2019-07-31, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Starta med solarkonstanten på 1360 W/m^2. Denna träffar en yta på pi*R^2

Och redan där failar du. För solen träffar en yta på 2πr². Jorden är inte platt, den är rund. Du räknar på en platt jord. πr² är en disk. En disk är platt. 2πr² är en hemisfär, exakt som jorden har vänt mot solen. Du är en plattjordare.

Citat:
som är vänd mot solen* men strålar ut på hela jordytan som är 4*pi*R^2, dvs du får en genomsnittilig instrålning på 1360/4= 340 W/m^2. Du fick alltså fel redan där.

Du missade att jag fick fram rätt svar på jordytans temperatur. Exakt rätt. Och du fick fel, för du räknar på en platt jord. Det roliga är att du inte fattar att du gör bort dig.

Det finns inget stöd i svartkroppsteorin för att använda πr² för mottagen energi på 2πr². Hemisfären har DUBBELT SÅ STOR YTA som disken.

Citat:
Sen reflekteras 30% av solstrålningen så bara 238 W/m^2 kan värma jorden. Detta motsvarar en temperatur på 254 K=-18 C. Växthusteorin stämmer visst om man räknar rätt.

Du tar bort energi som redan gått in i systemet, och sedan gnäller på att jordytan är "för varm". Det blir inte dummare än så. Du staplar fel på varandra. Albedo är en EFFEKT av temperatur, inte en orsak.

Citat:
* Goegrafiskt är förvisso markytan 2*pi*r^2, men polerna får mindre energi, och du tänker ett varv till på geometrin så inser du varför pi*r^2 är rätt värde

Jag sa ju det. Det blir ett medel på 1020W/m² per πr² på grund av krökningen. Och 765W/m² när det går in i jordytan. *2, eftersom det är 2πr². Återigen, jag får fram rätt resultat, du får fram fel. Jag har BEVISLIGEN rätt, och du har fel. För du beräknar en platt jord. Du är en plattjordare.

Citat:
Du kan t ex tänka dig att man placerar en stor skärm precis bakom jorden. Hur stor blir då skuggan? Detta motsvarar energi mottagen av jorden.

Nej, återigen: En hemisfär har dubbelt så stor yta som en disk. Jorden mottar energi på HELA ytan vänd mot solen. Det blir MYCKET mer än vad en disk tar emot.

Mitt värde för solstrålning vid jordytan, 1020W/m², stämmer dessutom mycket väl med vad man mäter upp med pyranometer, nästan över hela den belysta halvan av klotet. Det är alltså bekräftat av observation.

Det enda du har att komma med är en beräkning som ger FEL resultat. Och baserat på ditt FELAKTIGA resultat så påstår du att -18°C luft värmer upp den +14-gradiga ytan.

Det blir inte dummare än så.

Detta är ett mycket, mycket pinsamt misstag i växthusteorin. Eftersom jag blev avstängd från Twitter för att ha postat detta så är Flashback det första ställe som får se detta. Var glad över att domedagen inte kommer, var glad över att du hade fel. Det är ju en bra grej, inte nåt dåligt.
Senast redigerad av hbphys 2019-07-31 kl. 15:22.
Citera
2019-07-31, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Och redan där failar du.
Bara så det är klart: jag diskuterade inte med dig. Du är en idiot som är oförmögen att lära dig. Jag gav en korrekt beskrivning för övriga läsare som annars kan bli förvirrade.
Citera
2019-07-31, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, gör det och ge oss ytterligare bevis på er galenskap!

Allt fler talar om klimatkris istället för klimatförändringar. Jag tror vi måste göra det faktiskt, så att alla förstår allvaret.

Klimatkrisen Avsnitt 1: Bevisen

Klimatförändringarna och hur vi lärde oss att förstå dem. Vad är det som gör att forskare är överens om att klimatet förändras och att det är mänsklig aktivitet som orsakar det? I filmen går vi till botten med frågan med hjälp av vetenskapens starkaste argument. Lär dig om skogens andning, Antarktis kalla hav och Keelingkurvan. Del 1 av 2: Bevisen.

https://www.svtplay.se/video/23018818/klimatkrisen/klimatkrisen-bevisen-1

Nedan har du bevis för att det inte finns någon växthuseffekt, du är bara en hysterisk domedagspredikant som bytt arvssynd mot klimatskuld.

Det finns inga bevis för att co2 kan höja temperatur.

Det är du som saknar logiskt tänkande, därför är du ett perfekt offer för den globala kampanjen som försöker hindra människans utveckling, precis som kyrkan alltid gjort. När kyrkan tappade greppet så kom klimathotet. Och ni lättlurade svalde allt med hull och hår.

Citat:
Och redan där failar du. För solen träffar en yta på 2πr². Jorden är inte platt, den är rund. Du räknar på en platt jord. πr² är en disk. En disk är platt. 2πr² är en hemisfär, exakt som jorden har vänt mot solen. Du är en plattjordare.

Du missade att jag fick fram rätt svar på jordytans temperatur. Exakt rätt. Och du fick fel, för du räknar på en platt jord. Det roliga är att du inte fattar att du gör bort dig.

Det finns inget stöd i svartkroppsteorin för att använda πr² för mottagen energi på 2πr². Hemisfären har DUBBELT SÅ STOR YTA som disken.

Du tar bort energi som redan gått in i systemet, och sedan gnäller på att jordytan är "för varm". Det blir inte dummare än så. Du staplar fel på varandra. Albedo är en EFFEKT av temperatur, inte en orsak.

Jag sa ju det. Det blir ett medel på 1020W/m² per πr² på grund av krökningen. Och 765W/m² när det går in i jordytan. *2, eftersom det är 2πr². Återigen, jag får fram rätt resultat, du får fram fel. Jag har BEVISLIGEN rätt, och du har fel. För du beräknar en platt jord. Du är en plattjordare.

Nej, återigen: En hemisfär har dubbelt så stor yta som en disk. Jorden mottar energi på HELA ytan vänd mot solen. Det blir MYCKET mer än vad en disk tar emot.

Mitt värde för solstrålning vid jordytan, 1020W/m², stämmer dessutom mycket väl med vad man mäter upp med pyrgeometer, nästan över hela den belysta halvan av klotet. Det är alltså bekräftat av observation.

Det enda du har att komma med är en beräkning som ger FEL resultat. Och baserat på ditt FELAKTIGA resultat så påstår du att -18°C luft värmer upp den +14-gradiga ytan.

Detta är ett mycket, mycket pinsamt misstag i växthusteorin. Eftersom jag blev avstängd från Twitter för att ha postat detta så är Flashback det första ställe som får se detta. Var glad över att domedagen inte kommer, var glad över att du hade fel. Det är ju en bra grej, inte nåt dåligt.

Mer bevis:

https://www.newscats.org/?p=17943

Har du läst climategate än? Jag har märkt att ni i sekten är högst ovilliga att läsa dem själva, ni hänvisar alltid till utredningen som gjordes av kompisarna till de inblandade forskarna. Men INGEN som läser vad som står däri kan tycka att det de gjorde är ok. Och eftersom de inte straffades, så lär det pågå fortfarande.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.lavoisier.com.au/articles/greenhouse-science/climate-change/climategate-emails.pdf&ved=2ahUKEwiW9c6hn9_jAhVNaJoKHVoJAQAQFj AAegQIBxAB&usg=AOvVaw1Tj9aNUGu7Pdlel0W0Cuhq
Citera
2019-07-31, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Bara så det är klart: jag diskuterade inte med dig. Du är en idiot som är oförmögen att lära dig. Jag gav en korrekt beskrivning för övriga läsare som annars kan bli förvirrade.

Du visade hur du beräknar en platt jord. Och du gjorde bort dig igen.

Jag levererar RÄTT resultat, som bekräftas av observation. Du får ett felaktigt resultat.

Det är rätt uppenbart för alla vem som har rätt och vem som har fel.
Citera
2019-07-31, 16:05
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ja, det är det verkligen...för alla utom dig. Xenonen har rätt och du har fel. Någonstans måste detta kompenseras för:

http://energy.kth.se/compedu/webcompedu/webhelp/S9_Renewable_Energy/B5_Solar_Energy/C3_Advanced_Solar_Thermal/ID107_files/The_Cosine_Effect.htm

Och ett enkelt och smidigt sätt att göra detta på är att istället räkna på en hel cirkelskiva vänd mot solen. Eftersom jorden kan approximeras som en sfär fungerar detta ypperligt, då jorden alltid har samma area vänd mot solen.
Citera
2019-07-31, 17:35
Medlem
PixelGuys avatar
Hur många år ska den globala temperaturen sjunka innan det börjar räknas som att jorden svalnar? Nasa har nämligen börjat propagera för att det minsann inte pågår någon nerkylning, samtidigt som deras diagram pekar på en nedåtgående trend de senaste åren.

Det börjar bli lite löjelseväckande att vi ska fostras till vad som är en optimal temperatur. Var det verkligen så optimal temperatur på 1800-talet när det var kallare?

https://climate.nasa.gov/climate_resources/191/nope-earth-isnt-cooling/
Citera
2019-07-31, 17:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Nasa har nämligen börjat propagera för att det minsann inte pågår någon nerkylning, samtidigt som deras diagram pekar på en nedåtgående trend de senaste åren.

https://climate.nasa.gov/climate_resources/191/nope-earth-isnt-cooling/

De senaste två åren... Från en rekordtopp...

Två år är ett väldigt litet körsbär. Speciellt om man utgår från ett rekordår.

En informativ video i sammanhanget:

Citat:
The Escalator

This video shows how the same temperature data that is used to determine the long-term global surface air warming trend of 0.18°C per decade can be used inappropriately to "cherrypick" short time periods that show a cooling trend simply because the endpoints are carefully chosen and the trend is dominated by short-term noise in the data.

Isn't it strange how seven periods of cooling can add up to a clear warming trend over the last 4 decades?

https://www.youtube.com/watch?v=xWdJuNYLTLs

Med en förutseende (ironisk) kommentar:
Citat:
Jon LeVitre för 8 månader sedan:

"..and now it looks like we've entered the era of "Global warming can't be real, because there's been so much cooling since 2016! (sigh)"

I videon visas 7 stycken "avkylningsperioder". Och nu har det blivit dags för den åttonde: 2016-2018.

Trots att det blir varmare och varmare för varje decennium som går...
Senast redigerad av -Info- 2019-07-31 kl. 17:54.
Citera
2019-07-31, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Om du inte vet vad växthusteorin (teorin om den atmosfäriska växthuseffekten) är, kanske du ska läsa på innan du postar i en tråd om växthuseffekten.
Nej, jag vet inte vad "växthusteorin" är för något men däremot vet jag vad växthuseffekten är, och vilka teorier som behandlar den. Men det kanske inte du vet?
Citera
2019-07-31, 19:30
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Du visade hur du beräknar en platt jord. Och du gjorde bort dig igen.

Jag levererar RÄTT resultat, som bekräftas av observation. Du får ett felaktigt resultat.

Du är mentalt störd, jag tror verkligen det. Att kalla folk för domedagsprofeter och klimatalarmister är inte mentalt friskt.

Ditt förtroende är för länge sedan i botten Xenonen har rätt.
Domedagssekt och annat kräver ofta en stark ledare, att kalla nästan den samlade vetenskapen för domedagssekt är inte seriöst någonstans.

Du är på väg mot ett sammanbrott, idiot.
Citera
2019-07-31, 22:48
Medlem
Man talar ju ofta om hur sårbart det moderna samhället är - kommunikation, elnät, matförsörjning, lag och ordning.... saker som vi tar för givet.

Därför känns det lite malplacerat att diskutera hur det var på jorden för årmiljoner sedan, eller överhuvudtaget tidsåldrar då vi inte hade ett modernt, teknikberoende samhälle. En klimatkris är inte längre ett avlägset problem för kommande generationer om hundra år - inte ens våra barnbarns problem - utan de som är unga idag kommer att få ta den värsta smällen av klimatkrisen.

Jag är rädd för att det hela kommer att accelerera snabbare än någon trott. Och när naturen tvärnitar pga människan - då gör det moderna samhället det också. Då kommer det att vara försent för att göra stora, globala forskningsinsatser för att rädda situationen med ny teknik, vilket är vårt enda hopp.

Jag önskar bara att jag kunde få se ansiktsuttrycket på en "skeptiker" när myntet trillar ner.
Citera
2019-07-31, 23:03
Medlem
Citat:

Mitt värde för solstrålning vid jordytan, 1020W/m², stämmer dessutom mycket väl med vad man mäter upp med pyranometer, nästan över hela den belysta halvan av klotet. Det är alltså bekräftat av observation.

Du är så bäst hbphys!!! Sätt klimatsekten på plats!
Citera
2019-07-31, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Du är mentalt störd, jag tror verkligen det. Att kalla folk för domedagsprofeter och klimatalarmister är inte mentalt friskt.

Ditt förtroende är för länge sedan i botten Xenonen har rätt.
Domedagssekt och annat kräver ofta en stark ledare, att kalla nästan den samlade vetenskapen för domedagssekt är inte seriöst någonstans.

Du är på väg mot ett sammanbrott, idiot.

När man inte längre har svar, så går man mot personangrepp. Typiskt vänster med andra ord.

''It's okej when we do it''
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in