Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Håller med men situationen är mer komplex än så; efter valet var den parlamentariska situationen komplcerad - helt riktigt - och allianspartiernas uttalanden under valrörelsen, då de verkade låtsas som om alliansen skulle få egen majoritet gjorde naturligtvis det hela värre. Ändå var det så att det var Kristersson som satt med den klart starkaste handen iför regeringsbildandet; riksdagen var den mest högerinriktade i modern tid; såväl miljöpartiet som socialdemokraterna var inte helt avvisande till kompromisser, och framförallt så verkade Åkesson och SD kunna ge sitt stöd så gott som gratis. Ändå förlorade Kristerssonn mot Löfvet, som hade betydligt sämmre kort. Att han inte pratade med SD är ett misstag, men det fanns också andra möjligheter - som en alliansregering baserat på hoppande majoriteter, eller en stor koalition med socialdemokraterna (min favoritlösning). Kristersson gjorde inget av detta, och att folk fortfarande vill rösta på moderaterna i så stor pmfattning r för mig en gåta. Kristersson vill inte eller förmår inte regera!
I mångt och mycket så är vi eniga.
Men, jag tror inte att en S/M ledd koalition hade varit möjlig. Inte bara att Löfven och Kristersson båda hade krävt att få bli en "permanent" statsministrar, M väljarna i mycket stor majoritet motsätter sig ett samarbete med S.
Hade Kristersson och Löfven yppat samarbete och regeringsbildning så hade M lidit stort i väljarströmmarna.....ett tapp som M inte hade kunnat reparera fram till kommande riksdagsval.
Tidigare i tråden så har jag refererat till en SIFO-undersökning som TV4 lät göra kort efter riksdagsvalet. Över 70% av M-väljarna vill se ett samarbete med SD. (KD's väljare låg över 80% och L's väljare strax över 50%)
Kristersson svek sina egna väljare gång på gång. DÖ 1.0 till att börja med. Sedan kommer M's nedlagda röster då privata pensionsförsäkringar beskattades, finaniseringen av SVT via en särskloid skatt, etc.
Du har helt rätt, det är fasen i mig en gåta att det finns folk som fortfarande röstar på M.
Jag tror att mycket hopp sattes till Sabuni bland de borgerliga väljarna, något som Sabuni sedan snabbt sköt i sank. Detsamma gäller KD tack vare EBT's tuffare retorik, som hon sedan sköt i sank då hon (helt enligt sitt partiprogram skall noteras) röstade med vänstern vad det gäller anhöriginvandringen, m.m.
Högern tycks ha drabbats av en märklig situation, borgerliga röster inte på det parti som man gillar och stödjer. Borgeliga tycks rösta på det parti som man ogillar minst.