2019-08-01, 12:47
Medlem
En liten undran:

Vad ska man göra med alla som blir arbetslösa när Gretas värld blir allvar?
2019-08-01, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argusbrillor
Det låter illavarslande om den båten var det bästa som finns att ta sig över. Det kommer inte vara många som kan korsa Atlanten utan att känna skam.
Önskar att de har funnit en mindre extrem båt när de ska segla hem från Chile. Kanske någon som nu bara finns på ritbordet och byggs till hennes ära.

Ja, det är ju den ömma punkten i hennes (och DN:s) pantade krav på att i princip lägga ner all civil flygtrafik och all s a s fossilbunden långväga trafik, utom den "allra mest nödvändiga". Ett krav som öppnar för både hyckleri och svårartad NIMBYism - det är alltid superviktigt att figurer som Greta, ledande politiker och artister m fl kommer att kunna flyga långa sträckor, men inte vanligt folk, kommer man i slutändan att säga. De senare ska istället skämmas och dessutom tvingas ut med flygskatter och höjda biljettpriser.
2019-08-01, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
En liten undran:

Skicka den vidare till Åsa Pommesson och Björn Wiman.
2019-08-01, 12:50
Medlem
Frammes avatar
Citat:
En liten undran:

Glöm det. Hennes värld kommer aldrig att finnas i verkligheten.
2019-08-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Det europeiska järnvägsnätet behöver absolut förbättras, samtidigt kan man inte vara hur kräsen som helst. Från Stockholm till Southampton på sex byten tycker jag är helt okej.

Att åka tåg i Europa är helt ok, bättre än här. Egen erfarenhet.
Men det är inte samordnat och överbelastat.
Än värre blir det om nu alla som flyger ska åka tåg.
2019-08-01, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framme
Glöm det. Hennes värld kommer aldrig att finnas i verkligheten.

Men hennes berömda plan måste väl innehålla en konsekvensanalys?
2019-08-01, 12:58
Medlem
Citat:
Undrar om amerikanerna har kvar de trevliga tågen jag åkte med på 80-talet. Egen sovkupé (med sittdel) och betjänt, som borstade skorna man satte ut på kvällen och som kom med drinkar och morgonkaffe.De bar bagaget också,samt kom och hämtade en när det var middagsdags. Fast middagen var ju oxfilé och tillbehör i en matsal med vita dukar, som här på 40-talet. Det blir ju trevligt för Greta efter atlantresan.

Sovkupéer och restaurangvagnar finns givetvis på långdistanståg, gissningsvis även servicepersonal.
2019-08-01, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, det är ju den ömma punkten i hennes (och DN:s) pantade krav på att i princip lägga ner all civil flygtrafik och all s a s fossilbunden långväga trafik, utom den "allra mest nödvändiga". Ett krav som öppnar för både hyckleri och svårartad NIMBYism - det är alltid superviktigt att figurer som Greta, ledande politiker och artister m fl kommer att kunna flyga långa sträckor, men inte vanligt folk, kommer man i slutändan att säga. De senare ska istället skämmas och dessutom tvingas ut med flygskatter och höjda biljettpriser.
Anders Lindberg på Aftonbladet är ju förstås undantagen "allra mest nödvändiga".
2019-08-01, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Det europeiska järnvägsnätet behöver absolut förbättras, samtidigt kan man inte vara hur kräsen som helst. Från Stockholm till Southampton på sex byten tycker jag är helt okej.

När jag tågluffade på 80-90-talen kunde man ta direkttåg över natten från Köpenhamn till Paris (över Hamburg och Bryssel), det tog mindre än ett dygn i sovvagn. En klassisk linje som väl har försvunnit på senare år; hade den funnits kvar så hade det gått att ta sig från Stockholm till Southampton med endast tre byten, i Köpenhamn, Paris och London.
2019-08-01, 13:05
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Men hennes berömda plan måste väl innehålla en konsekvensanalys?
Någon sådan har hon nog inte upprättat själv i alla fall. Sekten har nog fixat för jag tror att det finns som en del i spelet.
2019-08-01, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Anders Lindberg på Aftonbladet är ju förstås undantagen "allra mest nödvändiga".

Javisst, medan vanligt folk ska tvingas till omöjliga krumbukter.

Både DN och Sydsvenskan publicerade i juli samma glättade resereportage från Tbilisi, Georgien, och i faktarutan efteråt lade de till litet om hur man tar sig dit och naturligtvis skrivet så att tåg framställdes som den goda och vettiga lösningen. Men ingenting närmare om hur denna tågresa ska läggas upp; istället hänvisade de till en robotiserad reseplaneringssajt för tåg.

Så jag gick dit och kollade. Visserligen gick det inte att snabbt få fram exempel på priser eller restid för varje enskild etapp med tåget om man inte knappade in att man var beredd att köpa biljetter, men det var i alla fall 5-6 byten genom Östeuropa och Turkiet, några av dem troligen mitt i natten eller på annan olaga tid, och restiden var, skulle jag uppskatta, minst tre dygn i vardera riktningen - lägg till ett dygn på hotell för att rädda sömn, humör och kondition. Det finns naturligtvis inga normala svenska resenärer som gör en sådan resa med flera byten på obekanta stationer i Östeuropa och Turkiet, dessutom med mystiska språk, superknackig engelska från den lokala personalen och risk att fastna vid någon gräns eller bli frånåkt av tåget. Och inte heller har de tid att lägga flera dygn på ut- och hemresor. Flyg är det enda som gäller för vanliga turister som vill resa till ett ställe som Tbilisi, Moskva, Cypern eller Egypten.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-08-01 kl. 13:18.
2019-08-01, 13:20
Medlem
Tågen är ju inte så elektrifierade utomlands som här, då blir det dieselolja i alla fall. Ellerin barndoms tuff-tufftåg med ånglok

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in