Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Håller med det mesta du skriver om, utom några detaljer:
"Nödvärnsexcess" är väl bara när man använt mer våld än nödvärnet medger, men att till och med det extra våldet inte är straffbart? Medan lagom mycket våld är nödvärn.
Sen är jag inte säker på vad du menar exakt med resten? Men har någon av rapparna rätt till nödvärn, så har alla rätt att hjälpa till.
Det jag menar är att det svårligen hade funnits någon annan utväg än någon form av fysisk konfrontation. En del säger såväl här som irl samtal samma sak, att man skulle ha ringt polisen- eller bara tagit en taxi osv. Grejen är ju att det är lätt att säga när man inte var där. I stunden tror jag nog inte att det är det första man tänker på, normalt sett så hamnar man inte i dylika situationer. Just därför känns det som en utopi att man per automatik tänker på att ringa polisen eller att ringa efter en taxi, det ÄR en onormal situation.
Min personliga tanke är att det initialt definitivt befinner sig inom nödvärnsexcess, men när så många går direkt efteråt till attack passerar de sannolikt gränsen för vad som är skäligt för att komma ur vad som annars är en "omöjlig" situation.
Hur som haver är det i mitt tycke på sätt och vis inom ramen för vad som är "förståeligt". Även om man inte medger nödvärnsexcessen så måste man ändå ta hänsyn till situationen som uppstod. Det är INTE normalt att bara fortsätta rycka på axlarna i oändlighet, de visade i mitt tycke stort tålamod tills det till slut brast.