2019-08-01, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Sannolikheten att en båt i den prisklassen skulle korsa Atlanten utan följebåt kan sättas till noll. Det har skett incidenter - någon båt tappade exempelvis kölen efter en krock med en val - som gör att det är följebåt som gäller. Och tänk själv om Greta ramlar i och drunknar, vad säger media då?
- Var var följebåten som skulle ha räddat henne?
- Den lämnade vi kvar, för det skulle sett illa ut pga dieselmotorn.

Ur PR-synpunkt är nog den här segelbåten en fullständig katastrof. Varför inte hellre ta en sista-minuten restresa? Att ta en flygstol som annars hade varit tom måste väl vara bra mycket klimatsmartare? Och om man räknar med att överfarten tar ett par, tre veckor, så är det väl bekvämare att övernatta några nätter på Arlanda?
Om Greta ramlar i och drunknar blir det väl gråtfest på Sergels Torg med sång av några värdelösa artister. Jag tänker inte göra mig besvär att åka dit. Blir väl utsändning i TV
2019-08-01, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Om Greta ramlar i och drunknar blir det väl gråtfest på Sergels Torg med sång av några värdelösa artister. Jag tänker inte göra mig besvär att åka dit. Blir väl utsändning i TV
Man har alltid säkerhetslina, så minimerar man risken, men den finns där.
2019-08-01, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Tågen är ju inte så elektrifierade utomlands som här, då blir det dieselolja i alla fall. Eller min barndoms tuff-tufftåg med ånglok

Precis, Sverige har historiskt sett haft väldigt hög grad av "helektrifierade" tåg - tack vare vattenkraft och kärnkraft. Jag blev riktigt förvånad när jag insåg att Canada, ett lika tågberoende land som vi, har nästan enbart dieseltåg på längre sträckor och nästan inga helt elektrifierade tåg som hos oss.
2019-08-01, 13:30
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo123
Lilla Greta har inte gjort ngt för miljön, bara en liten tonåring som har öppnat munnen och pressen hakar på. Patetiskt

Vet inte om du har missat det men hon har lyckts lyfta klimatfrågan i hela världen.. Hade du gillat henne mer om hon var en 30-årig man? Eller 50?
2019-08-01, 13:33
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag skulle kunna satsa en glasstrut på att Greta med sin svåra problematik, OCD, ätstörningar, autism, inte kommer att klara av att bo så trångt under så lång tid, och tvingas äta den mat de serverar. Jag misstänker att besättningen inte heller kommer att ha tid eller intresse av att visa henne tillbörlig respekt och lyssna på hennes predikningar. Jag gissar att när de väl är framme så blir det psykakuten direkt för lilla Greta.

Varför bryr du dig ens? Det är så patetiskt. Du sitter alltså hemma och hoppas att hon mår för psykiskt dåligt för att klara av båtresan....... Wow. Bottennap! Hur mår du själv? Kan man ju undra..
2019-08-01, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Precis, Sverige har historiskt sett haft väldigt hög grad av "helektrifierade" tåg - tack vare vattenkraft och kärnkraft. Jag blev riktigt förvånad när jag insåg att Canada, ett lika tågberoende land som vi, har nästan enbart dieseltåg på längre sträckor och nästan inga helt elektrifierade tåg som hos oss.

Då får du räkna på cykel-alternativet (ej elcykel), en teknologi som inte är medelålders, men den modernaste som finns att tillgå i det nya landet. Hästar,åsnor och oxar fiser ju för mycket.
2019-08-01, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Vet inte om du har missat det men hon har lyckts lyfta klimatfrågan i hela världen.. Hade du gillat henne mer om hon var en 30-årig man? Eller 50?

Klimatskolstrejk-rörelsen har inte *startats* av henne, det är bara DN:s spin. Många av de lokala aktioner det handlar om (t ex i England) fanns innan hon blev känd utanför Sverige. Hon är i nuläget kanske deras största affischnamn i media men absolut inte grundare av rörelsen eller den som stampade fram den utr jorden.

Och i sina tal gör hon inte mycket mer än läser sammandrag och alarmiserade, överdramatiserade tolkningar av andras forskning eller teorier. Hon tillför ingenting nytt, hon är bara en medial figur.
2019-08-01, 13:43
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Du återvinner möbler? Wow! På riktigt? Nu pratar vi allvar och engagemang minsann. Så du gör egentligen inget annorlunda än vad de flesta människor (i Sverige) redan gör? Utom att dyrka Greta då. Och så slår du dig för bröstet och kallar folk som inte dyrkar ditt helgon Greta för nötter? Sorry, du verkar vara ett riktigt jävla klappmongo som släpper ut massor med koldioxid när du öppnar din dumma trut och rabblar upp floskler och dumheter. Gör något vettigt för miljön och håll andan tills du dör. Då kommer du inte bara att sluta vara en utsläppskälla av koldioxid utan du kanske t o m blir helgonförklarad!

Fast jag fattar inte........ Hur fick du för dig att du kunde kräva av mig att JAG ska rädda världen????????? Snälla förklara det för mig. Jag säger ju bara att Greta T är grym för att hon driver frågan så hårt, det innebär väl inte att jag har något ansvar att rädda hela jävla mänskligheten - eller? 😄

Jag kan erkänna rakt av att jag lever inte särskilt miljövänligt och jag bryr mig inte nämnvärt om mänskligheten går under heller Tror jorden klarar sig bättre utan oss, om jag skavara ärlig. Men jag vet ju inte. Jag är inte Gud.

Snälla förklara hur du tänkte när du började bete dig som ett mongo och kräva att JAG ska leva miljövänligt? 😂 Skulle vara jätteintressant att följa tanketråden där. Du verkar väldigt arg. Varför?

Jag dyrkar absolut inte Greta. Tycker bara hon är duktig. Fast allt detta prat om "dyrkan" och idolisering av "drottning Greta" skvallrar ju mer om patetiska mäns problem med kvinnors dominans och överlägsenhet i största allmänhet... Skeva kvinnoideal helt enkelt, en önskan om att gå tillbaka till stenåldern. Det har ju inget med stackars Greta att göra.
2019-08-01, 13:51
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Javisst, medan vanligt folk ska tvingas till omöjliga krumbukter.

Både DN och Sydsvenskan publicerade i juli samma glättade resereportage från Tbilisi, Georgien, och i faktarutan efteråt lade de till litet om hur man tar sig dit och naturligtvis skrivet så att tåg framställdes som den goda och vettiga lösningen. Men ingenting närmare om hur denna tågresa ska läggas upp; istället hänvisade de till en robotiserad reseplaneringssajt för tåg.

Så jag gick dit och kollade. Visserligen gick det inte att snabbt få fram exempel på priser eller restid för varje enskild etapp med tåget om man inte knappade in att man var beredd att köpa biljetter, men det var i alla fall 5-6 byten genom Östeuropa och Turkiet, några av dem troligen mitt i natten eller på annan olaga tid, och restiden var, skulle jag uppskatta, minst tre dygn i vardera riktningen - lägg till ett dygn på hotell för att rädda sömn, humör och kondition. Det finns naturligtvis inga normala svenska resenärer som gör en sådan resa med flera byten på obekanta stationer i Östeuropa och Turkiet, dessutom med mystiska språk, superknackig engelska från den lokala personalen och risk att fastna vid någon gräns eller bli frånåkt av tåget. Och inte heller har de tid att lägga flera dygn på ut- och hemresor. Flyg är det enda som gäller för vanliga turister som vill resa till ett ställe som Tbilisi, Moskva, Cypern eller Egypten.

Stark jävla psykosvarning på denna tråden.

Hur orkar folk engagera sig så i en människas resa över atlanten och analysera sönder minsta detalj av den resan? Det är så insnöat så man blir ju mörkrädd. Jag hoppas fan att mänskligheten går under när jag läser denna IQ-befriade tråden - om en omyndig person som har lyckats att driva VÄRLDENS VIKTIGASTE FRÅGA (om man nu tycker mänsklighetens överlevnad är viktig) bättre än någon vuxen person någonsin har gjort, och vad jag vet har hon inte varit elak mot någon eller gjort något elakt öht.

En ung Aspbergare som brinner för miljöfrågor, det är typ den mest oskyldiga och oprovocerande varelse jag kan tänka mig. Just därför är hatet och vreden så fascinerande för mig..

(fast man kan ju också leka med tanken att hon hade varit snygg, översminkad, lättklädd och full av silikon - tänk då vilket vidrigt hat och våldtäktsfantasier som hade väckts hos vår ""intellektuella elit"" på flashback, yuck!)

Vad säger man? Haters gonna hate 🙂
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2019-08-01 kl. 13:59.
2019-08-01, 13:57
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Klimatskolstrejk-rörelsen har inte *startats* av henne, det är bara DN:s spin. Många av de lokala aktioner det handlar om (t ex i England) fanns innan hon blev känd utanför Sverige. Hon är i nuläget kanske deras största affischnamn i media men absolut inte grundare av rörelsen eller den som stampade fram den utr jorden.

Och i sina tal gör hon inte mycket mer än läser sammandrag och alarmiserade, överdramatiserade tolkningar av andras forskning eller teorier. Hon tillför ingenting nytt, hon är bara en medial figur.

Hon har ju väckt debatten till liv UTANFÖR miljökretsarna, worldwide. Det har ingen annan lyckats med, möjligen Al Gore på sin tid. Andra viktiga affishnamn för sakfrågor med många anhängare världen över: Martin Luther King, Nelson Mandela, JFK, Olof Palme, finns säkert flera.

Alla rörelser behöver affischnamn och starka ledare. Och i klimatfrågan behöver man ju inte bidra med någon ny INFO eftersom vi i princip redan har alla svaren på själva problemet... Det handlar ju bara om att få folk att agera. Det har Greta lyckats med. Och mycket (det mesta) är ju upp till politikerna.

Men... Ska jag tolka det som ren avundsjuka då? Som att du önskar att det var du själv som stod där och fick en massa medial uppmärksamhet, och inte hon? 🤔
2019-08-01, 13:59
Medlem
Citat:
Stark jävla psykosvarning på denna tråden.

Hur orkar folk engagera sig så i en människas resa över atlanten och analysera sönder minsta detalj av den resan? Det är så insnöat så man blir ju mörkrädd. Jag hoppas fan att mänskligheten går under när jag läser denna IQ-befriade tråden - om en omyndig person som har lyckats att driva VÄRLDENS VIKTIGASTE FRÅGA (om man nu tycker mänsklighetens överlevnad är viktig) bättre än någon vuxen person någonsin har gjort, och vad jag vet har hon inte varit elak mot något eller gjort något elakt öht.

En ung Aspbergare som brinner för miljöfrågor, det är typ den mest oskyldiga och oprovocerande varelse jag kan tänka mig. Just därför är hatet och vreden så fascinerande för mig..

(fast man kan ju faktiskt leka med tanken att hon hade varit snygg, översminkad, lättklädd och full av silikon - tänk då vilket vidrigt hat och våldtäktsfantasier som ade väckts hos vår ""intellektuella elit"" på flashback)

Vad säger man? Haters gonna hate 🙂

För dig och många andra av Greta-fansen här i tråden är det Greta som person som är fokus, inte hennes program eller ifall hennes metoder håller. Hela ert narrativ kretsar kring Greta och ni beskriver henne som en klimatfrågans Jeanne d'Arc.

För mig och andra som är mer svalt inställda är det kampanjen kring Greta som är fokus, den mediala och PR-mässiga maskin som har uppstått och som inte alltid är direkt synlig uppe på scenen - och inte är tänkt att vara det heller. DN, SVT, hennes sponsorer och pr-folk, personer som vill sko sig på henne, miljöpartiet osv.Greta är för oss mest en galjonsfigur, det är inte hon personligen som avgör så mycket. Fundera på det, hör du.
2019-08-01, 14:01
Medlem
Citat:
Hon har ju väckt debatten till liv UTANFÖR miljökretsarna, worldwide. Det har ingen annan lyckats med, möjligen Al Gore på sin tid. Andra viktiga affishnamn för sakfrågor med många anhängare världen över: Martin Luther King, Nelson Mandela, JFK, Olof Palme, finns säkert flera.

Alla rörelser behöver affischnamn och starka ledare. Och i klimatfrågan behöver man ju inte bidra med någon ny INFO eftersom vi i princip redan har alla svaren på själva problemet... Det handlar ju bara om att få folk att agera. Det har Greta lyckats med. Och mycket (det mesta) är ju upp till politikerna.

Men... Ska jag tolka det som ren avundsjuka då? Som att du önskar att det var du själv som stod där och fick en massa medial uppmärksamhet, och inte hon? 🤔

Du låter helt enkelt nyfrälst, inte speciellt förvånande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in