2019-08-01, 11:23
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Ja skyll på tolken din jävla lallare. Han har ju blåljugit genom hela förhöret.

Slobodan Jovicic säger att 19-åringens förhör är uppläst och godkänt.
– Jag hade ingen tolk när de förhörde mig hemma hos mig. Men när jag kom till stationen hade jag tolk.
I förhöret står det att 19-åringen säger att han förstår och pratar svenska bra, och att förhörsledaren a gör samma bedömning.
Polisen avbokade därför tolken.

2 minJohan Ronge - EXPRESSEN
– Ni ska inte hålla på och peka i småsaker, säger 19-åringen.

Har lyssnat lite på TV4:s ljudupptagning från rätten. Afganen låter riktigt tvär och undvikande. Hade man inte vetat bakgrunden hade man trott att han var åtalad. Undrar vilket intryck det gör på domarna?

Sen spekulerade vi tidigare om att polisen insisterar på tolk just för att afganen inte ska kunna skylla på språket senare. Vilket han mycket riktigt gjorde.

Men när jag hörde afganen prata i rätten tyckte jag det var OK svenska för 4 år i Sverige. Visst, stapplande och med brytning, men han kunde göra sig förstådd.

Visade sig senare att det var en tolk som jag trodde var afganen
Citera
2019-08-01, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Han har en störig balkan-babbeattityd, som alla som kommer därifrån. Det vore på sin plats att ordförande i rätten påminner honom om att hans artfrämmande beteende inte är önskvärt här.

Artfrämmande för vem? I den här rättegången ser jag väldigt många olika arter.
Citera
2019-08-01, 11:25
Medlem
Asap Rockys försvarsadvokat Slodoban Jovicic frågar om 19-åringens heder är viktig för honom.
- Ja, för mig är det väldigt viktigt, svarar han.
- Är det då så att du följer efter de här personerna eftersom du blev kränkt och vill upprätta din heder?
19-åringen tar tid på sig innan han svarar.
- Ja, när han (Asap Rockys livvakt, reds anm) knuffade mig och lyfte upp mig blev jag såväl kränkt som förvånad. Sedan när jag följde efter dem, dels tänkte jag ringa polisen och jag gick efter dem i och med att han hade slagit sönder mina hörlurar.
- Men det hade ingenting med din heder att göra, frågar Jovicic igen.
- Jo, varför inte. När någon kommer och lyfter upp en framför alla andra och behandlar en som en värdelös varelse, visst skäms man över det.

Jovicic frågar om 19-åringen skämdes efter att livvakten hade lyft honom?
– Ja, jag skämdes.
det är något som återkommer i dina polisförhör, att det här fick dig att skämmas. Och de här filmerna har också varit jobbiga. Är din heder viktig för dig?
– Jag förstår inte din fråga.
Är din heder viktig för dig?
– Ja, för mig är det väldigt viktigt.
Är det därför du följer efter de här personerna eftersom du är kränkt och vill återupprätta din heder?
– Ja, när han knuffade mig och lyft upp mig blev jag såklart kränkt och upprörd. När jag följde fter dem dels tänkte jag ringa polisen, och som jag sa jag följde efter dem eftersom han hade slagit sönder mina hörlurar.
De hade inget med din heder att göra?
Jo, varför inte det. När någon kommer och lyfter upp en framför alla andra, som en värdelös varelse, visst skäms man över det.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Jag vet vilket ytterligare är en stollighet som får belysning iom detta rättsfall. Det är så många olika bottnar i denna cowboysoppa som kommer i blixtfokus vilket är precis vad vi behöver i detta land.

Semestrande flyktingar.
Rätten till tolkar.
Asylhantering.
Gymnasieamnesti.
Bidrag.
Skadestånd.
Moral.
Rättsapparatens funktion.
Seriekriminalitet.
Sverigebilden.
Etc.
Etc.

Oavsett utgången så är detta precis den omskakning av samhällsapparaten som detta arma land behöver.

/Provokatör

Fast rätten till tolk är något positivt då du omöjligt kan lära dig ett språk på profisinell eller akademisk nivå på 4-5 år, du kan lära dig att klara dig vardagligt och på jobb men det kommer att finnas ord som absolut missas på vägen
Citera
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Eftersom knivafghanen var inblandad i den aktuella händelsen och ska delta i denna rättegång.

Vem är arbetskraftsinvandraren du nämner? Är det Dawood Hosseini som är dömd sju gånger för brott och nu häktad igen?

Vad han gjort flera dagar senare är totalt jävla ointressant. Vad han gjort tidigare är totalt jävla ointressant. Men undantag att det påverkar domstolen och hans trovärdighet som vittne.

Men, det fanns ingen kniv. Kommer inte finnas någon kniv hur gärna några av er försöker projicera fram en.

Arbetskraftsinvandraren får du lista ut själv vem det är. För det är väl så de kallas generellt.
Citera
2019-08-01, 11:27
Medlem
"Jovicic frågar om 19-åringen skämdes efter att livvakten hade lyft honom?
– Ja, jag skämdes.
det är något som återkommer i dina polisförhör, att det här fick dig att skämmas. Och de här filmerna har också varit jobbiga. Är din heder viktig för dig?
Är det därför du följer efter de här personerna eftersom du är kränkt och vill återupprätta din heder?
– Ja, när han knuffade mig och lyft upp mig blev jag såklart kränkt och upprörd. När jag följde fter dem dels tänkte jag ringa polisen, och som jag sa jag följde efter dem eftersom han hade slagit sönder mina hörlurar.
Jo, varför inte det. När någon kommer och lyfter upp en framför alla andra, som en värdelös varelse, visst skäms man över det."

Från expressen, haha det är bara för roligt. Skrapa lite på ytan så kommer den så viktiga hedern fram. Direkt efter det vill han ta upp tidigare domar. Har afghanen tidigare försvarat sin "heder" med våld eller hot om våld i någon tidigare dom?
Senast redigerad av bjurskan 2019-08-01 kl. 11:29. Anledning: Tillägg
Citera
2019-08-01, 11:28
Medlem
” - EXPRESSEN
Jovicic frågar om 19-åringen skämdes efter att livvakten hade lyft honom?
– Ja, jag skämdes.
Jo, varför inte det. När någon kommer och lyfter upp en framför alla andra, som en värdelös varelse, visst skäms man över det. ”

Konstigt att han inte tänker på sin heder innan han lever på bidrag, knarkar, misshandlat och tafsar på tjejer.
Citera
Medlem
Motsidan måste få veta exakt vad det handlar om innan en sådan sak får läsas upp i rätten, konstaterar rättens ordförande.
- Frågan är om 19-åringen tidigare i sitt liv på grund av heder beväpnat sig och gått till attack, säger Jovicic.
Frågan får återkomma, meddelar rättens ordförande som inte vill gå in vidare på Jovicics begäran.

Målsägarbiträdet Magnus Strömberg försöker sätta ned foten. Han tycker att advokatens fråga om att ta upp den tidigare domen är irrelevant.

Slodoban Jovicic riktar sig till åklagaren och vidhåller sin begäran. Men ordföranden låter sig inte blidkas.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Upptäckte det i efterhand, stör mig dock fortfarande på att två extent olika knivtyper skiljer sig enbart genom en enda bokstaven.

Men ja, det var troligen den infällbara versionen men även den hade troligen synts om Jafari var på en såvida det inte var en liten jävel som var menad för papper osv
He-he-he.
Men det är en jäkla skillnad på ”mat” och matta”. Både vad man har dem till och hur de fungerar att skära i ...

Misstänker att det var en sån med infällbart blad då den är lättare att ”transportera”, som en variant på fällkniv (som ju också kallas ”fickkniv”) och stilett. Den är inte så stor, ca 15 cm (mellan tummen och pekfingret), samtidigt som den är vass och robust.
Citera
2019-08-01, 11:30
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Det är väldigt relevant.

Bägge afghanerna är multikriminella knivafghaner som bär kniv till vardags och en av dem har även dömts till att knivskurit en människa. Den andra afghanen greps tydligen strax efter Rocky-incidenten med en kniv på sig.

Sådan information är alltid relevant. En streetsmart människa känner av sådant här. Genom folks beteende kan man göra vissa antaganden.

Usel jämförelse.

Nu pratar vi om specifika personer. Inte alla araber eller afghaner.

I detta fall pratar vi dessutom om (förmodligen knarkpåverkade) obehagliga personer som ofredar och beter sig väldigt illa. Hade afghanerna tagit lugnt och betett sig normalt så hade inget hänt.

Rätt vad gäller ofredande.
Om de bär kniv dagligen vet inte en levande själv förutom de själva.

Och att tro på vad en jävla slumpundare säger är heller ingen idé. Nu förvisso är det väl vardagen för Harlemfolket. Att man varje sekund riskerar få magen uppsprättad.
I detta fall begriper även en fiskmås att det är ett fabricerat uttalande för att försöka ge någon trovärdighet till händelsen.
"Street smart" my ass.
Citera
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold666
Rocky kunde hostat upp 100$ till ett par nya hörlurar och blivit av med afghanen.
Istället blev det cowboysoppa och finkan en månad och minus 16 millar.
Du är helt jävla blåst om du tror att det hade fått Mustafa att ge sig av. Hörlurarna var inte ens anledningen till att han började mucka gräl från första början.
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
En glasflaska går dock inte sönder bara för att du slår den mot någon, så han kan ha fått ett litet slag i bakhuvudet, nu tror inte jag att han fick ett sådant slag då vi hade sett betydligt värre skador.

Däremot så kan han ha fått ett knytnävsslag

Bilden på skadan i bakhuvudet liknade väl mest att han slagit i asfalten lagom hårt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in