2019-08-01, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Är väll ingen afghan som lärt sig tillräckligt bra svenska så ta det lugnt med tolken!

Under förhören med polisen konstaterade de att han kunde så bra svenska att det inte fanns behov av tolk. Men han har kanske glömt svenskan sedan dess, precis som han glömt namnet på kompisen som gav honom lurarna eller namnet på arbetsgivaren som betalar hans lön, så är det nog.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Samtliga inblandade afghaner har gripits och dömts för innehav av kniv, ibland flera gånger.
Du får googla mattkniv. Den gömmer väldigt enkelt.
Det är naturligtvis lätt att anta att en person som ofredar en också bär på kniv, vilket är vanligt att narkomaner och övriga brottslingar har på sig.

Det som juridiken inte klarar av att ta i beaktande är att en person som är det minsta street smart lätt kan avgöra vilka situationer som riskerar att bli farliga.

Det hör till människan natur att kategorisera, vi gör det omedvetet hela tiden.

Asap och crew identifierade målsägandet som en farlig person. Mot bakgrund av målsägandes belastningsregister så hade de också rätt. Men inget av detta kommer ha betydelse för utgången av målet.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjurskan
"Jovicic frågar om 19-åringen skämdes efter att livvakten hade lyft honom?
– Ja, jag skämdes.
det är något som återkommer i dina polisförhör, att det här fick dig att skämmas. Och de här filmerna har också varit jobbiga. Är din heder viktig för dig?
– Jag förstår inte din fråga.
Är din heder viktig för dig?
– Ja, för mig är det väldigt viktigt.
Är det därför du följer efter de här personerna eftersom du är kränkt och vill återupprätta din heder?
– Ja, när han knuffade mig och lyft upp mig blev jag såklart kränkt och upprörd. När jag följde fter dem dels tänkte jag ringa polisen, och som jag sa jag följde efter dem eftersom han hade slagit sönder mina hörlurar.
De hade inget med din heder att göra?
Jo, varför inte det. När någon kommer och lyfter upp en framför alla andra, som en värdelös varelse, visst skäms man över det."

Från expressen, haha det är bara för roligt. Skrapa lite på ytan så kommer den så viktiga hedern fram.

Vilket inte är så konstigt för att heder är extremt viktig valuta i det folk som lever mellan Kina och Bulgarien, fan även ryssar har sitt egna hederssystem
Citera
2019-08-01, 11:31
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Motsidan måste få veta exakt vad det handlar om innan en sådan sak får läsas upp i rätten, konstaterar rättens ordförande.
- Frågan är om 19-åringen tidigare i sitt liv på grund av heder beväpnat sig och gått till attack, säger Jovicic.
Frågan får återkomma, meddelar rättens ordförande som inte vill gå in vidare på Jovicics begäran.

Målsägarbiträdet Magnus Strömberg försöker sätta ned foten. Han tycker att advokatens fråga om att ta upp den tidigare domen är irrelevant.

Slodoban Jovicic riktar sig till åklagaren och vidhåller sin begäran. Men ordföranden låter sig inte blidkas.

Påvisa mönster får man inte göra. Då hamnar ju karaktärsvittnet Klan-heder-Afghanen i dålig dager.
Citera
2019-08-01, 11:32
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Fast rätten till tolk är något positivt då du omöjligt kan lära dig ett språk på profisinell eller akademisk nivå på 4-5 år, du kan lära dig att klara dig vardagligt och på jobb men det kommer att finnas ord som absolut missas på vägen

Även rätten till av samhället betald tolk?
Citera
2019-08-01, 11:32
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
He-he-he.
Men det är en jäkla skillnad på ”mat” och matta”. Både vad man har dem till och hur de fungerar att skära i ...

Misstänker att det var en sån med infällbart blad då den är lättare att ”transportera”, som en variant på fällkniv (som ju också kallas ”fickkniv”) och stilett. Den är inte så stor, ca 15 cm (mellan tummen och pekfingret), samtidigt som den är vass och robust.

Fällkniv är det som jag har hört förr men mattkniv var nytt.

Hur som så hade det fortfarande varit halvsvårt att gömma en sådan för polis och sjukhuspersonal om han bar på en sådan
Citera
2019-08-01, 11:33
Medlem
Afghanerna är väl en yngre variant av ASAP själv. Han har väl både sålt knark, pundat och ett gediget register. Samma skit allihopa, få inte ASAP att framstå som guds barn.
Citera
2019-08-01, 11:33
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Bilden på skadan i bakhuvudet liknade väl mest att han slagit i asfalten lagom hårt?

Ja det eller att någon av smällarna har träffat där, men som sagt han gjorde nog en mental koppling
Citera
2019-08-01, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Varför verkar det förbjudet att ta upp afghanernas förflutna? Kan ju peka på att det istället borde vara de som borde vara åtalade.
...
.
De ska inte dra in sådan historik tror jag. Det var därför, vad jag förstod, som de inte heller ville spela upp videoklipp där Rocky kallas "Harlem" då det var i samband med något slags straff, ungdomsanstalt eller vad det heter. Dvs att rätten ska titta på det som hänt i detta fall, inte fokusera personernas historik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Fast rätten till tolk är något positivt då du omöjligt kan lära dig ett språk på profisinell eller akademisk nivå på 4-5 år, du kan lära dig att klara dig vardagligt och på jobb men det kommer att finnas ord som absolut missas på vägen

Du måste vara HELT körd i huvudet?
Läser läkarprogrammet på lärosäte i Sverige. Är i mitten av utbildningen och har en handfull i min klass som när vi började studierna bott i Sverige allt ifrån 1år till 4a år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ochvemedu
Afghanerna är väl en yngre variant av ASAP själv. Han har väl både sålt knark, pundat och ett gediget register. Samma skit allihopa, få inte ASAP att framstå som guds barn.

Skillnaden är väll att han fått sitta inne för sina medans fridlysta afghanerna springer runt som vanligt!
Citera
Medlem
Conny63s avatar
4-5 år i Sverige, kan inte språket, flera brott och inget händer. Drar tillbaka till landet man "flytt" ifrån. Skall inte denna man utvisas då ? Jo självklart.......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in