Citat:
Och redan där failar du. För solen träffar en yta på 2πr². Jorden är inte platt, den är rund. Du räknar på en platt jord. πr² är en disk. En disk är platt. 2πr² är en hemisfär, exakt som jorden har vänt mot solen. Du är en plattjordare.
Citat:
som är vänd mot solen* men strålar ut på hela jordytan som är 4*pi*R^2, dvs du får en genomsnittilig instrålning på 1360/4= 340 W/m^2. Du fick alltså fel redan där.
Du missade att jag fick fram rätt svar på jordytans temperatur. Exakt rätt. Och du fick fel, för du räknar på en platt jord. Det roliga är att du inte fattar att du gör bort dig.
Det finns inget stöd i svartkroppsteorin för att använda πr² för mottagen energi på 2πr². Hemisfären har DUBBELT SÅ STOR YTA som disken.
Citat:
Sen reflekteras 30% av solstrålningen så bara 238 W/m^2 kan värma jorden. Detta motsvarar en temperatur på 254 K=-18 C. Växthusteorin stämmer visst om man räknar rätt.
Du tar bort energi som redan gått in i systemet, och sedan gnäller på att jordytan är "för varm". Det blir inte dummare än så. Du staplar fel på varandra. Albedo är en EFFEKT av temperatur, inte en orsak.
Citat:
* Goegrafiskt är förvisso markytan 2*pi*r^2, men polerna får mindre energi, och du tänker ett varv till på geometrin så inser du varför pi*r^2 är rätt värde
Jag sa ju det. Det blir ett medel på 1020W/m² per πr² på grund av krökningen. Och 765W/m² när det går in i jordytan. *2, eftersom det är 2πr². Återigen, jag får fram rätt resultat, du får fram fel. Jag har BEVISLIGEN rätt, och du har fel. För du beräknar en platt jord. Du är en plattjordare.
Citat:
Du kan t ex tänka dig att man placerar en stor skärm precis bakom jorden. Hur stor blir då skuggan? Detta motsvarar energi mottagen av jorden.
Nej, återigen: En hemisfär har dubbelt så stor yta som en disk. Jorden mottar energi på HELA ytan vänd mot solen. Det blir MYCKET mer än vad en disk tar emot.
Mitt värde för solstrålning vid jordytan, 1020W/m², stämmer dessutom mycket väl med vad man mäter upp med pyranometer, nästan över hela den belysta halvan av klotet. Det är alltså bekräftat av observation.
Det enda du har att komma med är en beräkning som ger FEL resultat. Och baserat på ditt FELAKTIGA resultat så påstår du att -18°C luft värmer upp den +14-gradiga ytan.
Det blir inte dummare än så.
Detta är ett mycket, mycket pinsamt misstag i växthusteorin. Eftersom jag blev avstängd från Twitter för att ha postat detta så är Flashback det första ställe som får se detta. Var glad över att domedagen inte kommer, var glad över att du hade fel. Det är ju en bra grej, inte nåt dåligt.
Senast redigerad av hbphys 2019-07-31 kl. 15:22.
Senast redigerad av hbphys 2019-07-31 kl. 15:22.