Citat:
Ursprungligen postat av
Blyon
Jesus är en livgivande Ande, så ja han har alltid funnits, men hans kropp kom till i mänsklig gestalt. Så menade jag, att han föddes.
Fortfarande samma gud. Därav håller mina resonemang.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blyon
Jo han ser allt som ska komma, men det är inte samma som att säga att han skapade synden. Du har ju läst att Gud blev "ledsen" över skapelsen och försökte utrota den om det inte var för Noa tex. Vi fick fri vilja. Det är växelverkan i livet, Gud kan editera verkligheten in real time.
Fortfarande absurt agerande. Frågan kvarstår: Varför skapa änglar från första början som han vet kommer göra uppror och lura hela mänskligheten i fördärvet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Blyon
Riktigt troende människor ser knappast ned på andra, de är upptagna med att jobba på sig själva för det mesta. Jag har träffat mormoner och har bara gott att säga om dem. Själv har jag ingen inriktning och äger inte mycket kunskap, men den kunskap jag har leder mig till tro. Ju mer jag lär mig , desto mer tro får jag.
Jag håller helt med dig om mormonerna. De missionerar visserligen för vad de tror på, men är inte lika pådyvlade med sin tro som t ex Jehovas vittnen. De ställde lite frågor till mig, jag svarade varefter de tog i hand sedan var det inte mer med det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blyon
Varför håller inte argumentet om barn vs föräldrar? Ingen har satt en kniv i våra händer, men vi har kropp, själ och ande.
Vilka belägg finns egentligen för det påståendet? Bibeln duger inte. Snarare är det väl ändå så att vi har en kropp samt ett medvetande. En del kallar detta medvetande för "själ", fine. Men det behövs ingen gud för det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blyon
Anden är lik Gud
Vilken gud?
Citat:
Ursprungligen postat av
Blyon
kroppen och själen kan gå förlorade om vi ej tar oss i akt.
Överens. Människor omkommer oturligt nog hela tiden, varje dag 365 dagar om året i sjukdomar, olyckor, av brottsliga handlingar o s v. För att få kickar utsätter sig dessutom massor av människor för livsfara genom att göra "dumma" saker. När huvudet är dumt får kroppen lida. Kroppen och tillhörande medvetande upphör existera, eller slocknar vid dödens inträde.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blyon
Vi är oerhört komplexa varelser, vi kan ta död på varandra och skapa all slags misär. Vem har sagt att troende inte kan gå förlorade?
Överens. Troende säger ju däremot själva ofta att de är "frälsta". Frälst = räddad. Däremot avlider ju även de, precis som alla andra Homo sapiens av diverse hemskheter. Så bevisligen har de inget skydd av sin Gud, åtminstone inte i jordelivet. Inom kristendomen sägs/tolkas det ju lite hejvilt men de verkar ändå rätt överens om något slags uppvaknande från döden vid Jesu återkomst, vilket såklart bryter mot alla naturlagar. Dessutom, ju mer en gud inverkar i världen, desto lättare borde den vara att upptäcka. Och allting som sker är precis tvärtom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blyon
Och varför framstår alla troende som en kategori för sig? Som om troende inte kan variera i form, storlek och intellekt.
Överens. Självfallet finns det alla möjliga teistiska grupperingar, allt från de som har en svagare och mer abstrakt gudstro men inte är särskilt engagerade i större sammanhang eller går ofta i kyrkan tills de så kallade fundamentalistiska, riktigt farliga som är beredda att ta till vapen i sin övertygelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blyon
Det är klart att organiserad religion kan vara farlig, men det är man-made.
Klart det är människan som är orsak, eftersom religionen är en mänsklig konstruktion ;-)
Gud är en idé, ett begrepp som vi människor hittat på. Allt är orsakat av människor.
Idén om religion, om religiösa dogmer försvårar däremot utvecklingen i ett antal avseenden. Det är svårare att komma tillrätta med kvinnoförtryck om man kan åberopa gudomlig sanktion. Vi behöver inte diskutera om man kan behandla kvinnor så för det finns i profetens tradition, eller står i så de religiösa skrifterna. Kvinnor ska sitta på egen plats i bussen, kvinnor ska förvägras abort, kvinnor ska stenas till död o s v. Man kan alltid hänvisa till religionen och de försvårar processen till ett friare liv för de människorna. Har du en aning om hur mycket religiöst förtryck som finns på jorden?
Citat:
Ursprungligen postat av
Blyon
Sanningen om Gud kvarstår, det står i bibeln att han är absolut...
Bibeln är inget bevis på gud existens. Dessutom, är det inte en märklig tillfällighet att nästan alla troende har samma tro som sina föräldrar och oftast är geografiskt knuten till vart man fötts på jorden? Och det råkar alltid vara just den ”sanna och rätta” tron. Som Professor Dawkins uttryckte sig i denna intressanta fråga: Om du vore född i Indien, skulle du sagt samma sak om Krishna och herren Shiva. Vore du född i Afghanistan skulle du säkerligen säga samma sak om Allah. Vore du född i antikens Grekland skulle du säga samma sak om Zeus och Apollo.