2019-07-31, 15:10
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camo
Svårt att säga exakt hur jag hade gjort, alltid lätt att ge ett perfekt svar när man har facit. Jag hade inte gått ner på en bakgata om någon förföljde mig i alla fall.

Framförallt är det lätt att säga hur andra borde ha gjort. Men när man tänker efter själv i vilka situationer man kan hamna i, då är det inte lika lätt att vara så kategorisk om att "det där var minsann inte nödvärn".

Jag har absolut inte svårt att föreställa mig ett läge där man plötsligt hamnat med en snedtänd kriminell afgan som av någon oförklarlig anledning bara blir allt mer aggressiv.

Då är det inte alls lika lätt att tycka att man ska vända ryggen till och försöka gå därifrån, eller vänta på att han bestämmer sig för att slå till eller i värsta fall börja karva i en.

Är det verkligen så oförsvarligt av en Svensson som då till slut bestämmer sig för att den minst dåliga planen är att slå till först och så hårt som möjligt?
Citera
2019-07-31, 15:11
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockthisbitch
En grej jag undrar är varför inte försvaret använder argumentet att MÄ går runt med sin mobiltelefon i handen precis innan slagsmålet? Han har ju tagit ut den vid något tillfälle, mellan Max-incidenten och bråket.

Kan de inte hävda att de var rädda att han skulle ringa "backup" eller på något annat sätt ha sett telefonen som ett hot? Kanske mer trovärdigt än "tänk om han har kniv".

Kanske lite långsökt, men ingenstans har någon kommenterat att Jafari håller sin telefon i handen under senare delen.

NB. Han släpper den inte ens vid fallet till marken.

Då borde de ha sagt det, nu pratar de dock bara om kniv, att historierna inte heller stämmer överens med förhör och domstol gör inte saken bättre.
Citera
2019-07-31, 15:12
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Två intressanta artiklar uppe nu.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/6jyv38/har-ar-den-bortklippta-sekvensen-i-asap-rocky-filmen

https://www.expressen.se/noje/osedda-bilderna-har-lyfter-livvakten-19-aringen/

Sammantaget besvärande för dom åtalade. Det är inga större problem att få detta till misshandel tillsammans och i samförstånd.
Alla försök till nödvärn är nu ännu mer avlägset.
Tyckte jag läste att vakten som ses anfalla afghanen i denna film inte är åtalad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Då borde de ha sagt det, nu pratar de dock bara om kniv, att historierna inte heller stämmer överens med förhör och domstol gör inte saken bättre.

Precis det jag menar. "Synd" att de inte kom på det tidigare i så fall.

Men i rent spekulativt syfte, vad tror ni andra, hade mobiltelefonen i Jafaris hand kunnat vara ett argument för försvaret?
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Här har du en riktig amerikansk självförsvarsexpert som aldrig skulle banga för en knivfajt:
https://youtu.be/mosX7L25HV8?t=77

Nu får du justera ned antalet till minst 9 av 10.

/Provokatör

Alla hans "tips" avslutar inte automatiskt strid och de gör det definitivt inte det utan att du riskerar att skada dig själv
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Ingen flaska, och inget halslyft. Lyckas dom slå sönder dessa båda från försvarets håll då har stackars Herr Åklagare inte så mycket kvar. "Lyft av liten Afghan" och "Kast med liten Afghan". Då bidde det inte ens en tummetott kvar av den grova misshandeln där det visats synnerlig råhet.

Lyftet var ju inget fel enligt åklagaren då han inte åtalade för det, så redan nu är vi nere på "kast med liten afghan".
Citera
2019-07-31, 15:13
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Tyckte jag läste att vakten som ses anfalla afghanen i denna film inte är åtalad.

Stämmer bra det
Citera
2019-07-31, 15:14
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är korrekt. Du tar det lugnt och väntar. Om du är den som börjar veva så blir du rättslös. Det finns också en risk att du är den som blir allvarligt skadad och de hävdar självförsvar.

I sthlm är det lätt. gå in i en lokal som har väktare. Förklara ditt problem för en väktare och låt honom avlägsna individen. En väktare/polis har laglig rätt att ligga en nivå högre på vålds trappan än vad du får.

Bra tips om juridiken. Det är ju viktigare att inte bli fälld för misshandel, än att få en kniv i magen.

När du går till lokalen som har en väktare, vänder du då ryggen till? Eller går du snubblande baklänges, medan en allt mer aggressiv afgan blir allt mer närgången?
Citera
2019-07-31, 15:14
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockthisbitch
Precis det jag menar. "Synd" att de inte kom på det tidigare i så fall.

Men i rent spekulativt syfte, vad tror ni andra, hade mobiltelefonen i Jafaris hand kunnat vara ett argument för försvaret?

Det hade eventuellt kunnat funka, beroende på hur oroliga de var, men jag tror även att frågorna kring varför man inte flydde platsen skulle ha blivit större
Citera
2019-07-31, 15:15
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokobananen
Inte lönt att försöka pusha för att få ett svar. Vissa människor kommer påstå sig vara mer passiva än Ghandi. Möjligen hade de försökt köra någon lågaffektivt bemötande teknik - men hur ska det funka med språkliga förbistringar? Det funkar inte med någon som kommer från hela andra förhållanden än vad en dampig Svensson gör.

Nej, framförallt inte om "hedern" är det viktigaste som finns den personen, och han dessutom lider av en svårartad snedtändning av kasst knark.
Citera
2019-07-31, 15:16
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Skrev ovan att han är väldigt aggressiv. Vänder du ryggen till om du känner att smockan hänger luften från en väldigt aggressiv och konstigt påtänd person? Eller står du kvar och pratar tills han slår först? Eller nåt annat?
Jadu, är nog lite beroende på hur situationen ser ut. Hur gör du om det kommer fram en person till dig och dina barn med ett bombbälte?

Man får utvärdera situationen och agera efter bästa förmåga. Men att slå första slaget när man är ute med barn låter inte som någon bra idé.
Citera
2019-07-31, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ze123
Gör afghanen sig skyldig till brott när han uppenbarligen ljuger i rätten?

Svarar på detta, då frågan är lite oklar och att jag tror att du fick ett felaktigt svar av annan användare...

Om du menar "afghanen" som är målsägande så gör han sig INTE skyldig till brott om han ljuger i rätten.
Men om du menar "afghanen" som är vittne, så gör sig denne skyldig till Mened om denne ljuger i rätten.

Du kan endast göra dig skyldig till Mened om du ljuger under ed. Därför kan endast vittnen göra sig skyldiga till Mened eftersom dom talar under ed, vilket en målsägande inte gör.
Senast redigerad av Haaaaag 2019-07-31 kl. 15:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in