2019-07-23, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blyon
Det finns säkert lika många tolkningar som det finns människor...
Men tycker du inte det är vackert om Jesus, samlade upp allt slam hos mänskligheten och offrade sig själv på ett kors för att försona oss med Gud? Vad mer kan man göra?
Ser inget vackert i det alls faktiskt. Att Gud inte kan förlåta oss för de konstiga regler han har, utan att döda sin son, är bara makabert, inte vackert. Enligt mig.
Att offra sig för att rädda någon i direkt fara kan jag se storhet i.
Citera
2019-07-23, 17:23
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Precis som TwoThousand skrev är du väldigt nära Gud om du är kärleksfull. Det kan komma utmaningar i livet som kan göra att det kan vara väldigt svårt att vara kärleksfull - inte minst mot sig själv. Se hur många som alkoholiserar sig, äter kasst, själskadar sig mm för att bedöva en smärta inombords. Så kärlek har i min mening alltid med Gud att göra - Gud är kärlek.
Nej. Man kan definitivt vara lycklig och kärleksfull utan att vara troende.
Citera
2019-07-23, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ser inget vackert i det alls faktiskt. Att Gud inte kan förlåta oss för de konstiga regler han har, utan att döda sin son, är bara makabert, inte vackert. Enligt mig.
Att offra sig för att rädda någon i direkt fara kan jag se storhet i.
Enligt bibeln var vi ju i direkt fara...att inte nå försoning...
Citera
2019-07-23, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej. Man kan definitivt vara lycklig och kärleksfull utan att vara troende.
Klart man kan, men det är ändå en universell och kärleksfull Gud som ser till att så sker...
Citera
2019-07-23, 17:37
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Klart man kan, men det är ändå en universell och kärleksfull Gud som ser till att så sker...
Det har du ingen aning om. Det är vad du hoppas eller önskar. Det finns inga som helst belägg för det.
Citera
2019-07-23, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dawkins.strumpor
Tänk om det vore så enkelt, men Gud vill ha allt eller inget. Jag har lite kvar att göra innan jag låter mig sugas in i den där världen, och när jag väl gör det vet jag från statistik att det ändå bara håller ett par veckor. Ett litet hopp finns också kvar att Han en dag ger upp, pissar off och lämnar mig ifred.
Fast ingen klarar gå från noll till hundra liksom, Gud vill även göra det enkelt - hans börda är lätt. Det ska inte heller vara en annan värld, tror du har nästan prestationsångest över det hela.
Om du vill att han lämnar dig ifred gör han nog det...
Citera
2019-07-23, 17:39
Medlem
Citat:
Ja, det sägs så. Gud bestämde att vi var i fara och att bästa (enda??) sättet att lösa detta var att plåga ihjäl en människa (?).
Citera
2019-07-23, 17:40
Medlem
Citat:
Inte bibelns Gud, med andra ord?
Citera
2019-07-23, 17:41
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Så därför var gud tvingad till att döda sin egen son. Korkat och ologiskt så det stör. Till och med jag kan förlåta människor utan att döda mina barn.
Citera
2019-07-23, 17:59
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det kan iofs möjligen ha något att göra med att debatt är själva poängen med Flashback, och att man nog öht inte har här att göra om man inte vill vara med om det.

Du har helt rätt! Men här var icke fråga om Guds existens utan snarare om hur man som sökare kan närma sig Gud. TS vill ha tips på hur man kan läsa bibeln eller be, han avsåg ej debattera Guds existens. OT förstör många trådar. Detta tror jag du håller med om.
Citera
2019-07-23, 18:01
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Tack!

Det är smått komiskt hur uppgivet det känns här, man får ingen cosy feeling alls. Inläggen ska följa en viss praxis och man ska vara så vetenskaplig som möjligt...och ateistisk. Andlighet är något vackert och som ska lyfta en. Man kan vara emot dogmer och ändå tro på Gud, jag hävdar att man kan tom vara en fiende till organiserad religion.

Många här har nog aldrig upplevt att känna verklig kärlek, förälskelse och andra varma känslor. Livet blir då kallt och inrutat. Jag märker på många inlägg att det är en väldigt mänsklig och skral natur jag har att göra med, att det är köttet som talar. Har länge velat tala med människor som har kontakt med sin själ, men de lär ju vara få... Uppskattar dina inlägg här på fb, fint att se en troende med välformulerade och hjälpsamma inlägg

Frid!

Amen.

Tack för de uppmuntrande orden. Framöver föreslår jag att du inte svara på kommentarer som uppenbart är OT. Rapportera istället dessa kommentarer.
Citera
2019-07-23, 18:07
Medlem
Citat:
Precis som TwoThousand skrev är du väldigt nära Gud om du är kärleksfull. Det kan komma utmaningar i livet som kan göra att det kan vara väldigt svårt att vara kärleksfull - inte minst mot sig själv. Se hur många som alkoholiserar sig, äter kasst, själskadar sig mm för att bedöva en smärta inombords. Så kärlek har i min mening alltid med Gud att göra - Gud är kärlek.
Skulle du då kunna skippa ordet ”Gud”? Det bara förvillar, då Gud ofta förknippas med religion, bud, synd, regler, himmel eller helvete, o.s.v.
Använd ordet kärlek istället, om det nu är det du menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in