Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Det beror lite grand på hur man tänker när man väljer vad man skall rösta på; rösta på ett parti som har ett program så likt det man själv tycker, eller rösta på ett parti som man tror kan genomföra någonting, och ta ansvar.
För att ta ditt exempel - minska transfereringar och offentlig sektor - så sympatiserar jag i princip med detta, ehuru det inte får ske till vilket pris som helst (och i dagsläget tror jag tyvärr att överskottspengar i statsbudgeten bör gå till återuppbyggandet av försvaret i första hand!), men varför rösta på ett parti som inte förefaller intresserade av att förvekliga sitt program, inte vill ta ansvar? Jag syftar givetvis på Kristerssons moderaterna. I mitt fall har det lett till att jag t.o.m. röstar s, ety detta parti är beredda att ta regeringsansvar, men centern är förvisso inte ett otänkbart allternativ för den nyliberalt sinnade - särskilt om man vill ha stor invandring.
Men varför är då moderaterna så stora i opinionen? En förklaring är kanske att många väljare gillar deras program, men inte tar någon hänsyn till att de inte kan/vill förverkliga det. Rätt egendomligt tycker jag...
Låter som du röstar på det parti som har störst sannolikhet att hamna i regeringsställning. Oavsett vad dom vill genomföra. Dock tror jag inte så många röstar så. Folk vill mer visa sina preferenser.
Något parti lär ju hamna i Regeringsställning. Det behöver man ju inte ta hänsyn till i sitt val.
Något skäl finns att V (tidigare Vpk/Skp) haft de röster de haft. S har fullkomligt struntat i dom. Men 5-10% av väljarna har ändå lagt sin röst där. Uppenbarligen för att dom vill markera, men inte räknar en sekund med att partiet kan få genomföra sin politik.
Om man nu vill se minskat skattetryck och minskade transfereringar, ska man då rösta på (S) trots att de vill motsatsen?
Om man nu vill se minskat skattetryck och minskade transfereringar, bör man då inte rösta på ett parti som iaf står närmast det så att ifall man är många får det partiet en slags bekräftelse på att de har ett visst gehör från väljarna?
Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Om du går tillbaka och läser vad Clodius svarade på så kommer du förhoppningsvis att se att det inte handlade om dagsläget.
Citat:
Ursprungligen postat av
EjFBFan
Varför tror du att det inte finns något sådant parti?
Jo, för att svenska folket inte vill ha ett sådant parti. Om detta parti skapades skulle det inte få speciellt många röster.
Var uttrycker jag vad jag tror?
Frågan var vilket parti de skulle rösta på.
Skulle i stort ingen väljare i Sverige vilja minska överheten? Tittar alla på Schweiz med fasa?
Eller på Sydkorea? Tom Löfven när han var där uttalade sig positivt. Och Sydkorea har ungefär 1/3 av Sveriges transfereringar.
Du kan nog ha rätt i att över hälften (kanske 60%) av väljarna i Sverige svartsjukt bevakar sin andel av det stöldgods överheten plundrar av folket. Och är oroliga över att dom är förlorare om Sverige orienterar om mot mindre "kommunism". Men av de 40% lär det finnas en del som tycker att vi borde röra oss mer mot Schweiz/Sydkorea. Och vad skall dom rösta på då?
Finns det inget sådant parti, som vill röra sig i den riktningen?