Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Det kan mycket väl vara så att ASAP-gänget inte var rädda för ett överhängande angrepp med ett livsfarligt vapen. Då saknar de nödvärnsrätt för det våld de använde.
Samtidigt blir en fällande dom väldigt problematisk för oss som bor i landet. Hur mycket våld får man använda för att försvara sig själv? Hamnar jag i en sån situation så vill jag inte bli fälld för misshandel om jag lyckas försvara mig själv mot ett överhängande knivangrepp.
Vad tänker du själv? Hur hade du gjort, och hur tycker du att rätten isåfall ska döma?
Men du hade inte hamnat i en sån situation, det var livvakts-Tim som väckte Jafaris irritation genom att snäsa av honom och sedan lyfta bort honom.
Om det är situationen efter dessa händelser som menas så är det väldigt knepigt, Jafari vill ha ersättning för sina hörlurar samt känner ilska efter bortlyftandet och lär inte försvinna förrän han känner sig kompenserad.
I denna situation och utan något mål att bege sig till blir det väldigt jobbigt, det är livvakts-Tim man vill åt men han kan inte lämna Asap då det är hans jobb att vara nära honom.
Jag personligen hade försökt lura ut vad det är Jafari vill, men som sagt, situationen har ju uppstått på något sätt.
Hade de däremot kommit med knivar och krävt pengar hade handlingarna varit helt rättfärdigade.
Tycker inget speciellt om vad domstolen ska döma men allt talar för att amerikanerna får ett par månader vilket gör att de snart blir utsläppta.
Lite skadestånd, vet inte hur mycket men säg 5000 för skador, eventuell förlorad inkomst, sönderslagna hörlurar samt missat bröllop.
Men hoppas man tar hänsyn till afghanernas störiga beteende också.