2019-08-01, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Nej.

Jag vill ha ett system där så många som möjligt kan välja så fritt som möjligt.

Det kommer kräva att jag är med och finansierar tjänster jag inte vill nyttja.
Det är jag villig att göra.

Men jag vill inte ha system som så gott som omöjliggör det liv vi vill leva.

Snälla Pungtering, om du ska betala för din sjukvård, dina barns omsorg, din egen/ dina gamlas åldringsvård etc etc så blir det fan så mycket dyrare än om du betalar detta via skatt.
Titta på USA.

Så "friheten" är att stå utan, eller vara jävligt rik.
Citera
2019-08-01, 11:49
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Snälla Pungtering, om du ska betala för din sjukvård, dina barns omsorg, din egen/ dina gamlas åldringsvård etc etc så blir det fan så mycket dyrare än om du betalar detta via skatt.
Titta på USA.

Jag har aldrig sagt att jag inte vill ha sjukvård o.d. via skatten, samma med skolan (iallafall t.o.m. gymnasiet) och grundläggande omsorg.

Usa är ett väldigt bra exempel där fel saker betalas via skatten...
Citera
2019-08-01, 11:54
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Titta på USA.

Som sagt, jag vill ha ett system som tillåter valfrihet.

Då ska familjen med två undersköterskor ha råd med dagis.
Men de ska även ha råd att den ena stannar hemma med de små.

Det innebär även ett system där den barnlöse städaren får den omsorg han behöver på ålderns höst och inte blir uteliggare när han inte kan jobba.

Men det är ett system som gör att man måste betala mer än 10% av dagiskostnaden själv.
Citera
2019-08-01, 11:57
Medlem
Citat:
Jag har aldrig sagt att jag inte vill ha sjukvård o.d. via skatten, samma med skolan (iallafall t.o.m. gymnasiet) och grundläggande omsorg.

Usa är ett väldigt bra exempel där fel saker betalas via skatten...

Nej USA är ett väldigt tydligt exempel på exakt din sort av politik och synsätts konsekvenser.

En enorm andel människor som inte har ett skit "frihet" i "frihetens" namn.

Säg mig? VEM är det tror du som frivilligt skulle välja att begränsa sin egen frihet som ex. en egen inkomst ger?

Seriöst? inbillar ni er verkligen att kivnnor idag skulle snällt trava tillbaka till hemmafrurollen och säga upp allt självbestämmande och möjligheter och trygghet i livet som en egen inkomst ger?

Vad för "frihet" är det?

den enda "friheten" här du vill åt är att DU ska få slippa ta hand om dina egna ungar och disk.
DU ska ha "friheten" att skaffa barn utan att behöva offra ett skit av din tid, energi eller inkomst.
Inte din partner, för vill HON ha samma frihet som du glatt ger dig själv så ska hon dumpas och bytas ut.

DET är vad ditt tjat om "frihet" står för i grunden.
Citera
2019-08-01, 12:11
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Nej USA är ett väldigt tydligt exempel på exakt din sort av politik och synsätts konsekvenser.

En enorm andel människor som inte har ett skit "frihet" i "frihetens" namn.

Säg mig? VEM är det tror du som frivilligt skulle välja att begränsa sin egen frihet som ex. en egen inkomst ger?

Seriöst? inbillar ni er verkligen att kivnnor idag skulle snällt trava tillbaka till hemmafrurollen och säga upp allt självbestämmande och möjligheter och trygghet i livet som en egen inkomst ger?

Vad för "frihet" är det?

den enda "friheten" här du vill åt är att DU ska få slippa ta hand om dina egna ungar och disk.
DU ska ha "friheten" att skaffa barn utan att behöva offra ett skit av din tid, energi eller inkomst.
Inte din partner, för vill HON ha samma frihet som du glatt ger dig själv så ska hon dumpas och bytas ut.

DET är vad ditt tjat om "frihet" står för i grunden.

Du förstår verkligen inte.

Jag avstår stora summor för att frugan ska få leka hemmafru.

JAG hade fått mer pengar, mer tid och mer av det mesta om vi båda jobbade.

Däremot hade jag inte haft mycket tid till familjen.

Som det är nu så både jag och fru umgås med barnen från dess att vi ätit maten (som är klar kl 17) till dess att de ska sova.
Vi hinner både läsa och sjunga för barnen när de ska somna.
Vi hinner leka och hitta på saker varje dag efter jobbet.
Efter barnen nattats hinner jag och fru umgås.
Detta gör att risken för uppbrott minskar kraftigt. Det är bra för barnen.

DET är vad vi offrar en andra inkomst för.
Inte för att jag ska slippa diska.
Citera
2019-08-01, 12:12
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Nej.

Man behöver knappast vara miljonär (Eller, räknar man in huset så är vi det... men. Det är ingen stor bedrift...)

Du har helt fel och verkar inte ha någon insyn alls hur det ser ut på andra sidan.

Men visst, en skilsmässa skulle förstöra både min och hennes ekonomi.
Men det är inget jag planerar.

Det finns många saker som kan hända vilka kräver stora samhällsinsatser. Du eller din fru kan bli allvarligt sjuka, eller dina barn. Du kan åka på en psykos eller vad som helst. Ett icke-välfärdssamhälle kräver dels att du var väldigt hög lön med vilken du kan spendera en stor del på privata sjukförsäkringar. Försäkringsbolagen å sin sida kommer göra allt för att slippa betala notan.

Vad du planerar är ointressant. Skilsmässa kan bli aktuellt ändå av tusen olika skäl. Tycker du låter väldigt naiv.
Citera
2019-08-01, 12:13
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så har det tidigare varit i Sverige & är i viss mån fortfarande så i Tyskland.

Skillnaden är att tanterna överlag inte sitter hemma och stickar i Tyskland.
Citera
2019-08-01, 12:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag tycker trådstarten är ett förvirrat (kvinnligt?) misch-masch.

Exempel:

I media existerar nästan inget negativt om "kvinnligt" Det är precis tvärtom, allt som är kvinnligt är "bra", som att ta det lugnt i skolan, studera en massa extraår på högskolan, stanna hemma med barn, ekologisk mat, anti-kärnkraft, kvinnliga politiker partiledare journalister chefer osv i en oändlig räcka små och stora frågor där den kvinnliga lösningen alltid är bäst i media.

I verkligheten, utanför FB och media, hör jag heller aldrig något negativt om "kvinnor".

Så du får nog fakta-exemplifiera din TS lite bättre. Inte din starka sida, så jag förväntar mig ingenting.

De enda som uppenbart är emot "kvinnor" och "kvinnligt tänkande" kallas feminister. De är för allt som män gör, t.ex att arbeta mycket utanför hemmet, se o-kvinnlig ut, ta av sig BH, inte vara hemma med barn, vara chefer och IT-tekniker osv i en lång rad anti-kvinnliga åsikter som de lurat på icke-feministiska kvinnor. Som gärna lyssnar på andra kvinnor.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-08-01 kl. 12:16.
Citera
2019-08-01, 12:15
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Det finns många saker som kan hända vilka kräver stora samhällsinsatser. Du eller din fru kan bli allvarligt sjuka, eller dina barn. Du kan åka på en psykos eller vad som helst. Ett icke-välfärdssamhälle kräver dels att du var väldigt hög lön med vilken du kan spendera en stor del på privata sjukförsäkringar. Försäkringsbolagen å sin sida kommer göra allt för att slippa betala notan.

Vad du planerar är ointressant. Skilsmässa kan bli aktuellt ändå av tusen olika skäl. Tycker du låter väldigt naiv.

Visa gärna var jag har förespråkat att sjukvård inte ska vara skattefinansierat.
Citera
2019-08-01, 12:15
Medlem
Citat:
Du förstår verkligen inte.

Jag avstår stora summor för att frugan ska få leka hemmafru.

JAG hade fått mer pengar, mer tid och mer av det mesta om vi båda jobbade.

Däremot hade jag inte haft mycket tid till familjen.

Som det är nu så både jag och fru umgås med barnen från dess att vi ätit maten (som är klar kl 17) till dess att de ska sova.
Vi hinner både läsa och sjunga för barnen när de ska somna.
Vi hinner leka och hitta på saker varje dag efter jobbet.
Efter barnen nattats hinner jag och fru umgås.
Detta gör att risken för uppbrott minskar kraftigt. Det är bra för barnen.

DET är vad vi offrar en andra inkomst för.
Inte för att jag ska slippa diska.

"leka hemmafru"??

Är hon hemmafru eller är hon inte?

Och det är HON som "avstår" stora summor pengar, nämligen en lön för sitt arbete, en pension hon kan leva på etc. Du avstår inte ett skit.
Citera
2019-08-01, 12:17
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Visa gärna var jag har förespråkat att sjukvård inte ska vara skattefinansierat.

Det blir svårt med skattefinansierad sjukvård om halva befolkningen inte jobbar.

Jag tycker förvisso att det ska gå att vara hemma istället för att jobba. Men samhället bör inte uppmuntra till det då det innebär stora risker för den som inte skaffar inkomst.
Citera
2019-08-01, 12:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
"leka hemmafru"??

Är hon hemmafru eller är hon inte?

Och det är HON som "avstår" stora summor pengar, nämligen en lön för sitt arbete, en pension hon kan leva på etc.
Vilket är finast för dig, att vara hemma med sina barn eller att vara chef på ett företag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in