död o s v. Man kan alltid hänvisa till religionen och de försvårar processen till ett friare liv för de människorna. Har du en aning om hur mycket religiöst förtryck som finns på jorden?
Citat:
Sanningen om Gud kvarstår, det står i bibeln att han är absolut...
Bibeln är inget bevis på gud existens. Dessutom, är det inte en märklig tillfällighet att nästan alla troende har samma tro som sina föräldrar och oftast är geografiskt knuten till vart man fötts på jorden? Och det råkar alltid vara just den ”sanna och rätta” tron. Som Professor Dawkins uttryckte sig i denna intressanta fråga: Om du vore född i Indien, skulle du sagt samma sak om Krishna och herren Shiva. Vore du född i Afghanistan skulle du säkerligen säga samma sak om Allah. Vore du född i antikens Grekland skulle du säga samma sak om Zeus och Apollo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in