Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Håller egentligen med dig i din analys, men några kommentarer angående en hypotetisk stor koalition s + m. Statsministerposten borde inte vara några problem; den går till största partiet - i dagsläget s. Sedan är det nog helt riktigt att både s och m skulle förlora väljare på en sådan koalition - åtminstone på kort sikt, men det här är ju en fråga om prioriteringar - är partiet eller landet viktigast? Jag säger landet, och det förväntar jag mig faktiskt av våra politiker också! Sedan är det inte omöjligt att en stor koalition skulle kunna bli en framgångsrik regering, och då kan ju väljare strömma tillbaka.
Sverige är ett land som är så otroligt influerat av den gamla folkhemstanken. Den sitter hårt i många människor oavsett den politiska affilieringen.
Folkhemmet har sedan några år imploderat och tilliten till politiker krackelerar.
En S+M koalition skulle av en ganska så stor grupp väljare ses som inte bara ett svek, men en lösning av politiker för politiker. Att bryta alla de principer som väljarna har röstat för enbart för att erhålla makten, det kommer nog inte att gå hem i röda och blåa stugor.
Någonting håller på att hända i den stora vida världen. Trump, BREXIT, Nigel Farage, Le Pen, Orban, Matteo Salvini, Law and Justice i Polen, etc. Vanliga människor sparkar bakut, "enough is enough" en dag även i Sverige.
Jag tror inte att M som parti skulle överleva ett samarbete med S.
MSM kommer att älska en S+M koalition....."ta ansvar för Sverige"......"blah blah blah!". Men MSM har tappat kontakten med vanliga människor, likt de Svenska politikerna.
Partier som M, KD, SD, L och S måste komma ut ur bubblan och se vad som händer ute i den stora världen. Med kommunkriserna, laglösheten, massimporten av män med synnerligen kvinnofientliga klantradtioner, osv., så kommer väljarna förr eller senare att shocka politiker och MSM.
Även traditionella S-väljare kan komma att ha problem med ett S+M samarbete. M står ju för vad den traditionella argetarrörelsen ALLTID har motarbetat. Och vad säger LO om ett sådant samarbete?
Nej, jag tror att de Svenska politikerna fortsätter på den utstakade kursen, med skygglapparna väl på, tills väljarna gör slut på Törnrosasömnen och röstar på något som de traditionella partierna aldrig kunna föreställa sig.