2019-07-31, 16:17
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Mer som nödvärn i samförstånd och som ni har påpekat gäller det att vara snabb när man ska oskadliggöra någon som troligen har kniv. Man kan inte ge honom en chans att ta fram den.

Kan inte begripa vad dessa videor skall bevisa.
Ser bara en luns som skyfflar undan en person på ett högst förståndigt sätt.
Så ser man ökenriddaren försöka sopa till Harlempojken.

Jag tycker det är nödvärn. Men så kommer då frågan varför övriga absolut måste följa efter?
Skall han påstås vara en livvakt så är han det.

Men vad detta med att troligen ha kniv kommer ifrån är ju bara ett fjantsätt av svartingarna för att försöka komma lindrigare undan.
Han kan fan haft en detonator i fickan också.
Citera
2019-07-31, 16:17
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Men du skrev att det var hyckleri. Vem vet, jag kanske är en hycklare? Jag försökte förklara hur jag tänker, är det hyckleri jag ägnar mig åt när jag står på Rockys sida mot afganen?

Nja, det jag säger är hyckleri är att folk bara fokuserar på afghanen och blankt av skiter i amerikanen osv.
Citera
2019-07-31, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Nu verkar det som två vittnen som åklagaren har kallat till domstolen för att styrka "flaskstoryn" har fått kalla fötter...

I morgon fortsätter rättegången mot ASAP Rocky och hans två vänner. Åklagaren har kallat två personer som ska vittna om att en flaska användes vid det uppmärksammade bråket. Men vittnen vill inte komma till domstolen på grund av ”rädsla och oro”.
//..//
Rättegången fortsätter i morgon torsdag, och åklagaren har kallat två kvinnliga vittnen. De ska berätta om “sina iakttagelser på platsen för att bevisa att flaskor använts som tillhygge, att målsäganden utsatts för slag och sparkar av flera personer samt att någon nödvärnssituation inte förelegat”, enligt åtalet.

Men de två vittnena vill inte komma till Stockholms tingsrätt på grund av att de “känner oro och rädsla för att vara närvarande i rättssalen”.

Men begäran får kalla handen från ASAP Rocky-teamets advokater. ASAP Rocky och hans vän “har förståelse för att vittnena kan känna obehag inför att höras i domstol. Detta i sig utgör dock inte skäl att inte höras på plats i rättssalen”, skriver två av advokaterna i ett mejl till domstolen.
//..//
Även den tredje advokaten har samma inställning.
Det verkar ju lite jobbigt för åklagaren om vittnen inte vill vittna. Kanske "rädslan och oron" består i att försäga sig att det inte användes några tillhyggen?

Kan ju vara så att vittnena är rädda för afghangänget som håller till i området.

Från förhöret med Hercules aka Abby:

Citat:
De tre tjejerna hade berättat att killarna använder droger och de brukar slå folk och de brukar vara i området.
( FUP s 316 )

Abby förnekar för övrigt i förhöret att någon flaska använts som tillhygge.
Citera
2019-07-31, 16:19
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag har varit i en sådan situation, man försöker avlägsna sig från platsen samtidigt som man försöker att lugna ner situationen sedan kallar man på polis eller väktare.

Exakt vad Rocky och grabbarna gjorde. Sen får vi lägga till detaljen att de är i ett främmande land och uppväxta med att inte lita på poliser.
Citera
2019-07-31, 16:19
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag har varit i en sådan situation, man försöker avlägsna sig från platsen samtidigt som man försöker att lugna ner situationen sedan kallar man på polis eller väktare.

Helt rätt.
Allt annat är bara väldigt korkat om man inte tror man är kungen av kungsan och måste visa sig tuff för polarna
Citera
2019-07-31, 16:20
Medlem
Hanlons avatar
Hör man inte väldigt tydligt att Rocky säger:

"Now we gotta fuck this nigga up"? Alltså det som är textat som: "Now we gotta fuck this... (ohörbart)" i filmsekvenserna som florerar på internet.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Exakt vad Rocky och grabbarna gjorde. Sen får vi lägga till detaljen att de är i ett främmande land och uppväxta med att inte lita på poliser.

Det är inte vad den bortklippta videon visar dock.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ni båda gör en rejäl tankevurpa i ert ganska samstämmiga resonemang.

Det är inte svenskt rättsväsende som gjort, eller gör detta till något med politisk bärighet.
Inte heller är det rättsväsendet som fortsätter mata politik i ärendet.
Hur ni då kan komma att tro/tycka att utredningen och rättsprocessen är politisk, är en smått vansinnig idé.
Förklara gärna hur ni tänker?
Vare sig åklagare, poliser som utrett, eller ens inblandade jurister har tagit intryck av vad som susar runtomkring. Ingenstans i uttalanden eller signaler från tidigare nämnda, står att se några influenser av politik i hur dom arbetar med ärendet.
Det är ni båda, och fler därtill, som försöker baka ihop det i någon form av självupplevd "sund" skepsis mot vad ni över fikabordet nog kalla för systemet - Att någon form av politiska komplotter utspelar sig inom svenskt rättsväsende, men utan att ni egentligen kan sätta fingret på varför ni känner så.

För det är vad det handlar om för sådana som er - En känsla.
Av tio känslostyrda svepande argument ni lägger fram sågar jag elva av dom på detaljnivå, utan att ni ens begriper det.

Förslaget är att ni går tillbaka till skolbänken, eller tar lärdom av dom som vet vad dom pratar om.

Att man ska vara lika inför lagen är för de flesta av oss en självklar grundprincip - inte politik.

Men om de du debatterar med har en ideologi bygger på att människor inte har samma värde och dera politiska agenda är att rättssystemet bör behandla folk olika beroende på etnicitet?

Det som man själv ser som ett fungerande rättssamhälle - att alla (inkl Hazarer) har människovärde och att målet verkar behandlas "by the book" oavsett misstänktas stjärnstatus och MÄ:s etnicitet. Det kanske för dem är "politiskt" eftersom det inte passar deras egen ideologi?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Kan inte begripa vad dessa videor skall bevisa.
Ser bara en luns som skyfflar undan en person på ett högst förståndigt sätt.
Så ser man ökenriddaren försöka sopa till Harlempojken.

Jag tycker det är nödvärn. Men så kommer då frågan varför övriga absolut måste följa efter?
Skall han påstås vara en livvakt så är han det.

Men vad detta med att troligen ha kniv kommer ifrån är ju bara ett fjantsätt av svartingarna för att försöka komma lindrigare undan.
Han kan fan haft en detonator i fickan också.

Den ena killen greps när han rånade en butik med kniv bara ett antal dagar efter detta, varför skulle de gå utan kniv just denna gång menar du och varför skulle det vara så självklart att det inte är rimligt att misstänka att de hade kniv?
Citera
2019-07-31, 16:22
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Tror du polisen hade kommit?
"Hej vi är 5 man som är förföljdabav två killar, hjälp!"
Jag ringde själv polis vid ett tillfälle när jag bevittnade en jävligt hotfull situation.
Larmoperatören var minst sagt måttligt intresserad.
Igen , Asap med crew gjorde en helt korrekt bedömning av situationen. De hade att göra med en kille som är beredd att knivhugga någon över en uppfattad kränkning.

Vad skulle de ha gjort, slängt pengar på Mustafa Jafari, ställt upp på analsex?

Helt fel. De har inte en enda jävla aning om att afghanen är beredd att knivhugga dem.
Hur fan kan man ens tro på sådant skitsnack.
Citera
2019-07-31, 16:24
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice

DNA på flaskor, här får du lite till att bita i...
Bilden på Rocky med flaska i ärmen, men det verkar inte vara en flaska...
Har betat av systemkatalogen, finns inte en endaste flaska i sortimentet som har en etikett som går hela vägen ner till flaskbotten ...? Är vi hundra på att det är en flaska - det kan ju vara en burk också.
Kolla här: https://imgur.com/a/dxUB2BU

Här kan man skymta en del av mönstret på flaskan/burken/etiketten:

http://forumbilder.se/I622S/screenshot-20190731-162603

Frågan är vad det är?
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-07-31 kl. 16:34.
Citera
2019-07-31, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Helt fel. De har inte en enda jävla aning om att afghanen är beredd att knivhugga dem.
Hur fan kan man ens tro på sådant skitsnack.

Du säger här att det inte var uppenbart oförsvarligt att använda nödvärn om de nu inte hade en aning om de skulle bli knivhuggna eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in