2019-07-31, 13:17
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Jag gissar att polisen vill gardera sig mot att afganen senare byter fot, och påstår att han inte alls sagt vissa saker. Det blir svårare att skylla på språket om det är en tolk med.
Tänk sen också rubrikerna om någon ”förvägrats” tolk. Det är ju både diskriminerande och bristande rättssäkerhet sett ur perspektivet du nämner.
Citera
2019-07-31, 13:18
Medlem
camos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Intressant. Du borde höra av dig till åklagaren om du säger dig ha bevis på att Rocky håller en glasflaska. För det jag ser, det ser inte ut som det. Eventuellt en 0,5 liters aluminiumburk med energidryck. Någon tropiskt smaksatt av färgen att döma.

Har du kollat sida 86 i FUP? Det räcker nog som bevis
Citera
2019-07-31, 13:20
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodgy
Gulligt att du tycker att ett avsnitt av Mythbusters uppfyller adekvat kriminalteknisk nivå för att bedöma alla möjliga varianter av skador som kan ha inträffat i detta ärende.
Gulligt att du tror att jag tycker det.
Tråkigt bara att jag inte påstått det, halmgubbe much?
Citera
2019-07-31, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashflr
I USA har man borgen (bail). Man har också beyond a reasonable genom hela processen. Rocky hade släppts långt före en rättegång i USA även om åklagaren hade försökt, för det finns knappast beyond a reasonable doubt i detta fall.

Studera fallet Bo Hansson. Han fick sitta på hotell i Florida i flera månader och han var anklagad för en mycket grövre förseelse. Nu skojar jag ..... om det hade hänt tidigare då kunde Trump och svetsaren ha fixat ett utbyte.

Hur kan försvaret förberedda sig i Sverige när det går undan så här? I USA har man en discovery process som är mycket viktig, och det tar tid. Det garanterar att det inte kommer överraskningar från åklagaren under rättegången.

Det är också skandal att den åtalade står där i fängelsekläder under en rättegång. I USA får man klä upp sig.

En viktig aspekt i USA är att juryn är vanliga människor och inte PK batikhäxor och andra vänsterpolitiker.

En annan detalj är att en kriminell rättegång i USA inte ordnar ersättning. Då måste Afghanen driva en civil process på egen bekostnad. (Afghanen behöver inte vara förmögen. Han behöver bara hitta en advokat som vill driva processen och gå med på att ta 33%.)
Får den åtalade inte klä upp sig i Sverige också men ASAP valde att klä sig i häktets kläder?
Citera
2019-07-31, 13:22
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camo
Åtminstone tre glasflaskor syns på filmerna. Två gröna ölflaskor, typ 33 cl och sen den något större flaskan som rapparen håller i. På platsen fanns mycket glaskross men endast EN flaskhals hittades. På denna har man inte kunnat säkra fingeravtryck eller dna. Givetvis har afghanen skurits av annan/andra flaskhalsar än den som polisen hittade. Snubbarna i rapp-gänget är inga nybörjare på fula gatuslagsmål. De har givetvis dumpat flaskhalsarna som använts på annan plats. Bara se på ASAP när han står med en jävla flaska gömd innanför sin ärm. Vem fan kommer ens på tanken att gömma en flaska så? Fega kriminella idioter, uppenbarligen.

Ska bli intressant att se om åklagaren kan fälla alla tre för misshandel med glas även fast just flaskhalsen som återfunnits säkerligen inte är den som använts.
Som nån tidigare påpekat är det tveksamt om det är en flaska, och jag är benägen att hålla med. Tycker det mer ser ut som en burk.

Och är det t ex alkohol i burken så vill väl han inte skylta med den, det är ju dessutom förbjudet att dricka alkohol på allmän plats. Personligen tycker jag också att det rör sig om ”stil” att inte skylta med sånt.
Kan ju också locka en bråkmakare att vilja sno den från honom om han skyltade med den.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2019-07-31 kl. 13:25.
Citera
2019-07-31, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Gulligt att du tror att jag tycker det.
Tråkigt bara att jag inte påstått det, halmgubbe much?
OK, sorry. Då missförstod jag. Var inte min avsikt att låta raljerande.
Citera
2019-07-31, 13:24
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MILFMAN
Nödvärnskortet drar ju alla. Att i efterhand säga att de trodde att MÄ hade kniv och han var påverkad kommer rätten aldrig köpa. OM han hade varit påverkad hade det heller inte spelat ngn roll. Det är hur han agerat som är av betydelse. Att hävda nödvärn när man är fyra mot en och dessutom har en livvakt blir inte lätt.

Det spelar egentligen ingen roll exakt hur skador har uppkommit. Om man kastar ngn i backen får man ta ansvar för de skador som uppkommer även om det är pga glas eller pga av att MÄ slår huvudet i en stenkant.

De skador som visats upp räcker gott till 3 månader.

Varför inte? Är inte det rätt viktig information som förklarar varför man agerat som man gjort?

Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Du tror att Island och Estland hade agerat annorlunda, kanske släppt Asap när Trump twittrade?
Du har inget att skämmas för, rättsystemet i Sverige är överlägset det amerikanska och Trumps handlingar har inte imponerat på den afro-amerikanska communityn där borta och många är väldigt förstående till varför artistens handlingar behövs försvaras och förklaras i en rättegång och även att något mindre straff är på sin plats.

Sen vill naturligtvis många se afghanerna få någon slags straff för sina provokationer men deras handlingar står inte i proportion mot vad Asaps crew gjorde. Att i grupp sparka och slå en liggande, försvarslös person är väldigt fegt och fult.

Nu hörs ju mest rösterna från Asaps fans men i slutändan tror jag detta gynnar Sverige, även dålig publicitet får Sverige på kartan, nu börjar amerikanerna i alla fall känna till landet.

På sikt kommer EU behöva vända sig från det väldiga landet i Väst på grund av dess presidentsystem, denna lilla händelse visar på att USAs ledare är oberäkneliga och opålitliga.

Som vuxen borde fenomenet "politiska domstolar" ge en känsla av obehag. Min tilltro till svenska rättsväsendet är inte alls lika starkt som det var för flera år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
För det första, ursäkta för ett väldigt sent svar (ca 500 sidor senare) men det är sällan jag hänger på Flashback.
behag.
Men för att besvara din kommentar. Ja, du har absolut rätt i det du skriver.

MEN...

Givetvis har även jag tänkt i samma banor redan innan jag skrev mitt allra första inlägg. Orsaken till att jag själv har uteslutit t ex. samhällstjänst är ju givetvis därför att det av uppenbara skäl mer eller mindre är ogenomförbart/orealistiskt eftersom det rör sig om en utländsk medborgare.

Just därför har jag valt att se det som mer rimligt att han (och de andra) döms till villkorlig dom och dagsböter. Nu vet jag inte varför du själv har valt att ta bort det från din egen bedömning. Om man ser till varje individs gärning så är min åsikt att det inte är på en så pass allvarlig nivå att det är rimligt att döma till fängelse.

Främst på grund av tidigare angivna faktorer:

* Nödvärnsexcess, även om de inte godkänner det yrkandet så måste domstolen likafullt ändå ta hänsyn till provokationen som föranledde händelseförloppet.
* Graden av våld som användes
* Tidigare ostraffad (i Sverige)

Hade det handlat om enbart svenska medborgare är jag tämligen väldigt säker på att de hade fått andra former av påföljder än fängelse. Det är nog ytterst ovanligt att någon döms till fängelse för att efter en kraftig provokation ha kastat omkull någon samt följt upp med något slag/spark. Praxis pekar definitivt mot samhällstjänst/villkorlig dom och/eller böter.

Ha det gott!

Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Jag har suttit i ganska många rättegångar där misshandelsdomar har avklarats. Min erfarenhet (bortser från praxis) säger mig att det krävs vad jag själv anser som mycket kraftigt våld för att någon ska kunna dömas till ett så pass långt fängelsestraff som du menar är rimligt.

T ex. så har jag sett bevis i form av olika övervakningskameror där gärningsmannen/männen har löpt fullständigt amok och besinningslöst misshandlat brottsoffret. Nu talar jag om magnituden att offren har fått mycket kraftiga skador och även vissa fysiska kvarstående men efteråt. När det har handlat om att gärningsmännen är ostraffade OCH även unga brottslingar så är nog det tyngsta straff jag har sett utdelas (med straffrabatt och förstagångsförbrytare) varit strax över 12 månaders fängelse. Tar man bort "straffrabatten" så hamnar vi nära ett maxstraff för normalgraden för misshandel. Sist men inte minst så är det sällan situationerna har föranletts av kraftiga provokationer, utan det har oftast varit ganska ensidigt våld utan förmildrande omständigheter.

Med det sagt så är det ju fortfarande så att man har en informell grundregel att man inte dömer en tidigare ostraffad person till fängelse om straffvärdet understiger 12 månader. I det här fallet måste man även som sagt ta hänsyn till provokationen som föranledde det hela, vilket givetvis är än mer förmildrande.

Ett "vanligt" slagsmål med sparkar och slag samt lättare blodvite renderar i regel till samhällstjänst/villkorligt dom och/eller dagsböter om personen är ostraffad.

I mina ögon krävs det ett mycket allvarligt våld för att någon skall dömas till 8-10 månaders fängelse med motsvarande förmildrande omständigheter. Av det jag kan se från de videos som har släppts så ligger det inte ens i närheten av det straffvärdet. I mina ögon krävs det mer eller mindre att du fullständigt slår skiten ur något för att dömas till ett så pass hårt straff, och då handlar det om att ENBART se till Rockys agerande och inte helhetsbilden. Vad är hans skuld till det hela som sagt.

Men jag kan givetvis ha fel, jag är ingen jurist utan bara en lekman med god juridisk skolning och erfarenhet. Vi får som sagt se. Personligen tror jag att helt andra aspekter kommer att spela in i det hela. T ex. att man har dragit det hela långt förbi vad som är skäligt för gärningen. Det enda sättet att rädda ansiktet. Det finns inte en jävel som någonsin skulle häktas i flera veckor för ett motsvarande krogslagsmål med flera inblandande. Flyktrisken i beaktande, men det är inte Palme-mordet vi talar om utan om en enkel misshandel där man normalt släpps efter förhör. Därför är det i mina ögon en makalöst överdriven aktion.

Tack för två bra inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det finns ytterligare en del i språkbarriären, skriftspråket skiljer sig radikalt mellan de olika språken.

Det är inte bara som att flytta till Tyskland utan det är som att flytta till Kina eller Jordanien där latinska bokstäver inte används i skriftspråket vilket betyder att du måste lära dig språket helt från grunden ovanpå att du samtidigt ska studera persiska eller japanska, det icke nationella språket kommer att ta otroligt mycket längre tid att lära sig för det används inte dagligen av dig eller de runt dig

Det finns en person som är ansvarig för att lära sig nya språket och kunna fungera i landet och det är invandraren själv. Passar inte kulturen eller klarar man inte språket finns det som vi alla vet andra länder bättre lämpade för dem på betydligt närmare håll en kalla Sverige med sitt enorma bidragssystem och sin flathet mot just invandarkriminalitet. Dessutom enligt de avtal som PK-Sverige hänvisar till som tvingar oss att ta emot asylsökarna så begår de brott i nya landet så förverkas asylrätten. Men nu är det skit samma, det kommer bara underlätta i framtiden när krav kommer lyftas på att repatriera stora grupper att man struntat i avtal, lagar och regler i decennier så allt måste rivas upp - även PUT och medborgarskap. Det är min tro och förhoppning.
Citera
2019-07-31, 13:25
Medlem
camos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Som nån tidigare påpekat är det tveksamt om det är en flaska, och jag är benägen att hålla med. Tycker det mer ser ut som en burk.
Och är det t ex alkohol i burken så vill väl han inte skylta med den, det är ju dessutom förbjudet att dricka alkohol på allmän plats. Personligen tycker jag också att det rör sig om ”stil” att inte skylta med sånt.
Kan ju också locka en bråkmakare att vilja sno den från honom om han skyltade med den.

Kolla sida 86 i FUP.
Citera
2019-07-31, 13:25
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camo
Har du kollat sida 86 i FUP? Det räcker nog som bevis

Jo serru där ser man lite blommigt sticka fram. Men hur ska vi bevisa att han slog målsäganden med denna flaska? Och i huvudet isåfall, enligt målsägande själv. (Först var det i ryggen men eftersom det saknas skador där så ändrade han till huvudet, där han har något som ser ut som eksem).
Citera
2019-07-31, 13:26
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Han skulle nöjt sig med kast av liten afghan då hade han varit safe.
Nu tror jag på villkorligt eftersom de gav sig på ökentomten med sparkar och slag efter han landat.
Att någon skulle kunna bevisa att en flaska använts kan fan inte vara möjligt.

Kan det räknas som ringa misshandel?
Hade han nöjt sig med kastet hade Mustafa följt med Rocky in på hotellrummet. En hazar vars inbillade heder är kränkt blir man inte av med förrän hazaren är oskadliggjord.

Misstaget som ni vänstermuppar gör är att ni applicerar erat egna betacuck-psyke på alla världens människor. Det är så det blir när man förkastar vetenskap och tror att alla människor är födda lika.
Citera
2019-07-31, 13:26
Medlem
Finns de nya filmerna att få tag i ocensurerade?
Citera
2019-07-31, 13:27
Medlem
dialektikers avatar
De har lagt ut en videosnutt på Aftonbladet som ska vara till ASAP: s nackdel. Fattar ingenting. Ser ingenting. Vad är det som skulle vara till ASAP:s sällskaps nackdel? Någon som har tillgång till en bättre filmsekvens? Det ska vara en videosnutt som ASAP klippt bort från den video han har lagt ut på instagram alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in