2019-07-30, 23:21
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Skitsnack.

Det existerar ingen frihet för demonstrationer i Ryssland, det är en diktatur där minsta lilla försök till demokratisk opposition slås ner brutalt. Ser man inte det måste man antingen vara blind döv och totalt blåst, eller så går man diktaturens ärenden.

Du går en diktaturs ärenden, vilken sten lever du under?

Men sluta sprida FAKE NEWS, din jävla polack!

Jag länkade nyss till regimkritiska media (de som du lögnaktigt påstod inte existerar) som skrev klart och tydligt (på engelska.. ska jag länka till polska sidor nästa gång) att oppositionen fick tillstånd att demonstrera nästa lördag, men det är missnöjda med platsen...

Annars går det som vanligt...

Steg 1. Oppositionen får demonstrera. 10-30k kommer. Allting får lugnt och fint... och så ingen bryr sig. BBC skriver kanske en liten notis, medan CNN totalt ignorerar det.
Steg 2. Oppositionen kräver att demonstrera framför Kreml, men de får ingen tillstånd. Oppositionen klagar på att det annars är fel plats.
Steg 3. Oppositionen uppmuntrar ändå att komma (och därav uppmuntrar att bryta mot lagen). De stoppas av polisen. Inget övervåld a la Frankrike sker. Då vaknar MSM och börjar rapportera om JÄVLA PUTLER som är jättejätterädd för oppositionen. CNN kopplar det till Trump och Russia Hoax.
Steg 4. Profit.

Citera
2019-07-31, 00:31
Medlem
Citat:
Du redovisar teori, men tror det är praktik.

I teorin var ex. även DDR en demokrati.... fanns ju tomtar som trodde på det också.

Och vi har visat hur det går till i praktiken i respektive länder. Du säger att det är löjligt, för om vi säger det vi säger så är är vi någon sorts apologister för att vi inte ser Sanningen.

Du har skapat någon kult där bara du är med och alla som inte håller med är betalda av Putin, eller något sådant.

Sverige var för övrigt rätt infiltrerat av DDR när det begav sig. Putin är populärare än Löfven. I Ryssland döms en bråkdel för åsiktsbrott (ca 75 pers per år) jämfört med 160 pers per år i lilla Sverige. Självklart har svensk demokrati styrkor, men det kräver en djupare granskning av för- och nackdelar än att bara säga floskler som att Sverige demokrati - Putin diktator.

Sverige är ett skugga av vad det var i världsrankingarna och på väg att bli sämre: odemokratiskt, otryggt, ojämlikt, korrupt. I stället för att ta sig i kragen och jobba för ett bättre samhälle så envisas många svenskar med att låsa in sig i en mental låtsasvärld där Sverige fortfarande är världens bästa land på allt och alla andra länder ska föraktas med banala nidbilder. Problemen här hemma sopas under mattan och locket läggs på.

Denna klassiker sätter väl punkt på det här:
https://www.youtube.com/watch?v=XZn8BElFOf8
Citera
2019-07-31, 11:48
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Och vi har visat hur det går till i praktiken i respektive länder. Du säger att det är löjligt, för om vi säger det vi säger så är är vi någon sorts apologister för att vi inte ser Sanningen.

Du har skapat någon kult där bara du är med och alla som inte håller med är betalda av Putin, eller något sådant.

Sverige var för övrigt rätt infiltrerat av DDR när det begav sig. Putin är populärare än Löfven. I Ryssland döms en bråkdel för åsiktsbrott (ca 75 pers per år) jämfört med 160 pers per år i lilla Sverige. Självklart har svensk demokrati styrkor, men det kräver en djupare granskning av för- och nackdelar än att bara säga floskler som att Sverige demokrati - Putin diktator.

Sverige är ett skugga av vad det var i världsrankingarna och på väg att bli sämre: odemokratiskt, otryggt, ojämlikt, korrupt. I stället för att ta sig i kragen och jobba för ett bättre samhälle så envisas många svenskar med att låsa in sig i en mental låtsasvärld där Sverige fortfarande är världens bästa land på allt och alla andra länder ska föraktas med banala nidbilder. Problemen här hemma sopas under mattan och locket läggs på.

Denna klassiker sätter väl punkt på det här:
https://www.youtube.com/watch?v=XZn8BElFOf8

Du blandar friskt och är nästan alltid helt offtopic. Att Sverige har vissa problem , ska det ursäkta en diktatur i Ryssland??? Folk mördas i Ryssland på grund av sina åsikter och kamp för demokrati.
Citera
2019-07-31, 11:52
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Men sluta sprida FAKE NEWS, din jävla polack!

Jag länkade nyss till regimkritiska media (de som du lögnaktigt påstod inte existerar) som skrev klart och tydligt (på engelska.. ska jag länka till polska sidor nästa gång) att oppositionen fick tillstånd att demonstrera nästa lördag, men det är missnöjda med platsen...

Annars går det som vanligt...

Steg 1. Oppositionen får demonstrera. 10-30k kommer. Allting får lugnt och fint... och så ingen bryr sig. BBC skriver kanske en liten notis, medan CNN totalt ignorerar det.
Steg 2. Oppositionen kräver att demonstrera framför Kreml, men de får ingen tillstånd. Oppositionen klagar på att det annars är fel plats.
Steg 3. Oppositionen uppmuntrar ändå att komma (och därav uppmuntrar att bryta mot lagen). De stoppas av polisen. Inget övervåld a la Frankrike sker. Då vaknar MSM och börjar rapportera om JÄVLA PUTLER som är jättejätterädd för oppositionen. CNN kopplar det till Trump och Russia Hoax.
Steg 4. Profit.

Jag är ingen polack, du verkar löjligt desperat där du sitter på din unkna kammare.

Att Ryssland är en diktatur som förhindrar opposition är inte fakenews.
Minsta demonstration som kan visa sig bli ett reellt hot stoppas, representanter för opposition, mördas fryses ut, anhålls, förgiftas osv osv.

? Jag har inte nämt regimkritisk media, är du förvirrad?

Varför skulle media i väst speciellt bry sig om en demonstration som du fantiserar om?
Klart som f-n att de vaknar när det sker massarresteringar även innan demonstration och även under, det påminner ju om Sovjettiden.

Inget övervåld? du är ju en patetisk nyttig idiot.

Putin, och även de nyttiga idioterna, är ju uppenbart skiträdda för en opposition som får verka fritt.
Senast redigerad av Draken55 2019-07-31 kl. 12:01.
Citera
2019-07-31, 12:17
Medlem
Citat:
Du blandar friskt och är nästan alltid helt offtopic. Att Sverige har vissa problem , ska det ursäkta en diktatur i Ryssland??? Folk mördas i Ryssland på grund av sina åsikter och kamp för demokrati.

Varför blir du så upprörd när jag sätter det i relation till andra? Jag försöker balansera dina naiva observationer om demokratins brister genom att påvisa den universella aspekten av det med hjälp av ett land du faktiskt känner till.

Vi kan diskutera hur ett bättre samhälle kan byggas, men då måste vi identifiera de gemensamma faktorerna som leder till bristerna snarare än att projicera problemen på Ryssland eller något annat land du inte gillar av någon emotionell anledning.
Citera
2019-07-31, 13:31
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Varför blir du så upprörd när jag sätter det i relation till andra? Jag försöker balansera dina naiva observationer om demokratins brister genom att påvisa den universella aspekten av det med hjälp av ett land du faktiskt känner till.

Vi kan diskutera hur ett bättre samhälle kan byggas, men då måste vi identifiera de gemensamma faktorerna som leder till bristerna snarare än att projicera problemen på Ryssland eller något annat land du inte gillar av någon emotionell anledning.

Du sysslar med whataboutism, det är inte debatt, det är trams. Man kan inte jämföra en demokrati som Sverige med ett land där oppositionella mördas av regimen, du är en pajas.

Om du vill diskutera Sveriges problem finns det 100 tals trådar om det ämnet, vad gör du här?
Citera
2019-07-31, 17:56
Medlem
Citat:
Du sysslar med whataboutism, det är inte debatt, det är trams.
Så när jag nämner att Australien, USA och diverse länder i Latinamerika behandlat sina ursprungsbefolkningar väldigt illa och du svarar att "så gjorde alla på den tiden", vad sysslar du med då?
Citera
2019-07-31, 18:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Helt klart verkar vara att man satte in den ryska nationalgardet, som lyder direkt under Putler, emot mot demonstranterna. Nationalgardet verkar ha modern utrustning och lyckades arrestera 1400 demonstranter, en och en. Viktigt i sammanhanget är dock att Moskva har ca 20 miljoner invånare totalt sett, så en demonstrationer med ca 10 000 vardera är inte speciellt stort där.

Men helt klart så finns det delar av den yngre generationen som förlorat förtroendet för fascistregimen i Kreml. Följande citat är ifrån en berömd fascist:

Citat:
Fascismen förkastar demokratins konventionella lögn om politisk jämställdhet, dess anda av kollektiv oansvarighet och myten om lycka och ständiga framsteg. (....) Man bör inte överdriva liberalismens betydelse under det förra århundradet, [1800-talet, Olas anmärkning], och göra dem till en humanitetens religion för allt nuvarande och kommande tid när den i verkligheten bara var en doktrin bland många under det århundradet. (...) Nu står liberalismen i begrepp att stänga portarna till sitt övergivna tempel. (...) Det är därför den samtida världens politiska experiment är antiliberala och önskar att fördriva dem från historien ytterst löjligt: som om historien vore ett jaktreservat för liberalism och professorer, som om liberalismen vore civilisationens sista och ojämförbara ord. (...) Det innevarande århundradet, [1900-talet, Olas anmärkning], är auktoritetens århundrade, högerns århundrade, ett fascistiskt århundrade.

(Sid 58)

Sekundärkälla: Pierre Gilly, "Europa mot katastrofen - Förspelet till andra världskriget", 2019, Verbal förlag.
Primärkälla: Mazover (1999), s. 30-31

Med undantag av ordvalen "Fascismen" och "fascistiskt" och att det hänvisas till 1800-talet respektive 1900-talet, så skulle detta kunna varit ett utdrag ur en färsk intervju med Putler.

Nu är det dock inte det utan det är Benito Mussolinis ord. Men dagens tidsanda påminner, på ett mycket skrämmande sätt, om tidsandan under 1920- och 1930-talet. Det var heller inte så att alla betraktade Mussolini och Hitler som galningar, framförallt inte bland Italienare och Tyskar. Långt där ifrån. I boken som jag citerat ur finns även några logiska och resonabla resonemang ifrån även Adolf Hitler. Vi sitter med facit i hand, men det gjorde man inte då. Detta gör att jag, faktiskt har större respekt för 1920-talets och 1930 talets människors val, (som visade sig vara felaktiga), än vad jag har för dagens människor som gör samma tokiga val, trots att de sitter med facit i hand.
Citera
2019-07-31, 19:37
Medlem
Citat:
Du sysslar med whataboutism, det är inte debatt, det är trams. Man kan inte jämföra en demokrati som Sverige med ett land där oppositionella mördas av regimen, du är en pajas.

Om du vill diskutera Sveriges problem finns det 100 tals trådar om det ämnet, vad gör du här?

Jag diskuterar inte Sverige, jag diskuterar Sverige i relation till Ryssland. Du kan använda samma argument som ovan för försöka tysta mig i ett forum om Sverige. Vill du diskutera bara Ryssland får du väl starta ett forum som heter "Bara Ryssland - Inga Jämförelser".

Oppositionella har mördats av regimen i Sverige. Cats Falck? Agernon? Barbro? Mer troliga än något mordfall i Ryssland i mina ögon. Du byter nu ämne och försöker använda mord på oppositionella för att tysta mina jämförelser samtidigt som du anklagar mig för att gå off topic. Suck.
Citera
2019-07-31, 19:55
Medlem
Citat:
Oppositionella har mördats av regimen i Sverige. Cats Falck? Agernon? Barbro?
Palme.
Citera
2019-07-31, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Helt klart verkar vara att man satte in den ryska nationalgardet, som lyder direkt under Putler, emot mot demonstranterna. Nationalgardet verkar ha modern utrustning och lyckades arrestera 1400 demonstranter, en och en. Viktigt i sammanhanget är dock att Moskva har ca 20 miljoner invånare totalt sett, så en demonstrationer med ca 10 000 vardera är inte speciellt stort där.

Jag håller med dig om att det är oroväckande att demonstrationer trycks ner av polisen. Samtidigt finns det mycket utrymme för mycket fula spel i demonstrationer. Har du sett "Revolution will not be televised"? Rätt bra dokumentär som illustrerar hur demonstrationer manipuleras för att skapa PR. Även grunderna till teknikerna som visas i avsnittet om Bernays i Adam Curtis dokumentär "The Century of the Self", boken All the Shah's Men och CIAs manual i Guerillakrigsföring https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP86M00886R001300010029-9.pdf.

Precis samma taktiker användes i Ukraina, Syrien, Libyen, Iran, Venezuela m fl. Hur kan ett samhälle förhindra oordning i demonstrationer och förhindra eskalering av våld och provokationer av en organiserad minoritet utan att inskränka mötesfriheten? Om de flesta ryssar inte vill tillåta dessa demonstrationer, är det då odemokratiskt att stoppa dem?

Angående liberalismen så är Putin, i sammanhanget, den som utgör liberalerna i Ryssland. Runt hörnet står kommunisterna och nationalisterna.

Ej liberala system vore ett steg bakåt, Å andra sidan var den auktoritära principen ledande under större delen av civilisationens utveckling. Det var under auktoritära ledare som vi gick från stenåldern till rymden. Det finns också en tendens i flera länder i historien att ha en konflikt mellan tre skikt: en kung, folket och adeln. Ofta, speciellt i Ryssland, stod kungen och folket närmare varandra än kungen och adeln. Den nya adeln är miljardärsklassen och allt som förändrats är jordens temporära betydelselöshet pga det överflöd av jordbrukskapacitet som kom med modernt jordbruk. Folket söker en ny kung för att hålla den ständigt växande nyadeln i schack. Inget nytt under solen, med andra ord.
Citera
2019-07-31, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Palme.
Ja, fast han satt ju vid makten formellt så oppositionell beror ju på hur man ser på den egentliga makten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in