2019-07-31, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockthisbitch
En grej jag undrar är varför inte försvaret använder argumentet att MÄ går runt med sin mobiltelefon i handen precis innan slagsmålet? Han har ju tagit ut den vid något tillfälle, mellan Max-incidenten och bråket.

Kan de inte hävda att de var rädda att han skulle ringa "backup" eller på något annat sätt ha sett telefonen som ett hot? Kanske mer trovärdigt än "tänk om han har kniv".

Kanske lite långsökt, men ingenstans har någon kommenterat att Jafari håller sin telefon i handen under senare delen.

NB. Han släpper den inte ens vid fallet till marken.
Det var nog ett av de mer långsökta argumenten för att försvara den afro-amerikanske våldsverkaren.

Motparten har en mobil i handen och möjligheten finns att denne ska ringa till någon som är stor, stark och våldsbenägen.
Citera
2019-07-31, 15:19
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är för att invandringskritiker ser detta som det perfekta ögonblicket att hyckla fritt.

Högern har helt enkelt blivit den nya vänstern.

Kan du formulera exakt vad "hyckleriet" består av?
Citera
2019-07-31, 15:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rockthisbitch
En grej jag undrar är varför inte försvaret använder argumentet att MÄ går runt med sin mobiltelefon i handen precis innan slagsmålet? Han har ju tagit ut den vid något tillfälle, mellan Max-incidenten och bråket.

Kan de inte hävda att de var rädda att han skulle ringa "backup" eller på något annat sätt ha sett telefonen som ett hot? Kanske mer trovärdigt än "tänk om han har kniv".

Kanske lite långsökt, men ingenstans har någon kommenterat att Jafari håller sin telefon i handen under senare delen.

NB. Han släpper den inte ens vid fallet till marken.

Det är inte långsökt. Afghaner brukar ha sina bruschor i närheten.
Citera
2019-07-31, 15:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Ingen flaska, och inget halslyft. Lyckas dom slå sönder dessa båda från försvarets håll då har stackars Herr Åklagare inte så mycket kvar. "Lyft av liten Afghan" och "Kast med liten Afghan". Då bidde det inte ens en tummetott kvar av den grova misshandeln där det visats synnerlig råhet.

Åtalet gäller väl misshandel av normalgraden? Alltså inte grov eller synnerligen grov.

Sen vet man ju inte vad domen hamnar på, men men.
Citera
2019-07-31, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det var nog ett av de mer långsökta argumenten för att försvara den afro-amerikanske våldsverkaren.

Motparten har en mobil i handen och möjligheten finns att denne ska ringa till någon som är stor, stark och våldsbenägen.

Haha ja, jag har noll incitament att försvara dem, var bara i spekulativt syfte. Allt annat på filmerna har ju analyserats i minsta detalj, men ingen har kommenterat att han plockat upp sin mobil mellan Max och bråket.

Förmodligen för att det är helt oväsentligt, I guess. Ville bara höra andras tankar.

Å andra sidan, kanske är det (rättsligt) ännu mer långsökt att tro att de hade knivar? Mobilen syns ju i fall på filmen.
Senast redigerad av Rockthisbitch 2019-07-31 kl. 15:25.
Citera
2019-07-31, 15:21
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Åtalet gäller väl misshandel av normalgraden? Alltså inte grov eller synnerligen grov.

Det var jag som raljerade lite. Under häktningen angavs först grov misshandel som rubricering. Sen när åtalet kom blev det misshandel av normalgraden.
Citera
2019-07-31, 15:23
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Du ökar dina chanser att vinna ett slagsmål markant genom att slå först.
Du tycker inte Mustafa Jafari med kumpan var aggressiva?
"Im gonna fuck him up"
Han är aggressiv mot livvakten och vice versa, varför de blivit så osams vet vi egentligen inte riktigt.

Han är inte aggressiv mot övriga, störig, möjligen vill han provocera fram något medvetet.

Asap hade också kunnat ringa polisen eller låtit sin manager dra i trådarna i bakgrunden. Men det verkar att de inte vill ha polisen inblandade, inget ovanligt om man är uppväxt i områden som Asaps eller Jafaris.
Citera
2019-07-31, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det är solklart fall av nödvärn, de har inte gjort mer än afghanen och då var det ändå han som startade bråket. Nödvärn.

Men som jag sagt kommer det bli fällande dom ändå eftersom detta är en politisk rättegång.

Egentligen tycker jag att skadeståndet är intressantast. En chans att få ca 130 000 SEK.
Afganen är onekligen van att vara i bråk (även under den korta tiden i Sverige). Att provocera en rik artist kan vara lönsamt....
Någon som tror att han inte visste vad han gjorde?
Citera
2019-07-31, 15:26
Medlem
Citat:
Jag ler alltid åt din kommentar att du skulle sprida juridisk kunskap i det här fallet, mycket komiskt.

Om du kommer med falska anklagelser mot någon i syfte att få denne dömd för ett allvarligt brott då har då definitivt begått ett brott, detta oavsett om du står under ed eller inte.

Nej, skärp dig nu! Nu får du faktiskt lägga av!

Du tänker nog på Falsk tillvitelse? Och det brottet gäller endast när man ANMÄLER ett brott, och alltså inte under rättegången. Läs själv: https://lawline.se/answers/kan-en-malsagande-bega-mened
Citera
2019-07-31, 15:26
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Nej det kallar jag mig inte för, jag tycker Sverige förtjänar att gå under när svenskarna är sådana idioter.

Ett skott i huvudet är väl att föredra då.
Varför inte flytta till USA då om du tror saker och ting fungerar bättre där. Den vita befolkningen behöver alla tillskott de kan få..
Citera
2019-07-31, 15:27
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Jadu, är nog lite beroende på hur situationen ser ut. Hur gör du om det kommer fram en person till dig och dina barn med ett bombbälte?

Man får utvärdera situationen och agera efter bästa förmåga. Men att slå första slaget när man är ute med barn låter inte som någon bra idé.

Tror jag att personen med bombbältet kommer att spränga det så tar jag till vilket våld som helst för att förhindra det.

Min poäng med hela diskussionen är att det inte alls är osannolikt att man som Svensson kan hamna i ett jobbigt läge där man inte kan fly, och man får ta beslut om man ska slå till först.

Är motparten en 19-årig kriminell, väldigt aggressiv, och snedtänd afgan, då tycker jag det är fullt rimligt att anta en kniv. Anser man att ett angrepp är överhängande, då är det även rimligt att slå till först, och med väldigt mycket våld.

Tycker du annorlunda?
Citera
2019-07-31, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Man passar på att lyfta upp afghanens alla brott men skiter i amerikanens, man passar på att ursäkta lagbrott för att ena parten är invandrare osv.

Jag är lika mycket "höger" som Adolf Hitler men här håller jag med dig. Den skyldiga parten i detta fall bör straffas, oavsett bakgrund eller hudfärg (förhoppningsvis båda två).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in