2019-07-31, 15:28
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Egentligen tycker jag att skadeståndet är intressantast. En chans att få ca 130 000 SEK.
Afganen är onekligen van att vara i bråk (även under den korta tiden i Sverige). Att provocera en rik artist kan vara lönsamt....
Någon som tror att han inte visste vad han gjorde?
Hur ska han få 140000 i skadestånd?

Däremot har han gjort sig känd och tidningar kommer vilja skriva om hans bakgrund, intervjuer osv, där kan finnas en del att hämta kanske.
Citera
2019-07-31, 15:29
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det som är unikt är att den är större, och att den är slutförd till perfektion på osedvanligt kort tid. Alla myndigheter var beredda och låg i startgroparna. Precis som dom inte gjorde i Assange-fallet. Och såna som du skrek om "ingen står över lagen" och "alla är lika inför lagen" när det uppenbart inte är så.

Sluta nu. Snälla. Bara sluta. Både du och rättsväsendet är genomskådat.

Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det är solklart fall av nödvärn, de har inte gjort mer än afghanen och då var det ändå han som startade bråket. Nödvärn.

Men som jag sagt kommer det bli fällande dom ändå eftersom detta är en politisk rättegång.

Ni båda gör en rejäl tankevurpa i ert ganska samstämmiga resonemang.

Det är inte svenskt rättsväsende som gjort, eller gör detta till något med politisk bärighet.
Inte heller är det rättsväsendet som fortsätter mata politik i ärendet.
Hur ni då kan komma att tro/tycka att utredningen och rättsprocessen är politisk, är en smått vansinnig idé.
Förklara gärna hur ni tänker?
Vare sig åklagare, poliser som utrett, eller ens inblandade jurister har tagit intryck av vad som susar runtomkring. Ingenstans i uttalanden eller signaler från tidigare nämnda, står att se några influenser av politik i hur dom arbetar med ärendet.
Det är ni båda, och fler därtill, som försöker baka ihop det i någon form av självupplevd "sund" skepsis mot vad ni över fikabordet nog kalla för systemet - Att någon form av politiska komplotter utspelar sig inom svenskt rättsväsende, men utan att ni egentligen kan sätta fingret på varför ni känner så.

För det är vad det handlar om för sådana som er - En känsla.
Av tio känslostyrda svepande argument ni lägger fram sågar jag elva av dom på detaljnivå, utan att ni ens begriper det.

Förslaget är att ni går tillbaka till skolbänken, eller tar lärdom av dom som vet vad dom pratar om.
Citera
2019-07-31, 15:30
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Jag är lika mycket "höger" som Adolf Hitler men här håller jag med dig. Den skyldiga parten i detta fall bör straffas, oavsett bakgrund eller hudfärg (förhoppningsvis båda två).

Exakt, jag bryr mig inte vilka som är inblandade, bara allt sker korrekt så är jag nöjd
Citera
2019-07-31, 15:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Tror jag att personen med bombbältet kommer att spränga det så tar jag till vilket våld som helst för att förhindra det.

Min poäng med hela diskussionen är att det inte alls är osannolikt att man som Svensson kan hamna i ett jobbigt läge där man inte kan fly, och man får ta beslut om man ska slå till först.

Är motparten en 19-årig kriminell, väldigt aggressiv, och snedtänd afgan, då tycker jag det är fullt rimligt att anta en kniv. Anser man att ett angrepp är överhängande, då är det även rimligt att slå till först, och med väldigt mycket våld.

Tycker du annorlunda?

Exakt. Amerikanerna hade vid upprepade tillfällen bett afghanen att lämna dem i fred.

Med tanke på livvaktens kroppshydda hade de aldrig kunnat springa ifrån afghanen heller.

Då fanns bara ett alternativ, att slå till innan afghanen drar fram kniven.
Citera
2019-07-31, 15:32
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Tror jag att personen med bombbältet kommer att spränga det så tar jag till vilket våld som helst för att förhindra det.

Min poäng med hela diskussionen är att det inte alls är osannolikt att man som Svensson kan hamna i ett jobbigt läge där man inte kan fly, och man får ta beslut om man ska slå till först.

Är motparten en 19-årig kriminell, väldigt aggressiv, och snedtänd afgan, då tycker jag det är fullt rimligt att anta en kniv. Anser man att ett angrepp är överhängande, då är det även rimligt att slå till först, och med väldigt mycket våld.

Tycker du annorlunda?
Det kan ju vara en bra idé om man är rädd att bli anfallen med kniv men man kommer naturligtvis inte undan de juridiska konsekvenserna för det.

Visar det sig sen också att ingen kniv fanns annat än i din hjärna är det otur i oturen.
Citera
2019-07-31, 15:32
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camo
Det är en mycket smart förklaring, håller med. Tyder på att detta inte är första gången dessa snubbar är inblandade i fighter likt denna. Borde inte flaskhalsarna från de andra två flaskorna ligga där någonstans om de bara kastats i marken för att gå sönder? Jag tror glasdelar som använts som vapen tagits från platsen och dumpats.

Hade de flaskor som Rockys sällskap höll i handen varit de som låg krossade på marken hade man väl garanterat hittat DNA, fingeravtryck på dem. Alltså är det inte troligt att de använt flaskor som tillhyggen. Jag har dessutom lite svårt att tro att en rapande afro-amerikan skulle halsa vitt vin på stan. Det känns ju inte särskilt manligt eller bra för hans image. Inte lika illa men nästan lika illa som att halsa Baileys.

Citat:
Ja, just denna specifika situationen är knepig. Framförallt eftersom man bara kan gissa vad egentligen hände, och vad som rörde sig i huvudet på rapparna och hur rädda de var för knivangrepp.

Men vad tänker du själv om den hypotetiska situationen jag målade upp? Hur skulle du själv känt, tänkt, och agerat? Låt säga att du råkar trampa fel person på foten, eller han kanske bara tyckte du tittade snett på honom? Sen blir han allt mer aggressiv, kanske pga narkotikaberusning?

Det bästa idag är att vara så förutseende att man aldrig hamnar i ett utsatt läge i Europa idag. Undvik all form av kontakt med invandrare. Titta inte på dem. Tala inte med dem. Svara helst inte på tilltal. Bara hålla sig undan och gå därifrån. Inte göra affärer med dem. Det blir ju säkert jättebra för integrationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Du kan kalla mig för idiot hur mycket du vill men 10 av 10 självförsvarsexperter samt soldater kommer att säga exakt samma sak, gå aldrig in i närstrid med någon som har kniv.

Hur agerar du om du inte vet men befarar att någon har kniv. Någon som förföljer dig och som du vid upprepade tillfällen sagt, sluta förfölj mig. Trots att du fortsätter gå så är denne som en igel på dig. Vad gör du? Köpcenter är stängt. Ingen normal människa vill gå ner i en tunnelbana med en sådan person efter sig. Ringa polisen med ett "en ettrig liten afghan förföljer mig"?

Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag har hållit med dig i mångt och mycket i vad du skrivit i denna tråd. Men detta kan jag inte hålla med i. För mig är det ju solklart samma flaska som är trasig på marken, som den som sticker ut ur Rockys ärm.

Eller åtminstone en likadan flaska om inte samma.

Det bevisar så klart inget annat än att den gått sönder bara. Inget om huruvida han slagit målsäganden med den. Dom påstår ju i förhör att flaskor slogs sönder för att inte afghanerna skulle få för sig något.

Det är endast försvaret som har kommit med en logisk förklaring på hur skadorna uppstår. Alltså genom glaskross på någons skosula, som sedan trampat på målsägandens arm/armar. Och när jag ser videos från tumultet så ser jag ingen hugga/slå mot hans armar. Endast trampar på t.ex vänsterarmen. Därför köper jag den förklaringen. Om inte mer bevis framkommer. (Verkar tvärt om, försvaret säger sig ha vittnen som motbevisar användadet av flaska som tillhygge).

Pundar-afghanen var ute från sjukhuset efter en timme. Hade det varit allvarliga skador som skärskador efter en krossad flaskhals hade han definitivt varit där längre.
Citera
2019-07-31, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
I denna tråd?

En tråd där över 80% av allt handlar om Afghanen, hans tidigare brott och knivar?
Skillnaden är att rocky inte tar ut massa bidrag i sverige medan afghanen lever på skattebetalarna.
Citera
2019-07-31, 15:34
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Hur agerar du om du inte vet men befarar att någon har kniv. Någon som förföljer dig och som du vid upprepade tillfällen sagt, sluta förfölj mig. Trots att du fortsätter gå så är denne som en igel på dig. Vad gör du? Köpcenter är stängt. Ingen normal människa vill gå ner i en tunnelbana med en sådan person efter sig. Ringa polisen med ett "en ettrig liten afghan förföljer mig"?

Jag har varit i en sådan situation, man försöker avlägsna sig från platsen samtidigt som man försöker att lugna ner situationen sedan kallar man på polis eller väktare.
Citera
2019-07-31, 15:35
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Du gör tankefel när du vänder på det hela. Jag har sagt att det är en politisk rättegång eftersom det är politiken som styr hela processen och den kommande domen. Alltså tvärtemot dina slutsatser att det skulle vara rättsväsendet som gjort detta politiskt.

Det finns flera kriterier som avgör vilket land jag väljer och det kommer inte bli USA men jag kommer sannolikt inte heller stanna kvar i det här pisslandet. Ni får alltså leva med den verklighet ni skapar själva, jag kan fly den då jag har gott om pengar.
Bon Voyage!

Har en känsla av att du inte kommer gilla att vara "utlänningen" och inser att det finns många bra grejer med Sverige, men lycka till.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Skillnaden är att rocky inte tar ut massa bidrag i sverige medan afghanen lever på skattebetalarna.

Spelar ingen roll, amerikanerna kostar oss också pengar genom att misshandla.
Citera
Medlem
angeroves avatar
Citat:
Hur hade du själv tänkt och gjort om det var du med tre av dina helt vanliga polare mot två afganer?

Om jag var med i Rockys team, skulle jag nog vara den som lägger en extra sista spark - just for pleasure.
Å andra sidan, om en äcklig neger knuffade mig upprepade gånger och sedan lyfte mig i nackskinnet, skulle jag slå ihjäl kräket.
Är det det som kallas kognitiv dissonans?
Citera
2019-07-31, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det var jag som raljerade lite. Under häktningen angavs först grov misshandel som rubricering. Sen när åtalet kom blev det misshandel av normalgraden.
Åklagaren försökte få det till grov men jag tror det sänktes redan under häktningen, kan ha fel.
Det är väl så det brukar gå till - att åklagaren försöker få så allvarlig rubricering som möjligt, för att få mer resurser och befogenheter till utredningen. Försvaret säger "Min klient måste släppas omedelbart". Och sen sjunker rubricering och sedan påföljd steg för steg. Från 6 år till att han får ett straff som exakt motsvarar tid i häktet + lite böter.

Helt normalt i Sverige. Det borde man ha förklarat för amerikanerna.

Och de svenska youtubers exempelvis som click-baitat med att "ASAP Rocky riskerar 6 år för självförsvar!!!#FreeRocky". De borde skämmas, i alla fall de som är vuxna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in