Citat:
Vad ska man säga. Visst kan det vara så att den alarmistiska bilden som media med flera målar upp stämmer. Frågan är då... Litar vi verkligen på att politikerna kan fixa problemet? Det känns inte riktigt som att all skatt vi betalar in som ska gå till miljön/klimatet når vägen fram. Känns mer som feel good+ att skinna medborgarna än mer och för byråkrater/politikerna att starta upp verkningslösa projekt och insatser.
Lol, bara en sådan sak som att "ekomat" lanseras av somliga som jordens frälsning. Knappast för miljön och klimatet i allafall, med tanke på ekojordbrukets låga effektivitet. Säg tack o hej till att mätta u-ländernas befolkningar med ekomat.
Känns ändå som att det borde riktas in mer på att minska u-ländernas miljöförstöring tycker jag! Verkar ju vara ett görstort problem att man i vissa länder bara dumpar all skit i floderna, som sedan rinner ut i havet och ja, gör matten själva gott folk. Ändå är det vi i väst som beskylls så hårt för miljömisären i världen?
Givetvis tycker jag att det kan vara värt med förebyggande insatser inför ett stundare med volatilt klimat, t.ex. bygga bättre i orkandrabbade områden, förbereda katastrofplaner etc och brutal miljöförstöring som pågår i vissa u-länder är synnerligen allvarligt.
Men att det ska tjatas så mycket om att det rullar runt lite dieselbilar här hemma och att företag har höga koldioxidutsläpp?
Sist men inte minst, vilket produkt tror ni har högst koldioxidutsläpp? Tusen platspåsar eller en tygpåse?
Raljerande inlägg, men tja, tror nog att jag talar för en del här inne åtminstone !
Lol, bara en sådan sak som att "ekomat" lanseras av somliga som jordens frälsning. Knappast för miljön och klimatet i allafall, med tanke på ekojordbrukets låga effektivitet. Säg tack o hej till att mätta u-ländernas befolkningar med ekomat.
Känns ändå som att det borde riktas in mer på att minska u-ländernas miljöförstöring tycker jag! Verkar ju vara ett görstort problem att man i vissa länder bara dumpar all skit i floderna, som sedan rinner ut i havet och ja, gör matten själva gott folk. Ändå är det vi i väst som beskylls så hårt för miljömisären i världen?
Givetvis tycker jag att det kan vara värt med förebyggande insatser inför ett stundare med volatilt klimat, t.ex. bygga bättre i orkandrabbade områden, förbereda katastrofplaner etc och brutal miljöförstöring som pågår i vissa u-länder är synnerligen allvarligt.
Men att det ska tjatas så mycket om att det rullar runt lite dieselbilar här hemma och att företag har höga koldioxidutsläpp?
Sist men inte minst, vilket produkt tror ni har högst koldioxidutsläpp? Tusen platspåsar eller en tygpåse?
Sistnämnda
Raljerande inlägg, men tja, tror nog att jag talar för en del här inne åtminstone !
En diskussion om klimatpolitik
Jag tycker inte alls att du raljerar. Jag uppfattar det som att du öppnar för en sansad diskussion om klimatpolitik.
Om klimatpolitik inte är förankrad eller inte upplevs som trovärdig hos skattebetalare så kommer den inte att fungera. Några exempel, som vi sett genomföras och mottas med skepsis av många:
– Grön skatteväxling. Upplevs av många som skattehöjning utan återbetalning.
– Höjd skatt på bensin och diesel. Lättare att förankra i storstäder, svårare i glesbygd.
– Handel med utsläppsrätter. Hur många förstår vad det egentligen handlar om?
Vad går pengarna till, egentligen?
Här finns en del information, tyvärr väldigt summarisk när det gäller inkomster:
https://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartementet/statens-budget/statens-budget-i-siffror/
Några detaljer om skatteinkomster (2019, kronor per capita):
Totala skatteintäkter: 218269
Skatt på arbete: 128666
Skatt på konsumtion och insatsvaror: 59594
Skatt på kapital: 27146
Skatt på energi och miljö: 7940 (varav el: 2567, bensin: 1185, olja: 1436)
https://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartementet/statens-budget/statens-budget-som-excel/
På utgiftssidan hittade jag:
Klimatinvesteringar: 159
I den här tråden får man intrycket att statens satsningar för att motverka klimatförändring är ENORMA. Är det som 159:- per person som avses då? Mindre än en promille?
–
Senast redigerad av lasternassumma 2018-12-17 kl. 17:25.
Senast redigerad av lasternassumma 2018-12-17 kl. 17:25.