Citat:
Jag tycker inte det är något större problem i Sverige. Fler kvinnor än män utbildar sig på universitet och det är trots allt en liten andel som frivilligt blir ”hemmafru”.
Många tagnentbordahjältar på Flashback som opererar från mammas källare har en fantasi om att ”hemmafru” är normaltillstånd för en kvinna och att det alltid sett ut så innan senare tid. Så är det självklart inte. Under förvärvsarbetets historia har kvinnor för det mesta arbetat eftersom inkomsten har behövts för överlevnad. I bondesamhället arbetade alla.
I Skandinavien ser jag inte heller några problem med val av yrken. Kvinnor väljer i högre grad yrken som passar de egenskaper kvinnor ”normalt” är bäst på.
Jag tror dock att en arbetsplats med hög andel kvinnor är mer konfliktfyllda än manliga motsvarigheter, men tror knappast att dom arbetar sämre för det.
Låt folk få välja själva vad dom vill göra och dom flesta kommer välja rätt. Ifrån detta kommer man se mönster mellan könen (vilket vi också gör) som kan återspegla skillnader i preferenser hos könen.
Många tagnentbordahjältar på Flashback som opererar från mammas källare har en fantasi om att ”hemmafru” är normaltillstånd för en kvinna och att det alltid sett ut så innan senare tid. Så är det självklart inte. Under förvärvsarbetets historia har kvinnor för det mesta arbetat eftersom inkomsten har behövts för överlevnad. I bondesamhället arbetade alla.
I Skandinavien ser jag inte heller några problem med val av yrken. Kvinnor väljer i högre grad yrken som passar de egenskaper kvinnor ”normalt” är bäst på.
Jag tror dock att en arbetsplats med hög andel kvinnor är mer konfliktfyllda än manliga motsvarigheter, men tror knappast att dom arbetar sämre för det.
Låt folk få välja själva vad dom vill göra och dom flesta kommer välja rätt. Ifrån detta kommer man se mönster mellan könen (vilket vi också gör) som kan återspegla skillnader i preferenser hos könen.
Jo, här fanns inte så mycket att argumentera emot, vettigt inlägg.
Enda problemet som kan ses är väl då att de flesta kvinnodominerade yrken ligger inom ramen för offentlig sektor vilket blir en begränsning. Detta kan även bidra till att det i vissas ögon ses som ineffektiva "slaskjobb". Denna uppfattning tror jag hade varit betydligt mindre om de olika arbetsplatserna drevs i privat regi, men det är ju en total reform av samhället man skulle behöva göra då.
Citat:
Jag kan inte påstå att jag känner fler kvinnor än män som tagit bidrag heller. Men nu känner jag inte särskilt många personer överjhuvudtaget som står på något bidrag. Däremot kan jag se att män i min omgivning väljer mer välbetalda branscher än kvinnor, och det gäller även de kvinnor som har mycket "fina" utbildningar. Visserligen har detta att göra med IT, och IT verkar generellt inte vara något som intresserar kvinnor nämnvärt. Dock ligger där mycket pengar i den branschen. Jag känner fler kvinnor än män som har hög arbetsmoral, aldrig åkt dit för ett brott, utbildat sig, aldrig tagit nån form av bidrag och skänker pengar till välgörenhet (den sista punkten gissar jag).
Så utifrån min närmiljö skulle samhället må bättre om fler män tog till sig LITE av det kvinnor tycker är självklart.
Så utifrån min närmiljö skulle samhället må bättre om fler män tog till sig LITE av det kvinnor tycker är självklart.
Citat:
Tråkig och överdriven mening. Dessutom undrar jag vad det har med TS att göra? Min fråga berörda inte feminister utan den berörde mäns syn på kvinnor, vilket du inte alls vidrör i ditt svar.
Citat:
Håller med gällande det fetade. Däremot tycker jag att det är bra att det finns ett visst mått av betald föräldraledighet, dock så är den för generöst tilltagen. Ni borde flytta till ett land där styret är mer likt det ni efterfrågar, det lär inte se dagens ljus i vårt land nånsin igen...om det inte blir en kollaps av större mått då. Jag ser till individen och dennes egenskaper.
Jag tycker att man ska ha ett strikt meritokratiskt system, där den mest lämpade får jobbet.
Jag tycker att man ska ha låga skatter och inte bygga system som tvingar fram en familj där två jobbar.
Jag ogillar betald föräldraledighet och jag gillar inte att barnomsorgen subventioneras till ca 90%.
Jag har inget problem med kvinnor som är bättre eller smartare än vad jag är.
Jag har inget emot att familjer väljer att sätta sina barn på dagis tidigt.
Jag och min fru vill slippa. Och det motarbetas stenhårt från alla håll i vårt samhälle. Det är fel.
All form av kvotering eller särbehandling är fel, annat än för att kompensera vissa handikapp.
Jag anser inte att kön eller ras är handikapp.
Jag tycker att man ska ha ett strikt meritokratiskt system, där den mest lämpade får jobbet.
Jag tycker att man ska ha låga skatter och inte bygga system som tvingar fram en familj där två jobbar.
Jag ogillar betald föräldraledighet och jag gillar inte att barnomsorgen subventioneras till ca 90%.
Jag har inget problem med kvinnor som är bättre eller smartare än vad jag är.
Jag har inget emot att familjer väljer att sätta sina barn på dagis tidigt.
Jag och min fru vill slippa. Och det motarbetas stenhårt från alla håll i vårt samhälle. Det är fel.
All form av kvotering eller särbehandling är fel, annat än för att kompensera vissa handikapp.
Jag anser inte att kön eller ras är handikapp.
Jag kan dock säga att om jag får barn vill jag gärna vara hemma medans de är små, gärna tills de börjar skolan. Tveksamt om det hade gått dock, då får jag sikta in mig på en mycket välbärgad man som pappa till barnen.
.