2019-07-31, 16:33
Medlem
Hanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Målsäganden ropar ju "I'm gonna fuck him up!" åt livvakten angående Rocky. Det är inte honom du hör?

Nej, alltså från det "bortklippta" ur Rockys video då säger han det och går sedan förbi kameran mot målsägande. Det är textat på svenska som "Now we gotta fuck this... (ohörbart)"
Citera
2019-07-31, 16:33
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Du förutsätter att de inte bara är tankeläsare och även experter på hur polisen i sverige hanterar larmsamtal.

Det går ju taxibilar överallt i stockholm dygnet runt. De hade kunnat vinka till sig en bulle. Eller gå in på Max och be dem om hjälp. Men nä, i stället börjar de fippla med sina appar för att åka skoter från den hotfulla och livsfarliga situationen (LOL).

Hela grejen med att de kände sig hotade till livet är en efterkonstruktion och något som advokaten har sagt åt dem att säga. Ingenting vad de gjorde pekar på att de kände sig hotade till livet. De försökte inte ens springa från platsen. Rocky går fram och lägger sin hand på ena killens axel - alltså samma rabiata knarkare som förmodligen är knivbeväpnad enligt Rocky själv.

Haha gå in på Max! Haha jösses driver du människa.. märks vissa av er aldrig varit i någon hotfull dispyt med såna arga påtända Afghaner. Men sitta hemma och knappra på datorn och berätta hur man ska göra i ett slagmål klarar ni tydligen av.
Citera
2019-07-31, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Nja, det jag säger är hyckleri är att folk bara fokuserar på afghanen och blankt av skiter i amerikanen osv.

Jag skulle inte känna mig det minsta orolig av att möta Rocky & Co i en mörk gränd i Stockholm nattetid. Detsamma kan jag inte säga om de här afghanhannarna, de vill jag inte ens möta dagtid på en öppen gata full med folk.
Citera
2019-07-31, 16:35
Medlem
Citat:
Fast det visar att det inte är självförsvar, ASAP är utom fara och han visar att han är villig att misshandla.

Jag tycker nog att du har tagit part för ena sidan, trots att du har giltiga argument för delar av det du säger.

Jag säger som jag redan har sagt tidigare, man ska nog inte dra saker till sin spets när det gäller tolkningar. Dessutom handlar det väldigt ofta om just gråzoner, ungefär som i det här fallet.

När man talar om nödvärnsexcess så avser man i regel situationer där man till slut inte har någon annan utväg än att t ex. använda våld. Hade det bara varit AR:s reaktion är nog sannolikheten relativt stor att han hade frikänts på grund av den rådande konstanta provokationen. Nu är det svårare att hävda det samma eftersom alla dök på personen efter den inledande attacken.

Jag tycker att man ska förhålla sig realistisk och se till situationen och ta den för vad den är. T ex:

* De försöker upprepade gånger tona ner situationen och säger hela tiden "vi vill inte ha något problem"
* Deras "livvakt" blir fysiskt angripen och motagerar inte trots det tydliga angreppet (varför åklagaren väljer att släppa detta är för mig absolut fullständigt obegripligt. Vem som helst kan se att det handlar om minst ringa misshandel, nu menar jag verkligen vem som helst).
* De försöker ta sig därifrån men blir hela tiden förföljda.

Slutsats. Det är i mina ögon orealistiskt att se hur situationen hade kunnat förändras under samma förutsättningar. De försöker undvika konflikt men kommer inte därifrån. Argument som "ringa polisen" mm. känns befängda. Det rör sig om en ganska kort tidsrymd där de till slut känner sig så pressade att de måste agera.

Det är ärligt talat lite bisarrt att läsa att du tolkar det som att ASAP är "villig" att misshandla med tanke på hur överjävligt långt tålamod sällskapet hade, t om. EFTER attacken mot livvakten. Det krävs ju mer eller mindre en övermänniska för att INTE till slut ledsna i samma situation.
Citera
2019-07-31, 16:35
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Fast nu var det inte dig jag partade om specifikt eller hur?

Du skrev att det "är hyckleri är att folk bara fokuserar på afghanen och blankt av skiter i amerikanen".

Och jag har nog inte rackat ner särskilt mycket på ASAP? Så vad skulle jag skrivit om honom för att inte vara en hycklare?
Citera
2019-07-31, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Du förutsätter att de inte bara är tankeläsare och även experter på hur polisen i sverige hanterar larmsamtal.

Det går ju taxibilar överallt i stockholm dygnet runt. De hade kunnat vinka till sig en bulle. Eller gå in på Max och be dem om hjälp. Men nä, i stället börjar de fippla med sina mobiler för att åka skoter från den hotfulla och livsfarliga situationen (LOL).

Hela grejen med att de kände sig hotade till livet är en efterkonstruktion och något som advokaten har sagt åt dem att säga. Ingenting vad de gjorde pekar på att de kände sig hotade till livet. De försökte inte ens springa från platsen. Rocky går fram och lägger sin hand på ena killens axel - alltså samma rabiata knarkare som förmodligen är knivbeväpnad enligt den livrädda och panikslagna Rocky själv.

Jävla B-människa, varför ska alla som hotas av flyktingar behöva fly i taxi och trakasserade de inte en tjej på Max, varför ska hon behöva ta det igen?
Citera
2019-07-31, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Han visar sedan inspelning på när 19-åringen säger "Come on" "Come on" och "I'm gonna fuck him" till livvakten på gatan.

Citat:
"Han visar sedan inspelning på när 19-åringen säger "Come on" "Come on" och "I'm gonna fuck him" till livvakten på gatan."

Redan här kan man börja argumentera för putativ nödvärn. Är dessa ord upptagna i FUP? Att han hetsar mot livvakten så inåt helvete?

Citat:
"Jag följer efter som för att fråga varför dom gjort så här med mig"

Klipp till;
"I'M GONNA FUCK HIM UP!!"

Citat:
Målsäganden ropar ju "I'm gonna fuck him up!" åt livvakten angående Rocky. Det är inte honom du hör?

Är det lika aggressivt att säga I.m gonna fuck him up idag?
Citera
2019-07-31, 16:38
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanlon
Hör man inte väldigt tydligt att Rocky säger:

"Now we gotta fuck this nigga up"? Alltså det som är textat som: "Now we gotta fuck this... (ohörbart)" i filmsekvenserna som florerar på internet.

I bakgrunden låter det som om någon säger "b*tch".
Citera
2019-07-31, 16:39
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
När man talar om nödvärnsexcess så avser man i regel situationer där man till slut inte har någon annan utväg än att t ex. använda våld. Hade det bara varit AR:s reaktion är nog sannolikheten relativt stor att han hade frikänts på grund av den rådande konstanta provokationen. Nu är det svårare att hävda det samma eftersom alla dök på personen efter den inledande attacken.

Håller med det mesta du skriver om, utom några detaljer:

"Nödvärnsexcess" är väl bara när man använt mer våld än nödvärnet medger, men att till och med det extra våldet inte är straffbart? Medan lagom mycket våld är nödvärn.

Sen är jag inte säker på vad du menar exakt med resten? Men har någon av rapparna rätt till nödvärn, så har alla rätt att hjälpa till.
Citera
2019-07-31, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonMill

Vad tror du det betyder? Överensstämmer det med "jag är en snäll pojke som bara ville ha tillbaks mina hörlurar (som jag slängde på vakten)" ?
Citera
2019-07-31, 16:40
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonMill

Självklart är det det när man sitter i rättegången och säger att man snällt frågade efter sina hörlurar bara. Och att man är en bra kille. Det korthuset rasade snabbt.
Citera
2019-07-31, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Ja, precis. "Fri bevisprövning" innebär att rätten döma efter precis vad som helst som läggs fram, så länge den tycker det är relevant. Det spelar ingen roll hur information hämtats in, tex genom att polisen gjort olagliga avlyssningar eller husrannsakningar.

Jämför med i USA, där det är en av deras mest heliga principer att bara bevis som är "rätt" insamlade får användas. Detta är en ofta en avgörande detalj i många TV-avsnitt och filmer. Så alla amerikaner känner till det.

Det kan bli rätt stor uppståndelse i USA om Rocky döms med hjälp av bevis som inte hade fått användas i en amerikansk domstol.
? Om det finns åklagarbeslut är det inte olagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in